null Beeld

Oasis - Time Flies... 1994-2009

Zevenentwintig songs, waarvan twee stinkers, een tiental goede tot uitstekende en de rest absoluut briljant: de vijftien jaar geschiedenis gestanst op de singlesverzameling 'Time Flies... 1994-2009'
maakt ook voor de drie laatste mensen die nog niet van Oasis
gehoord hebben (te weten: Kuular Donduk
, de voorzitter van de Tuvaanse dovenbond, alsook de gebroeders Mohammed
en Abdul Hakim bin Taraki
uit het Hindoekoesj-gebergte in Afghanistan) ten overvloede duidelijk waarom ze de grootste Britse groep van hun generatie waren, en waarom dat volkomen terecht zo was.

Zo, die recensie zouden we ook alweer gehad hebben, ware het niet dat in de minibox die wij ontvingen ('Time Flies...' circuleert blijkbaar verschillende versies) ook nog een sterke cd van hun allerlaatste concert zit, en een dvd met al hun videoclips.

Dat is wat ons betreft zelfs het allerleukste item: ga naar het menu, schakel de commentaartrack in, en u bent vertrokken voor een dik uur gewéldig entertainment, met Noel Gallagher
in de rol van Beavis én Butthead tegelijk. De man is niet alleen een Groot Bakkes, hij is ook een messcherpe zelfcriticus en een zeer amusant, zij het nogal vuilgebekte raconteur (het aantal fucks en shites is werkelijk niet te tellen).

Noel zegt het volstrekt onbescheiden als het goed was, zoals over 'Cigarettes & Alcohol'
('A proper youth anthem, I think' - juist); over het onderschatte, Kinks
-achtige 'The Importance of Being Idle'
('Meteen nadat ik dit geschreven had, wist ik: absoluut briljant. En de clip is ook erg goed' - weer twee keer juist); of over 'The Hindu Times'
, nog zo'n onderschatte single ('Not bad at all!' - vonden wij ook).

Maar Noel zegt het dus ook ongegeneerd als het slecht was. Uiteraard valt er vooral op die momenten te lachen, zeker omdat hij genadelozer en raker kritiek levert dan wie ook. Op de volstrekt absurde video voor 'Live Forever'
, bijvoorbeeld, waarin de groep eerste drummer Tony McCarroll
letterlijk levend begraaft: 'Bij onze derde videoclip had ik het er al helemaal mee gehad, omdat ik wist: this is a load of bollocks.

Die regisseur deed zomaar wat. Op een zeker moment kwam hij met het idee het drumstel te begraven. Waarop ik om te lachen zei: 'Waarom begraven we niet gewoon onze drummer zélf?' En die gast meteen: 'Ja! Geweldig idee! Doen we!' Ik dacht: ha, gaat dat zo, clips maken? Eén sufkop lanceert gelijk welke nonsens, en dat wordt dan door een hoop mensen verfilmd?'

Over de video voor 'Don't Look Back in Anger'
, waarin Alan White
om volstrekt onduidelijke redenen midden in een zwembad zit te drummen: 'Je zou denken: voor die enorme zak geld die een clip kost kan zo'n regisseur er toch wel voor zorgen dat het lijkt alsof dat drumstel écht op water lijkt te drijven.

Maar dit... Looks fuckin' ridiculous! De enige vraag die je jezelf hierbij kan stellen is: waarom heeft die idioot van een drummer zijn drumstel op zo'n goedkope plastic tuintafel midden in dat zwembad gezet?'

Over 'Who Feels Love?'
, een ongeïnspireerde single uit hun sowieso al weinig geïnspireerde 'Standing on the Shoulder of Giants'-periode: 'Kunnen we hier niet naar luisteren met de klank uit?' En aan het einde van diezelfde song: 'Ik wil me voor dit nummer verontschuldigen. Godzijdank, het is eindelijk gedaan! Wat komt er nu? (de video van het even ellendige 'Sunday Morning Call'
begint)
Wat? Fuck! O, God, néén! No! (stilte) Deze haat ik pas écht, man! (diepe zucht) Fuckin' 'ell, this is shite...'

Yeah mate, Oasis hád zo zijn mindere momenten - u niet, soms? - en ze gedroegen zich geregeld als irritante eikels. Maar één ding moet je hun nageven: vervelen deden ze nooit. Daarom alleen: hulde. D'you know what I mean?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234