Offline

Een man duikt na jaren opnieuw op in de stad, als een boeteling die terugkeert naar de bewoonde wereld. Er hangt een waas van mysterie om hem heen: wie is hij? Waar komt hij vandaan? Wat zoekt hij?

We waren meteen in de ban – Rudy deed ons zelfs een beetje denken aan Travis (Harry Dean Stanton), de zwijgzame vreemdeling die in ‘Paris, Texas’, het meesterwerk van Wim Wenders, opeens uit de woestijn stapt en in de metropool op zoek gaat naar zijn vrouw (Nastassja Kinski).

Ook mooi in die eerste scènes van ‘Offline’: de rauwe, troosteloze atmosfeer, waarin aldoor een zwaar gevoel van verlies en eenzaamheid doorschemert. Op dat moment hadden we er nog het raden naar welke richting ‘Offline’ precies zou inslaan, maar die onzekerheid voelde op de één of andere manier net heel erg goed – we zien verdorie al genoeg films waarin het verhaal met toegeknepen ogen valt te voorspellen.

En dus vonden wij het uitermate jammer dat Rudy’s intrigerende verleden in de tweede helft integraal wordt ontvouwd, en dat we de rest van de gladgepolijste plot – de confrontatie met de dochter, de onvermijdelijke catharsissen - er met de scenaristenlepel krijgen ingegoten.

Doodzonde: als je de plot te specifiek begint te maken, zoals hier gebeurt, dan hou je niks meer over van het mysterie. De hoofdacteurs zijn nochtans erg goed – en dan hebben we het vooral over de van de Olympus afgedaalde schikgodin die op de Gentse Korenmarkt rondschrijdt onder de naam Anemone Valcke.

En in de ogen van Wim Willaert - twee keldergaten vol droefheid - staat genoeg weemoedige poëzie om een volledige langspeler mee op te vullen. Spijtig dat de makers van ‘Offline’ nauwelijks van die poëzie gebruik hebben gemaakt.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234