Oliver Symons (Warhola): 'Dankzij het succes van Bazart heb ik nu geld genoeg om met twee bands bezig te zijn'

Novastar deed er destijds vier jaar over om na zijn Rock Rally-overwinning een debuutplaat uit te brengen. Oliver Symons alias Warhola doet daar nog een schepje bovenop en brengt zijn eerste plaat ‘Young Loving’ pas vijf jaar erna uit. Verzachtende omstandigheid: het monstersucces van dat andere groepje waarin Symons speelt, Bazart. Een gesprek over jonge liefde en de sharing economy onder jonge groepen. ‘Andere bands uitschelden, ik denk dat dat iets van vroeger is.’

'Toen ik in 2014 de Rock Rally won, kwam Mathieu naar me toe met de legendarische woorden: 'Godverdomme, nu is het gedaan met Bazart''

Ik zit in de auto van Oliver Symons en we hebben samen de slappe lach. Ter verduidelijking: Symons zit achter het stuur, ik ben de passagier, en we komen van het Sony-hoofdkwartier in Brussel. Hij heeft er na ons interview een afspraak met een hippe regisseur, ik moet naar het Noordstation om de trein naar huis te halen. We lachen om een sketch die we allebei zagen in ‘Eindelijk professioneel’, de nieuwe zaalshow van Iwein Segers. Segers is de favoriete komiek van Symons (en van heel Bazart trouwens) en voert een hilarische persiflage op van ‘een Brusselse rapper’ – te bekijken op Segers’ Instagram. Even tevoren hadden we het nog over de Amerikaanse variant, de SoundCloud-rapper, maar nog meer over ‘Young Loving’, debuutplaat van Warhola, die onvolprezen winnaar van Humo’s Rock Rally 2014.

HUMO Het heeft een tijdje geduurd, mogen we dat zeggen?

Oliver Symons «Eigenlijk had ‘Young Loving’ vorig jaar al moeten uitkomen. Maar er waren wat lastminutebeslissingen van de platenfirma, er was ook de Bazart-plaat... Tja, en als je dan wat uitstel hebt, begin je er toch weer kleine dingetjes aan te veranderen...

»Er is ook een gigantisch verschil tussen de Warhola nu en de groep die vijf jaar geleden de Rock Rally won. Ik had toen thuis wat nummers gemaakt en dat demootje opgestuurd: ik zag het als een test. Zullen ze het de moeite vinden wat ik doe?

»Intussen heb ik voor Warhola al meer dan honderd songs geschreven, heb ik een vorm gevonden, en heb ik iets kunnen maken waarover ik tevreden ben. Het is echt een geheel geworden. Ook al streamt iedereen tegenwoordig afzonderlijke nummers, ik vind het idee van dat geheel nog altijd heel belangrijk. Er staan nogal wat nummers op over liefde.»

HUMO Ik wilde er niet zelf over te beginnen: er is de titel, maar ook de vaak romantisch getinte popsongs op een bedje van r&b... Iemand is verliefd.

Symons «Dit is mijn eerste relatie ooit. Mijn vriendin en ik zijn nu tweeënhalf jaar samen. Ze zit niet in de muziek, maar heeft haar eigen cateringbedrijf. Ik ben meer open geworden door onze relatie, denk ik. Twee jaar geleden had ik géén clips met kussende mensen op de wereld afgestuurd, zoals de Warhola-video voor ‘Glow’. Ik had ook een heel ander leven als single. Ik woonde toen samen met Daan Schepers en Simon Nuytten van Bazart – drie gasten in een appartement in Antwerpen, dat was veel uitgaan en zo, je kunt je er wel iets bij voorstellen. Mega nice, maar ik zou het nu toch niet meer willen, zo tussen de vuiligheid leven (lacht). Toen we met ons drieën gingen samenwonen, had geen van ons een lief. Plots hadden we er alle drie één en zijn we elk met onze vriendin gaan samenwonen – het klassieke verhaal.»

HUMO Is romantiek nog van deze tijd? Als je tegenwoordig MTV aanzet, zie je keiharde uitlachprogramma’s over marginalen die een vreselijke tatoeage voor elkaar bedenken. De mainstream is nog nooit zo oppervlakkig en agressief geweest.

Symons «Dat is blijkbaar wat de mensen willen zien... Ik vind veel muziek niet meer oprecht tegenwoordig. Kijk naar de hiphop: bij veel van die zogenaamde SoundCloud-rappers, voel ik die agressiviteit van die MTV-programma’s heel erg. Ik denk dan aan 6ix9ine, die nu in de gevangenis zit, of aan XXXTentacion, die vorig jaar vermoord is. De Nederlandse hiphopscene lijkt me daar in sterke mate een kopie van, met Boef, Lil’ Kleine en in iets mindere mate Ronnie Flex... Dat zijn goden in Nederland, maar ik voel weinig diepgang in wat ze doen.

