Off the Record: Geoffrey Burton

Een welgemeend ‘A-wop-bop-a-loo-bop-a-wop-bam-boom!’ ontglipt ons, want bij Canvas trekken ze een vers blik muziekprogramma’s open. Veruit het interessantst in onze oren: ‘Off the Record’, waarin toonaangevende Belgische muzikanten ons laten kennismaken met de platen die hen het bikkelhardst hebben beïnvloed.

'Het klinkt misschien een beetje sentimenteel, want ik heb de man nooit ontmoet, maar Lou Reed is nu bijna twee jaar dood, en ik mis hem echt.'

Zullen de komende maanden aan bod komen: Marie Daulne, Pascal Deweze, Melanie De Biasio, Trixie Whitley, LeFtO, Chantal Acda en Alex Callier. Mag op maandag 28 september de spits afbijten: producer-gitarist Geoffrey Burton (zie Hong Kong Dong, Arno, Grace Jones, Axelle Red en vele anderen).

HUMO Geoffrey, welke platen hebben je beïnvloed?

Geoffrey Burton «In ieder geval: veel te veel. Het programma was nog maar pas opgenomen of ik schaamde mij al voor de platen die ik níét vermeld had. ‘Nightclubbing’ van Grace Jones, ‘Station to Station’ en ‘Low’ van Bowie, ‘Pride’ en ‘Clues’ van Robert Palmer… Ik zou er zo zonder nadenken dertig kunnen opnoemen waar ik altijd weer naar teruggrijp. ‘Oh Yeah’ van Charles Mingus, ‘Bitches Brew’ van Miles Davis…»

HUMO Stop!

Burton «De platen waarvoor ik uiteindelijk heb gekozen, zijn niet noodzakelijk mijn favoriete platen aller tijden. Dan had ik van Iggy Pop ‘The Idiot’ gepakt, en niet ‘Zombie Birdhouse’, de plaat waarmee ik hem heb leren kennen – op een moment dat ik als muzikant veel vatbaarder was voor invloeden. Anderzijds staat ‘Beggars Banquet’ van The Rolling Stones er ook tussen, en die plaat ken ik al van toen ik 2 jaar was. Toen speelde ik, ter info, zelf nog lang geen muziek.»

HUMO ‘Beggars Banquet’ is geen plaat waarvan ik de invloed duidelijk hoor in jouw muziek.

Burton «Een plaat kan je ook mentaal beïnvloeden, het hoeft niet meteen door te sijpelen in je manier van spelen. Veel meer dan mijn gitaarspel heeft ‘Beggars Banquet’ mijn manier van denken en doen bepaald. Wat ritmes betreft ook een heel belangrijke plaat voor mij. Ik ben uiteindelijk bij de gitaar beland, maar mijn oorspronkelijke plan was om drummer te worden. En dat hoor je volgens mij wel in mijn gitaarspel.»

HUMO Je verzamelt ook ritmeboxen en drumcomputers, niet?

Burton «Ik heb er wel een paar, ja. En ik heb er ook een paar dubbel (lacht). Maar om nog even op het vorige terug te komen: ik vind niet dat je invloeden moeten komen bovendrijven in je eigen muziek. Er zijn mensen die een echt Beatles-complex hebben, in alles wat ze doen herken je de typische Beatles-clichés. Om echt creatief te kunnen zijn, moet je van je invloeden weglopen, anders wordt het een dwangbuis.»

HUMO Van welke gitaristen kun je desondanks een nagenoeg perfectie imitatie brengen?

Burton «Prince, Mick Ronson, Caspar Brötzmann, Adrian Belew, en… Billy Gibbons. Wacht even, mijn vrouw roept iets. (tegen zijn vrouw, Sarah Yu Zeebroek, kunstenares en frontvrouwe van Honk Kong Dong, red.) Wat, schat? Wie? Ah ja, oké. Sarah Yu Zeebroek, die ook ja (lacht).»

HUMO Wie heb je, ondanks lang zwoegen, nooit echt onder de knie gekregen?

Burton (denkt na) «Django Reinhardt wellicht. Heb ik mij toch een jaar of twee op toegelegd, en ik kan het een klein beetje faken, maar er blijkt absoluut geen gipsygitarist in mij te zitten. Wat niet betekent dat ik er niet heel veel van heb geleerd. Wat een onwaarschijnlijke invloed die man bijvoorbeeld heeft gehad op dingen die niet direct met hem in verband worden gebracht. Al die kleine licks van Django: als je die elektrisch gaat spelen, kom je al heel snel uit bij dingen als rockabilly en swing, en bij rock-’n-roll.»

HUMO Op de persfoto van ‘Off the Record’ zit je op een laptop te kijken naar een filmpje van Lou Reed. Een naam die nog niet is gevallen.

Burton «Wat kan ik daar nog over zeggen? Er is niemand waar ik meer naar heb geluisterd dan naar Lou Reed. Zijn muziek, zijn stem, zijn gitaarspel, het personage: dat is het toch helemaal. En dit klinkt misschien een beetje sentimenteel, want ik heb de man nooit ontmoet, maar hij is nu bijna twee jaar dood, en ik mis hem echt.»

HUMO Om op een vrolijke noot te eindigen: je speelt regelmatig op een Anderson Telecaster, een gitaar waarbij iedereen meteen denkt: ‘Kijk daar, de gitaar van Prince!’ Lang over getwijfeld?

Burton «Toch wel, maar dan vooral omdat het geen gitaar is van vijf frank, hè. Ze stond hier in een winkel in Gent, ze heeft een tijdje mijn ogen uitgestoken voor ik heb gezegd: ‘Fuck it, ik heb er al zo veel, die ene kan er nog wel bij.’»

HUMO Ooit zo’n purperen Symbol-gitaar overwogen?

Burton «Zelfs de grootste Prince-fan trekt ergens een grens (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234