Ogen tekort: 3RDEYEGIRL, de backinggroep van Prince

Prince spreekt! Of beter: buikspreekt. Spreekt buik. Het handige van groepsleden is dat je kan delegeren. Daarom is het meest exclusieve dat ons voor België wordt aangeboden een interview met de dames van 3RDEYEGIRL. Nee, één dame, corrigeert Paisley Park wat later: gitariste Donna Grantis. Of nee, blijkt nog wat later: het wordt bassiste Ida Nielsen (bijnamen: Bassida en Ida Funkhouser), live vanuit Minneapolis.

HUMO Behalve talent hebben jullie blijkbaar ook een hart van goud: het is heel grootmoedig dat jullie een debutantje als Prince toelaten tot jullie groep.

Ida Nielsen (lacht) «Yeah, right. Ik weet wat je bedoelt. Ik kan het zelf nog steeds niet geloven. Duizenden muzikanten staan te trappelen om met hem te mogen spelen. Soms denk ik: ‘Hoe ben ik in godsnaam vanuit Arhus in Denemarken in Paisley Park beland? En staat Hij hier nu écht naast mij te soleren?’»

HUMO Sinds vrij recent laat hij op aftershows systematisch fans op het podium dansen, niet ééntje, maar vaak hele horden. Dat voor een man die vaak wordt afgeschilderd als een mensenschuwe kluizenaar.

Nielsen «Die gulheid maakt deel uit van z’n spirituele ontwikkeling. Hij ziet muziek nog meer dan vroeger als een instrument van het Goede, als iets dat mensen verenigt. Wij en onze fans zijn één familie, en binnen een familie is er geen plaats voor hiërarchie of paranoia of egotisme. Dat is wat die dansende fans symboliseren: Prince wil dat z’n shows inclusive zijn, hij wil niet dat iemand wordt buitengesloten.»

HUMO Op de afterparty dit jaar in de Brusselse Botanique zei hij: ‘Take care of your beautiful city, where everyone counts. Together we can fix anything.’ Dat is een subtiele boodschap tegen racisme, tegen het afbreken van mooie oude gebouwen, tegen favoritisme of snobisme... Of zoek ik er te veel achter?

Nielsen «Zoals The Beatles al zongen: ‘Come Together’. Dat ligt Prince nauw aan het hart.»

HUMO Hij zegt ook vaak droog: ‘This is real music by real musicians.’ Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn.

Nielsen «Ja, maar dat is het natuurlijk niet, en dat wordt het nog elk jaar minder. Als je ziet hoe (noemt een ster, vraagt me dan met aandrang die naam te schrappen)... hoe vaak sommige sterren playbacken, of hoe je bij sommige shows blazers of backing vocals of overdubs of tracks hoort waar je op het podium vergeefs naar zoekt, of hoe vaak artiesten wild staan te dansen zonder dat hun zang daaronder lijdt... Vaak weet niemand dat, en nog erger, vaak is het geen issue meer. Fake wordt de norm. Een paar oudere Prince-songs bevatten ook samples of loops, maar dan speelt hij die zichtbaar aan de piano.»

HUMO Wie kiest eigenlijk de muziek voor een show begint?

Nielsen «Prince zelf, soms in overleg met de deejay of de geluidstechnicus – momenteel is dat Joshua Welton, die ook coproducer was van zijn nieuwe soloplaat ‘ART OFFICIAL AGE’. Maar meestal doet Prince het voorspel. Hij wil niets aan het toeval overlaten, en terecht: het publiek moet in de juiste mood gebracht worden voor het concert begint. Ik ben zelf te vaak naar concerten geweest waar de muziek vooraf irritant of karakterloos was, en geen uitstaans had met de muziek van de artiest.»

HUMO Wat is het hoogtepunt van de huidige set voor jou? En zeg nu niet ‘alle songs’. Kies er één.

Nielsen «Ik word het nooit beu om de nieuwe, rockende versie van ‘Let’s Go Crazy’ te spelen. It’s nasty in a good way: funky, rockin’, kickin’... Een pletwals.»

HUMO Klopt het wat iemand uit de entourage me ooit vertelde, dat Prince het geld van aftershows altijd uitdeelt aan zijn muzikanten en niets zelf houdt?