»Pas op, ik luister meer dan ooit naar hiphop en r&b, in de laatste plaat van James Blake zitten ook wat hiphopelementen... Maar er is een verschil tussen die SoundCloud-rappers en hiphoppers die wél iets nieuws hebben veroorzaakt, namen als Kendrick Lamar en Drake, al zweeft die laatste wat tussen die twee werelden.

»Ik luister de laatste tijd trouwens heel erg veel naar R.E.M., naar hun grote succesplaat ‘Automatic for the People’. Ik heb die plaat de afgelopen weken echt grijsgedraaid. Het is iets totaal anders dan de r&b en hiphop waar ik al jaren naar luister, maar de songs zijn ongelofelijk, de ene klassieker na de andere, Mike Stipes stem is fantastisch. Het is écht, het raakt me, en daar gaat het om in muziek.»

HUMO Vijf jaar geleden heb ik je de hele Rock Rally gevolgd, maar ik had niet door dat Warhola een soloproject was. Ik schrok er zelfs van dat je je nu profileert als soloartiest, en dat Warhola eigenlijk een pseudoniem is voor Oliver Symons.

Symons «Ten tijde van de Rock Rally schreef ik alle nummers al zelf, maar ik dacht er verder niet over na. Pas nadien leek het me logischer dat ik Warhola ook als mijn soloproject naar buiten bracht.

»Ik zat vijf jaar geleden ook al in Bazart. Die voltallige groep stond in het publiek tijdens de finale. Toen ik won, kwam Mathieu (Terryn, frontman van Bazart, red.) naar me toe met de legendarische woorden: ‘Godverdomme, nu is het gedaan met Bazart.’ (lacht)»

HUMO Terwijl het allemaal nog moest beginnen.

Symons «Ja, een half jaar later was het ineens vertrokken voor Bazart. Warhola was daar toen lang nog niet klaar voor, ik had amper vijf nummers. Eigenlijk is het prima geweest dat ik me een tijd achter Bazart heb kunnen verschuilen. Alles wat er met die groep is gebeurd, heeft onvermijdelijk ook een invloed gehad op Warhola. De live-ervaring, maar ook wat er met je gebeurt als er iets ontploft: de aandacht, de media... Ik heb dat allemaal als heel dubbel ervaren. In het begin is dat heel aangenaam. Je bent een frisse nieuwe groep en iedereen is heel positief. We spelen in de AB Club: iedereen laaiend enthousiast. De grote zaal van de AB: nog meer superlatieven. Werchter: het kan niet op! Je bouwt iets op, wordt alsmaar groter, maar dan kom je op dat kantelpunt, het punt dat je níét meer nieuw bent en kritiek begint te krijgen. Je moet jezelf blijven bewijzen, en als je dat een keer niet genoeg doet... Pas op, ik vind het ook maar logisch dat er kritisch naar ons wordt gekeken.»

HUMO Jullie show in het Sportpaleis eind vorig jaar kreeg een paar negatieve kritieken, waaronder die op de Humo-site. Je laat nu zélf ook wel uitschijnen dat het beter kon.

Symons «Ik kan die slechte kritieken wel van me afzetten. Op het moment zelf niet, maar na een paar dagen kan ik er nuchter naar kijken, en dan ontdek je weleens punten die voor verbetering vatbaar zijn. Dingen waarvan we zelf dachten dat ze megagoed waren, blijken dat soms niet te zijn. Maar er zijn evengoed dingen waarvan ik na een paar dagen nog altijd vind dat ze wél goed waren. En dan zit er niks anders op dan die negativiteit van je af te zetten. Je móét wel, het zou erg zijn als je je daardoor niet meer op de essentie focust, en dat is en blijft muziek.»

'Ik kan niet ontkennen dat alles tot nu toe heel erg goed is verlopen in mijn leven, maar daar heb ik ook heel hard voor gewerkt'

HUMO Mathieu Terryn zei onlangs in Humo: ‘Ik moet ermee leren leven dat een deel van Vlaanderen mij een omhooggevallen stuk stront vindt.’

Symons «Zeker als je voor zo’n groot publiek speelt als Bazart, hoort de bagger er nu eenmaal bij. Maar ik heb daar veel minder last van dan Mathieu – hij is de frontman, ik opereer bij Bazart veel meer in de luwte.

