null Beeld Instagram @mrbeast
Beeld Instagram @mrbeast

Internetvedette

Ontmoet MrBeast, de populairste youtuber ooit: hij deelt miljoenen dollars uit en weet perfect hoe het algoritme te kietelen

Ruim 54 miljoen dollar aan inkomsten per jaar en evenveel abonnees als inwoners van de Filipijnen: 112 miljoen. Het zijn cijfers van beestachtige proporties. Hoe groeide de Amerikaan Jimmy Donaldson (24), bekend als MrBeast, uit tot de succesvolste youtuber aller tijden?

Joram Bolle

Wie opgroeide voor 2000 heeft misschien geen idee wie Jimmy Donaldson is, maar met zijn bizarre opdrachten en dikke geldbeloning bouwde de Amerikaan het succesvolste persoonlijke youtubekanaal aller tijden op. Donaldson ging vorige week de Zweedse youtuber PewDiePie voorbij als creator met de meeste abonnees : 112 miljoen versus 111 miljoen. Dat deed hij met zijn ‘algoritmefähige’ alter ego, MrBeast. Met zijn youtubekanaal haalde Donaldson vorig jaar 54 miljoen dollar, omgerekend 48 miljoen euro, binnen. Bij zijn challenges kunnen deelnemers extreme bedragen verdienen: tientallen tot honderdduizenden dollars.

Squid Game

De opdrachten die daar tegenover staan, zijn dan ook extreem. Houd je hand het langst op een privéjet, en win de privéjet. Overleef honderd dagen in een cirkel op een grasveld met een doorsnede van een meter of tien, en krijg een half miljoen. Speel alle spellen uit de Netflix-serie Squid Game na – gelukkig wel zonder te worden gedood als je verliest. Overigens laat MrBeast niet altijd anderen de stunts uitvoeren. Hij maakt ook video’s waarin hij tot honderdduizend telt, zich levend laat begraven of een marathon loopt op een soort clownsschoenen.

Zijn video’s behalen tientallen miljoenen views. Soms zelfs honderden miljoenen, zoals in het geval van het Squid Game-filmpje. Hij weet het youtube-algoritme op precies de juiste plekken te kietelen, met video’s met een zorgvuldig uitgekozen titels, lengte en inhoud. Tot en met het thumbnail-plaatje is alles volstrekt geoptimaliseerd. Alleen daaraan geeft Donaldson al 10 duizend euro per video uit. Je móét er haast wel op klikken.

Dat uitvogelen van het algoritme begon voor Donaldson ruim tien jaar geleden, toen hij als scholier een kanaal begon. Hij heeft zo ongeveer elk populair youtubegenre uitgeprobeerd: streamen terwijl hij aan het gamen is (waar de vorige YouTube-keizer PewDiePie groot mee werd), video’s waarin hij reageert op andere video’s en compilatievideo’s. ‘Vijf jaar lang heb ik meedogenloos het youtube-algoritme bestudeerd, ongezond geobsedeerd door het ontdekken van wanneer iets viral gaat’, vertelde Donaldson eerder.

In 2017 had hij al een miljoen abonnees toen hij op zijn echte goudmijn stuitte: hijzelf. Sponsoren betaalden hem bijvoorbeeld 10 duizend dollar, en hij gaf dat weg aan een willekeurige dakloze of als fooi aan een serveerster of Uberchauffeur. Uiteraard legde hij hun geschokte reactie vast op beeld. Later kwamen daar de opdrachten-voor-geldfilmpjes bij. Vrijgevigheid als youtubegenre, videolantropie.

Zuiver altruïstisch is dat niet. It takes money to make money. Hoe hoger de bedragen die hij weggeeft, hoe hoger het aantal views en hoe meer advertentie-inkomsten hij genereert. MrBeasts filantropie is vooral een lucratief bedrijfsmodel. Inmiddels heeft hij zestig mensen die fulltime voor hem werken vanuit een studio in de staat North Carolina.

Eén youtubekanaal werden er zes, er is een webwinkel met merchandise, een game-app en een online keten waar je hamburgers kunt bestellen. MrBeast is inmiddels van youtuber verworden tot uithangbord van een conglomeraat dat tientallen miljoenen dollars binnen harkt. Zelf geeft hij niets om geld, beweert Donaldson: ‘Geen fuck. Ik wil niet het ene na het andere glimmende ding najagen’, zei hij in een interview met Rolling Stone, rijdend in een Tesla Model X.

Zijn filantropische activiteiten zijn oprecht, laat hij optekenen. Hij verdient veel, maar zo kan hij ook veel weggeven. Er is een kanaal – Beast Philanthropy – dat alle omzet doneert aan goede doelen. Donaldson organiseert acties om huizen te bouwen of voedsel aan armen te geven. Vorig jaar gaf hij tienduizend kalkoenen weg op de feestdag Thanksgiving. Hij heeft een fonds voor het planten van bomen en wil bijna 15 miljoen kilo afval uit de oceaan halen. De uitstoot van video’s met een privéjet of Lamborghini compenseert hij in tienvoud.

Geen feestbeest

Toch is hij niet van onbesproken gedrag. Een aantal voormalige medewerkers beschuldigden hem in The New York Times van het creëren van een onveilige werkomgeving. Donaldson zou extreem veeleisend zijn, schreeuwt en scheldt tegen z’n personeel en verwacht dat ze lange dagen maken. Een vriend van hem wijt het aan Donaldsons niet altijd even sociale karakter: ‘Hij vindt het lastig om uit te leggen wat hij nodig heeft en wat hij wil.’

Hij vraagt ook veel van zichzelf. ‘Ik feest niet, ik heb weinig vrienden. Al mijn vriendschappen draaien om werk.’ Alles moest wijken voor één doel: de grootste youtuber aller tijden worden. Het geld is secundair. Maar: ‘Als je een biljoen dollar hebt, heb je geen problemen.’ Op zijn 24ste groeit hem dat al bijna op de rug.

3 x Jimmy Donaldson

Donaldsons moeder Sue is een voormalige gevangenisbewaarder van het Amerikaanse leger. Inmiddels werkt ze voor haar zoon. Tot 2017 wist ze niet dat hij actief was op YouTube.

Het grote voorbeeld van Donaldson is Tesla-, Space X- en Twitterbaas Elon Musk, en hij zegt graag met hem te willen samenwerken. In zijn kantoor hangt een portret van Musk.

In zijn jeugd zat Donaldson op honkbal, maar daar stopte hij mee omdat hij te veel last kreeg van de ziekte van Crohn. Dat was een van de redenen dat hij meer binnen kwam te zitten en veel tijd aan YouTube ging besteden.

(VK)

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234