null Beeld

Ondernemers luiden de noodklok

We leven in een PS-dictatuur, geleid door een marxistische premier die niet zal rusten voor de laatste ondernemer over de grens is gejaagd. Niet onze stelling, wel die van Luc Bertrand, de CEO van de beursgenoteerde holding Ackermans & van Haaren, in de Franstalige zakenkrant L’Echo.

Erik Raspoet

Een lawine van reacties volgde, tot een onlinebetoging van Unizo toe. Hoe beroerd is het ondernemersklimaat in ons land eraan toe? Humo haalde zijn beproefde crisisthermometer boven, vier entrepreneurs namen de temperatuur.

Eerste afspraak: een restaurant in Geel. Aan tafel: twee actieve leden van VOKA Kempen. Peter Janssen (48) is CEO van ijsroomfabrikant Glacio uit Beerse. 'Die naam zegt de consument wellicht niet veel, al schijnt niemand minder dan Madonna fan van ons ijs te zijn. Voor de Europese markt produceren we vooral gastronomische en creatieve ijsjes onder private label. Zo'n 99 procent van onze productie is voor de export bestemd, onder meer voor Japan.'

Janssen, ooit begonnen als project engineer, is niet alleen CEO maar ook mede-eigenaar van Glacio. 'De plant in Beerse maakte deel uit van de Duitse Schöller-groep. Toen die door Nestlé werd overgenomen, was onze toekomst niet langer verzekerd. Samen met enkele collega’s heb ik de fabriek in 2004 overgenomen. Het zijn woelige jaren geweest, maar we staan nu op eigen benen. Glacio draait 24 miljoen euro omzet en geeft werk aan meer dan tweehonderd mensen, onder wie honderdzestig arbeiders.'

Ook Rony Bols (49) mag zich een geslaagd ondernemer noemen. Hij is gedelegeerd bestuurder van Group Eribel, een producent en monteur van deursystemen, met achtenzeventig werknemers in vier Belgische vestigingen. Niet slecht voor een selfmade man die twintig jaar geleden als zelfstandig schrijnwerker-installateur begon, met weinig meer dan een trekhaak en een aanhangwagen.

HUMO Heren, leven jullie in een ondernemingsvijandig land?

Rony Bols «Ik ervaar alleszins weinig respect - ondernemers hebben een bar slecht imago. De media gaan daarin niet vrijuit. Kijk naar om het even welke Vlaamse fictiereeks op tv: als er al een ondernemer in meespeelt, wordt hij als een sjoemelaar of geldwolf neergezet. Boma van FC De Kampioenen, dat is het cliché.

»De vraag is natuurlijk waarom dat cliché aanslaat bij het grote publiek. Door afgunst en onwetendheid, denk ik. De mensen zien de dikke wagen waarmee je rijdt, maar niet de keerzijde van de medaille. Het is zeven dagen per week werken, de voorbije week heb ik niet één avond met mijn gezin doorgebracht. Ik probeer dat met quality time te compenseren, we maken al eens een mooie reis of we gaan lekker eten, maar ook dat steekt mensen de ogen uit. Niet bij mijn arbeiders, laat daar geen misverstand over bestaan. Ze weten goed wat ik er allemaal voor moet doen.»

Peter Janssen «Buitenstaanders onderschatten de verantwoordelijkheden die ondernemers dragen. Zelfs in de vakantie stopt het niet. Productie, leveringen, personeelskwesties: als er knopen doorgehakt moeten worden, staan we er. We zijn de slaaf van onze smartphone. Ik heb onlangs voor het eerst in acht jaar een weekend zonder gsm doorgebracht. Twee dagen zonder stress: ik was vergeten hoe het voelt.

»Ook ik heb al afgunst ondervonden. Op den duur zoek je bij voorkeur gelijkgezinden op, want niemand begrijpt een ondernemer beter dan een andere ondernemer. Maar eigenlijk is dat geen gezonde reflex, het verklaart ten dele waarom ons imago zo belabberd is. We preken te vaak voor de eigen parochie, maar ondertussen slagen we er niet in het brede publiek te overtuigen van de cruciale rol die ondernemers spelen in onze welvaartsmaatschappij.»

HUMO Grijp uw kans!

Jansen «Ik gebruik altijd hetzelfde beeld: je kunt geen koekjes uitdelen als je er geen bakt. Ons onderwijs en onze sociale zekerheid behoren tot de beste van de wereld. Fijn, ik zou het niet anders willen, maar het onderwijs, de ambtenarij en de zorgsector produceren zelf geen rechtstreekse meerwaarde, ze worden extern gevoed. Dat geld komt van de privésector: van ondernemers en zelfstandigen. Wij zijn het die de koekjes bakken. Met plezier, maar geef ons dan ook de kans om dat in leefbare omstandigheden te doen.»

HUMOvIk voel een jammerklacht over de loonkosten aankomen.

Bols «Een arbeider met een bruto-uurloon van 15 euro kost mij meer dan het dubbele. Iedereen kent het verschil tussen netto en bruto, het salaris plus de bedrijfsvoorheffing en de werknemers-RSZ, maar dat is niet het volledige plaatje. Er bestaat ook nog zoiets als de werkgevers-RSZ, en daarnaast heb je fenomenen zoals het vakantiegeld en de dertiende maand, plus allerlei verzekeringskosten en verworven rechten, die per cao verschillen. Wat bijvoorbeeld weinigen weten: een zieke arbeider valt niet meteen ten laste van het ziekenfonds, de eerste drie weken draait de werkgever op voor de uitkering.»

Janssen «De kloof met onze buurlanden is een feit. Ik kom vaak in Duitsland, en de arbeiders kosten er hun werkgever gemiddeld twaalf procent minder. Het bruto-uurloon ligt gelijk, maar ze houden anderhalve euro per uur meer over.

»Het gaat echter niet alleen om de loonkosten, maar ook om de ondoorzichtige arbeidswetgeving en de beperkte flexibiliteit. In april starten de onderhandelingen over het fameuze eenheidsstatuut, de gelijkschakeling van arbeiders en bedienden. Ik vrees dat we afstevenen op een best of both worlds-scenario, waarin de voordelen van beide statuten worden gecombineerd. Ik mag er niet aan denken dat de ontslagregeling van de formule-Claeys ook voor arbeiders zou gelden. Dan doet straks de laatste kmo het licht uit. En het gaat nu al hard, zoals ik onlangs nog van een West-Vlaamse ondernemer heb gehoord.»

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234