»Tijdens die extreme piekperiode van Bazart werd ik misschien wat meer herkend op straat, maar ik had dat al eens meegemaakt toen ik 14 was en meedeed aan Junior Eurosong. Dat was véél erger. Toen werd ik veel meer herkend.»

HUMO Mathieu Terryn beweerde in datzelfde Humo-interview spijt te hebben van zijn eigen deelname aan Junior Eurosong.

Symons «Ik niet. Echt niet. Eurosong was mijn droom, al van het eerste jaar dat X!NK meedeed, in 2003. Trouwens: X!NK is daarna The Crackups geworden, ook een Rock Rally-groep (finalist 2010, red.) De drummer van X!NK speelt nu ook bij Warhola.

»Maar toen ik als kind naar dat programma keek, leek het me fantastisch. Je mocht twee dagen naar Disneyland! Ik was al 14 toen ik meedeed.»

HUMO Toch al wat te oud voor Disneyland.

Symons «Ja, ik was de oudste. Ik wilde altijd al muziek maken, maar na Eurosong was het voor mij echt duidelijk dat ik muzikant zou worden. Toen ik 17 was en aan mijn eerste groepje begon, vond ik het wél vervelend dat ik voor sommigen blijkbaar geen blanco verleden had. Met dat eerste groepje, Noble Tea, ben ik toen ook in de Rock Rally geraakt, tot in een preselectie. Maar presentatrice Ilse Liebens kondigde ons toen aan als ‘iemand die nog in ‘Eurosong for Kids’ had gezeten’. Ik had het nochtans bewust niet in onze bio gezet, ze moet dat opgezocht hebben, want ik deed er toen alles aan om niet met dat verleden geassocieerd te worden. Ik wilde dat de mensen naar mij luisterden als een jonge gast die muziek maakt, niet als iemand van dat liedje van vroeger. Maar ik heb me er nooit voor geschaamd, nu niet en toen niet.

»Mathieu, Max Colombie, Simon en ik zijn ook bevriend geraakt door dat programma. Mathieu en Max kenden elkaar van de editie van twee of drie jaar voor mij. Maar er was ook dat traject nadien, Ketnetpop: ex-deelnemers moesten samen een concert ineensteken. Al snel kende iedereen die ooit aan Eurosong had meegedaan elkaar. En toen ik mijn finale speelde op de VRT, de Belgische finale, zaten Max en Mathieu in de zaal. Simon zat daar ook, heel toevallig: hij had Max op MySpace ontdekt en had hem een bericht gestuurd om samen muziek te maken. Ze hadden afgesproken op de dag van die finale.»

HUMO Moet Bazart featuring Max Colombie eens niet meedoen met de gewone Eurosong?

Symons «Pf, daar voel ik op dit moment echt niks voor. Die wedstrijd heeft niks te maken met hoe ik met muziek wil bezig zijn.»

HUMO Voel je jezelf een geluksvogel?

Symons «Ik kan niet ontkennen dat alles tot nu toe heel erg goed is verlopen in mijn leven. Ik heb heel hard gewerkt, dat doe ik nog altijd, maar voor hetzelfde geld was het moment er toen niet voor Bazart, en waren we nooit doorgebroken. Alles moet op een bepaald moment perfect samenvallen: de timing, het juiste nummer... En dat is wél allemaal gebeurd. Maar ik kan ook niet tegen niksdoen. Een ideale dag voor mij is: niet te veel in de agenda en van ’s ochtends tot ’s avonds muziek maken. Dan ben ik heel productief. Van in de zetel te zitten word ik héél vervelend. Maar ik besef evengoed dat de meeste mensen iedere ochtend moeten gaan werken.»

HUMO Het kan niet anders of het succes van Bazart geeft je ook een zekere financiële vrijheid.

Symons «Natuurlijk. Ik moet geen andere job zoeken. Voor Bazart succesvol werd, werkte ik in de Keymusic, een instrumentenwinkel, en probeerde ik hier en daar wat te producen. Dankzij Bazart geniet ik nu een gigantische financiële vrijheid, waardoor ik mij nu enkel moet concentreren op die twee groepen. Want Warhola brengt op dit moment niks op. Mijn grootste aankoop? Een appartement. Met een lening natuurlijk – zoveel geld verdien ik nu ook weer niet (lacht). Het liefst geef ik mijn geld uit aan reizen. In november heb ik een maand in Colombia gezeten, en ik heb er meteen een video opgenomen. Via via een team samengesteld ginds, en na die opnames naar de andere kant van het land gevlogen om de kust af te rijden met de motor. Aan het zwembad liggen van een vijfsterrenhotel interesseert me niet.»

