null Beeld

Oh Oh Cherso

Het programmaconcept van 'Oh
Oh Cherso' is even idioot als geniaal: acht vuilgebekte en errug domme
'Hagenezen' met klinkende bijnamen als Sterretje, Jokertje en Barbie troepen
drie weken samen in een villa in Chersonissos (Kreta) om zich daas te drinken
en een 'laaiense topvakantie' te beleven.

2BE hoopt de kijkcijferrecords en de knoert van
een internethype die het programma in Nederland losweekte nu ook bij ons over
te doen. En om de culturele kloof tussen de Humo-lezer en de
Oh-Oh-Cherso-fuifbeesten te overbruggen, geven we u graag een basisglossarium
'Hagenees' mee: 'daggeren' is droogneuken, 'baco' duidt Bacardi Cola aan,
'pino' betekent 'potentieel interessant neukobject' en 'plork' staat voor
'prachtig lichaam ontiegelijke rotkop'. Wie bedenkt zulke programma's toch,
vragen wij ons dan af? Ene Michiel van der Hoeven,zo blijkt.

Michiel van der Hoeven «Bij Eyeworks
(Nederlands productiehuis, red.) maken we al een tijdje televisieprogramma's
rond subgroepen: 'Echte Gooische Meisjes' bijvoorbeeld. Toen we het idee hadden
om met jongeren naar een feestlocatie te trekken, waren we er vrij snel uit dat
we het niet met Eindhovenaren of Amsterdammers moesten doen, maar met
Hagenezen. Die hebben een radde tong, maar een piepklein hartje en ze staan
ervoor bekend dat ze hun gedachten er graag uitflappen. Je kan het programma
misschien ook met Belgen maken, maar jullie zijn te stil. We wilden vooral
authentieke en atypische karakters, en daarvoor moesten we tijdens de casting
gewoon de Haagse straten, cafés en strandfeestjes afschuimen. Daar lagen de
kandidaten voor het rapen.»

HUMO Onze favoriet is Jokertje, voor zijn
welsprekendheid alleen al: 'Grote tieten, lekkere laag make-up erop, grote bek,
heerlijk dat soort wijfies.' De internethype was ongezien.

Van der Hoeven «Precies, we hebben nog
voor de eerste uitzending alle castingtapes op het internet gezet en die
filmpjes verspreidden zich als een lopend vuurtje. Maar dat iedereen blijft
kijken, heeft er mee te maken dat personages als Jokertje, Sniper, Barbie...
vooral heel erg likeable zijn. De stoere jongens
willen dan wel met z'n allen meisjes gaan versieren, eigenlijk lukt ze dat niet
zo goed. De manier waarop ze afgewezen worden, hoe ze daar mee omgaan en hoe ze
voor elkaar opkomen, dat wekt sympathie op.»

HUMO En plaatsvervangende schaamte ook
wel. Heeft de uitlachtelevisie zijn hoogtepunt bereikt?

Van der Hoeven «Ik weet niet of het grote
publiek naar 'Oh Oh Cherso' kijkt om de kandidaten uit te lachen. Volgens de
cijfers hebben we inderdaad veel hoger opgeleide kijkers, maar je kan me niet
vertellen dat 1,4 miljoen mensen ons alleen maar volgen uit leedvermaak. Naar
mijn bescheiden mening kijken velen omdat ze zichzelf herkennen toen ze als
jonge tiener zelf met vrienden lekker loos gingen. Er zijn misschien kijkers
die alle exploten met afschuw en verbazing aanschouwen, maar de meeste mensen
zijn gewoon gefascineerd door de openheid van de kandidaten. Ze kennen geen
schaamte en daarom ga je een beetje van ze houden.»

undefined

Bekijk de officiële videoclip:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234