Nielsen «Dat gebeurt, maar nog vaker wordt het geld aan een goed doel gegeven. Prince doet al jaren aan liefdadigheid zonder daar zelf ooit mee te koop te lopen. Maar soms is er geen winst, want zelfs zo’n kleine show organiseren kost handenvol geld, en vermits het vaak piepkleine zaaltjes zijn, raak je soms niet eens uit de kosten. In dat geval wordt enkel de crew betaald.»

HUMO Ik ken geen enkele andere topartiest die dat doet.

Nielsen «Prince doet graag en vaak dingen die andere sterren niet doen, da’s één van de redenen waarom hij interessant en relevant blijft.»

HUMO Eten jullie voor of na het optreden?

Nielsen «Een heel klein beetje ervoor, de rest erna. Op een lege maag een lange show spelen veroorzaakt duizelingen, maar optreden met een volle maag doet je tammer en trager spelen. Verteren op het podium is geen goed idee, dan sta je niet scherp. Vroeger at ik nooit voor een show, maar dat heb ik afgeleerd, want je weet nooit wanneer je volgende kans komt om iets naar binnen te werken. Dat kan zes uur later zijn.»

HUMO Live maakt Prince op momenten dat hij met z’n rug naar het publiek staat vaak grapjes met jullie, of hij geeft handsignalen of orders. ‘On the one’ is het simpelste – de muziek abrupt stilleggen op beat nummer één. Wat nog?

Nielsen «Het is altijd grappig als hij ‘Las Vegas’ roept, da’s codetaal voor een uitgesponnen, kitscherig, showbizzachtig slotakkoord. Het lastigst is als hij simpelweg langs z’n neus ‘Watch me!’ roept of een gekke bek trekt, want dan volgt meestal een improvisatie of iets dat indruist tegen wat vooraf is afgesproken. Wij hebben allemaal een brede achtergrond, we kunnen in principe alle stijlen aan, niet enkel funk en rock maar ook jazz, blues, reggae... Maar het blijft opletten. Prince is echt een meester in live arrangeren en dirigeren. Hij bereidt alles perfect voor, we repeteren ons te pletter, en dan gooit hij alles om en doet wat ’m op dat moment juist lijkt.»

HUMO Jullie recente minitournee was een guerilla-actie onder de noemer ‘Hit and Run’. Er waren veel hits, maar was er ook running?

Nielsen (lacht) «Niet door mij, maar Prince is vaak letterlijk moeten gaan lopen voor oververhitte fans. Vroeger meer dan nu – niet omdat er geen fans meer zijn, maar omdat hij een meester is geworden in vermommingen.»

HUMO Een Belg kan in de frituur naast een kleine dikke bomma gestaan hebben zonder te weten dat hij het was?

Nielsen «Something like that (lacht).»


Zelfs Denen

HUMO Ik weet dat Prince gevoel voor humor heeft. Maar geef jij eens een voorbeeld?

Nielsen «Klopt, hij is echt heel grappig. Maar een voorbeeld, eh... Hij haalt geen practical jokes uit, hij is spontaan grappig, it’s a spur of the moment thing.»

HUMO Ik ken een Belg die al jaren probeert bij Prince te raken. Ik ken ook Amerikanen die getuige van Jehovah werden om hem te kunnen ontmoeten. Ken je dat gevoel?

Nielsen (zo tactvol mogelijk) «Well, you know... Ik word vaak benaderd door mensen van wie ik aanvoel dat ze contact maken met mij in de hoop dat ik hen voorstel aan Prince. Iedereen die ooit met of voor hem heeft gewerkt, kent dat gevoel. Ik begrijp dat hoor, ik veroordeel die mensen niet. Wie wil er Prince nu niet ontmoeten? Maar je ontwikkelt algauw een zesde zintuig voor dat soort opportunistische tactieken. Je leert je echte vrienden kennen, laat ik het zo zeggen.»

HUMO ‘Mijn zus ligt op sterven en haar laatste wens is dat Prince in onze living speelt en by the way mag ik dan een honderdtal vrienden uitnodigen?’

Nielsen «Zoiets, ja, maar leg dat niet in mijn mond. Nog eens: ik begrijp die reflex, ik veroordeel niemand.»

HUMO Nu is mijn eigen zus er toevallig wel slecht aan toe, en ik vroeg me toch af of...

Nielsen (lacht) «Ik wed dat je niet eens een zus hebt, right?»

HUMO ’t Was het proberen waard. Iets anders: wat viel je op toen je voor het eerst in Paisley Park kwam?