HUMO Waarom noemde je een song op je plaat ‘Sportkar’?

Symons «Als je je muziek opneemt, moet je die audiobestanden natuurlijk een naam geven. Ik heb daar een tijdlang gewoon de data voor gebruikt, maar op den duur werd dat een ramp, dus moest ik werktitels gaan verzinnen als houvast. Eerst was dat voor die track ‘Sports Car’, wat een werktitel van zo’n SoundCloud-rapper zou kunnen zijn (lacht). Op repetities werd dat al snel ‘Sportkar’.

»Het nummer is ontstaan in Kaapstad. Ik heb een heel stuk van de plaat in Zuid-Afrika geschreven. Dat was net na de eerste grote druktegolf van Bazart. We hadden voor het eerst een maand vrij, en toen ben ik in mijn eentje naar Kaapstad gevlogen, waar mijn oom (Karl Symons, de gewezen televisiejournalist, red.) een huis heeft.

»Allemaal enorme zegeningen, dat besef ik. Maar er zijn ook periodes dat ik zo hard werk dat ik mezelf te veel push, gefrustreerd raak dat het niet allemaal perfect is, en dan crash ik. Daarom was het ook goed om deze plaat te maken met producer Jeroen De Pessemier (van o.a. The Subs, red.): één bom energie. Als je veel alleen werkt zoals ik, is het goed om eens een klankbord te hebben. En met Jeroen werken, dat is je studio die ontploft (lacht).»

HUMO Justine Bourgeus alias Tsar B, Sylvie Kreusch, Bazart, Balthazar en Max Colombie: jullie zouden zo’n beetje een ‘kliek’ vormen. Tsar B zei me daarover: ‘Iedereen gunt elkaar alles heel erg.’ Ik vraag me dan weleens af: is de deeleconomie op de muziek overgeslagen?

Symons «Ik vind het verrijkend om met andere mensen muziek te maken, zowel voor de muziek als voor mezelf. Maar ik ken genoeg bands die elkaar niet kunnen luchten. Nee, ik zeg niet wie (lacht).

»Maar in een interview een andere groep zitten bashen, dat zegt me niks. Andere groepen uitschelden is iets van vroeger, denk ik. Ik heb ook niet het gevoel dat ik in dezelfde vijver zit te vissen als de muzikanten die ik goed ken. Er staan op de plaat van Warhaus nummers waarvan ik denk: die had ik willen schrijven. Maar dan niet voor Warhola. Ik voel nergens rechtstreekse concurrentie.»

HUMO De single ‘Onder Ons’ van Bazart, met Eefje de Visser, is een duidelijke flirt met onze noorderburen. Hoe staat het met Bazart in Nederland?

Symons «Op 3FM is die single wel wat gedraaid, maar de impact van die zender daar is niet meer zo groot als die van Studio Brussel hier. De andere radiozenders in Nederland zijn nog een stuk commerciëler dan wij gewoon zijn – op dat vlak mogen we hier echt niet klagen. We spelen in Nederland in zalen van 1.500 man, verkopen de Paradiso uit in Amsterdam... Het gaat wel goed, maar zeker niet zoals in Vlaanderen.»

HUMO De keuze voor het Engels bij Warhola, mogen we daar een internationale droom in zien?

Symons «Toch wel. We hebben in Parijs gespeeld, binnenkort gaan we naar Brighton voor The Great Escape, een showcasefestival. Maar als Bazart nog aan de weg moet timmeren in Nederland, dan besef ik ook wel dat het nog veel moeilijker wordt voor Warhola om buiten Vlaanderen iets te betekenen.»

HUMO Heel lief zijn tegen Charlotte de Witte, die nu een residency heeft op BBC Radio 1 en met wie je toevallig ook een manager deelt. Het kan misschien helpen?

Symons «Nu je het zegt (lacht). Het is niet normaal, wat zij aan het doen is. Charlotte is een wereldster: waar ze ook speelt ter wereld, ze kan na een show niet meer buitenkomen. Maar ze werkt ook keihard, is constant aan het touren. Ik heb niet superveel affiniteit met de technowereld, maar doordat ik Charlotte een beetje ken, ben ik er al iets meer in thuis dan vroeger. Ik ga dit jaar ook voor het eerst naar Tomorrowland.

»Ik heb heel veel respect voor dj’s van dat niveau: ze reizen veel alleen, en aan een veel heftiger tempo dan ik gewend ben. Nee, onze tournees op dat lapje Vlaanderen en Nederland kun je met de beste wil van de wereld niet vergelijken met wat zij doen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234