Nielsen «Hoe groot en hoe mooi het vanbinnen is. Prince vindt sfeerschepping heel belangrijk, hij wil niet dat een opnamestudio oogt en voelt als een fabriek. Ik heb hem voor het eerst ontmoet in Studio A: overal kaarsen, lekkere geurtjes, lekkere hapjes, sfeervolle muziek... Ik heb toen lang gekeken naar die enorme muurschildering: Prince in het midden, rechts van hem alle groten die hém hebben beïnvloed – Jimi Hendrix, Carlos Santana, Miles Davis, Stevie Wonder – en links alle muzikanten die hij heeft beïnvloed – Sheila E, Wendy & Lisa enzovoort.»

HUMO En nu maak je zelf deel uit van dat schilderij...

Nielsen (gegeneerd) «Yeah, I guess. Een meisje uit Denemarken... (Zucht) Weet je, Prince ziet muziek als een continuüm: hij wil mensen inspireren, wekken, de liefde voor muziek doorgeven, kennis doorgeven.»

HUMO Wat verraste je aan zijn werkethiek?

Nielsen «Hij blijkt veel genereuzer dan ik dacht. Ik dacht dat iemand als hij al z’n geheimen voor zich zou houden, maar hij is heel open, deelt alles, is gul met goede raad... Ik wist ook niet dat hij zo’n goeie arrangeur was. Als we nieuw materiaal instuderen – elke dag, many, many hours – vraag ik me soms een halfuur af waarom ik een riff moet spelen, tot plots al z’n aanwijzingen aan de andere muzikanten in de plooi vallen en blijkt dat we een song spelen die hij ter plekke heeft bedacht. Ongelofelijk! Hij heeft ook altijd een meesterplan. ’t Is nooit ‘we spelen een paar concertjes en dan zien we wel’, nee: hij weet precies wat hij de volgende twee jaar zal doen, in welke volgorde, en met welk einddoel.»

HUMO Werkt hij nog vaak ’s nachts?

Nielsen «Hij werkt altijd (grinnikt). We beginnen meestal in de vroege namiddag, maar repetities lopen bijna altijd uit tot ver na middernacht. It’s very free and open: de werkethiek is strikt, maar er zijn geen strikte regels, als je begrijpt wat ik bedoel. Er is ook geen strikt onderscheid tussen repetities en jamsessies, die vloeien vaak in elkaar over.»

HUMO Prince heeft van in het begin een multiraciale begeleidingsgroep gehad: zwarten, blanken, Italianen, Chinezen, vrouwen, zelfs Denen...

Nielsen «Zelfs Denen! (lacht) Hij zegt altijd: ‘Ik ben kleurenblind.’ Voor hem telt maar één ding: beheers je je instrument? Het helpt ook als je een goed mens bent, al de rest doet niet ter zake, het is zelfs geen gespreksonderwerp. En zo hoort het toch?»

HUMO Wie heeft de tekst van ‘Fixurlifeup’ geschreven?

Nielsen «Prince.»

HUMO ‘A girl with a guitar is twelve times better than another crazy band of boys / trying to be a star when you’re just another brick in the misogynistic wall of noise’...

Nielsen «Hij heeft gelijk (lacht).»

HUMO Maar in welk mannenbastion uit de muziekgeschiedenis had je een maand willen bassen, om te testen hoe het was?

Nielsen «Eerlijk: ik heb, zo lang als ik me kan herinneren, nooit iets anders gewild dan bij Prince spelen. Al op m’n zestiende was het Prince, Prince, Prince. Ik heb geen idee wat ik ga doen als het ooit stopt, want ik wil bij niemand anders in dienst.»

HUMO Was dat niet het probleem van bijna al z’n voormalige medewerkers: wat doe je na Prince?

Nielsen «What do you do for an encore, right. Wel, zoals ik zei: geen idee.»

HUMO In ‘Pretzelbodylogic’ is sprake van één uur slaap, een louche concertpromotor, oplichters en ‘a quick limo getaway’... Echt gebeurd?

Nielsen (lacht) «Ik heb die tekst niet geschreven, en Prince licht teksten niet toe, hij moedigt individuele interpretaties aan. Maar die ‘one hour of sleep’ is autobiografisch voor iedereen die ooit met hem heeft gewerkt.»

HUMO Beschrijf een opnamesessie.

Nielsen «Voor ‘PLECTRUMELECTRUM’ hebben we veel eerste takes opgenomen. We spelen eigenlijk volledig live, heel oldskool: niet achter glas of in een hok, en niet elke muzikant die apart zijn partij inspeelt. Hoogstens worden er later nog digitale drums of geluidseffecten toegevoegd. Het nadeel daarvan is dat je je geen fouten kan permitteren, want als één van de muzikanten een fout speelt, moet de hele take worden overgedaan. Tijdens de eerste sessie dacht ik: ‘Cool, klinkt goed, nog een paar keer repeteren en dan kunnen we die track opnemen.’ ‘Eh, nee, Nielsen: we hébben ’m net opgenomen.’»

HUMO Durven jullie hem tegen te spreken?

Nielsen (aarzelt) «Eh... ik aarzel niet omdat ik het niet weet of omdat ik het niet durf te zeggen, maar wel omdat ik me geen voorval kan herinneren waarbij het nodig was hem tegen te spreken. Hij staat in elk geval open voor goeie ideeën. Als we jammen en ik heb een beter idee, dan moedigt hij me aan.»


PIngpong met Michael

HUMO De recente livestreamshow in Paisley Park werd ons aangekondigd ‘Inclusief pingpongdemonstratie’. Bizar, en ik heb er niets van gemerkt. Prince heeft wel ooit een wedstrijd tafeltennis tegen Michael Jackson gewonnen. De legende wil dat Michael angstig wegdook voor zijn keiharde smashes.

Nielsen «Prince speelt heel goed tafeltennis. En hij bowlt en basket ook goed. Tafeltennis spelen we vaak tussen de bedrijven door.»

HUMO Jullie drieën tegen hem?

Nielsen «Neenee, iedereen tegen iedereen, om de beurt.»

HUMO Prince hield eind september een Q&A op zijn Facebookpagina. Vierduizend mensen hebben een vraag gesteld, hij heeft er één beantwoord... met een link naar een artikel. Nielsen «Ik heb het ook gehoord, maar ik kan je er niets meer over zeggen.» HUMO Hij brengt jullie niet op de hoogte van dat soort stunts?

Nielsen «Prince houdt van verrassingen. Zo vernamen wij pas dat we 3RDEYEGIRL heten toen Jimmy Fallon ons zo aankondigde in zijn talkshow. Prince is gek op het schilderij van het meisje met drie ogen dat je kan zien op de basdrum van Hannah (Ford, red.) en op de cd – het derde oog symboliseert een zesde zintuig, alert zijn, openstaan voor nieuwe ervaringen.

»Nog een voorbeeld: toen we de ‘Hit & Run’-tournee begonnen in Londen, wisten we niet eens waar we de volgende dag zouden spelen. Wij kregen het pas te horen toen de fans het te horen kregen.»

HUMO Da’s grappig, want fans volgen jullie massaal op Twitter om zo gauw mogelijk te weten te komen waar Prince een aftershow zal spelen.

Nielsen «Ik weet het. Maar echt waar, ik herinner me momenten waarop Donna zei: ‘De fans beweren dat we in de Electric Ballroom spelen.’ Waarop Hannah en ik: ‘We are?’ (lacht) Ik zei het al: Prince houdt ons graag scherp. Maar al dat lastminutegedoe doet hij ook om te voorkomen dat louche handelaars tickets verkopen aan een veelvoud van de normale prijs. ’t Is echt een spel van zet en tegenzet.»

HUMO Prince zei onlangs dat hij, als hij geen muzikant was geworden, wellicht les zou geven. Welk boek of welke film heeft hij jou aanbevolen?

Nielsen «Véél muziek, in alle genres, zelfs klassiek en opera. En hij stond erop dat we met de hele groep naar de Italiaanse film ‘La vita è bella’ keken. Hij vindt dat een prachtig verhaal: de clown die in het concentratiekamp het leed van z’n medegevangenen probeert te verlichten.»

HUMO Eén van jullie songs heet ‘Boy Trouble’. Wat is één eigenschap aan mannen die je zou veranderen?

Nielsen «Hun grote ego (lacht). En hun trots.»

HUMO By the way, aangezien dit een telefonisch interview is: hoe weet ik dat Prince niet op de achtergrond gekke bekken zit te trekken om mij erdoor te sleuren?

Nielsen «Dat weet je níét (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234