Ontsnapt Oekraïense trucker die Onze Man aanreed aan vervolging voor vluchtmisdrijf?

In het najaar van 2016 werd een journalist van Humo op de E17 aangereden door een vrachtwagen, die er daarna vandoor ging. Dankzij een alerte politieman kon de chauffeur geïdentificeerd worden. Meer dan waarschijnlijk gaat hij toch gewoon vrijuit.

'Antwerps parket: 'Dit zijn allicht nutteloze kosten''

Steeds vaker gaan chauffeurs er na een ongeval vandoor. De gevallen van vluchtmisdrijf waarbij doden te betreuren zijn, krijgen veel aandacht in de media. De publieke verontwaardiging is groot, toch lijkt justitie het gros van de vluchtmisdrijven ongestraft te laten. Dat ondervond een Humo-journalist aan den lijve.

In het najaar van 2016 werd die journalist van Humo aangereden door een witte vrachtwagen zonder opschriften. Die reed zijn Renault Clio te pletter tegen de vangrail op de E17 van Gent naar Antwerpen, net voor de Kennedytunnel. De auto was total loss, de vrachtwagen vertraagde zelfs niet. De chauffeur was er ongetwijfeld mee weggekomen als achter hem niet een politie-inspecteur reed, die de aanrijding had zien gebeuren. De politieman noteerde de nummerplaat van de vrachtwagen toen de chauffeur even voorbij de tunnel op de pechstrook stopte om de schade op te meten. De chauffeur bleek de Oekraïner Valentyn Vorona, die reed voor de Belgische transportfirma Van Roosbroeck-Maes uit Rumst.

Vorona is één van die vele duizenden vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa die via dubieuze vennootschappen in landen als Roemenië en Slovakije in ons land aan het werk worden gezet door Belgische transportbedrijven. Die chauffeurs verblijven en werken hier, vaak zonder de nodige documenten en verplichte opleidingen, maar krijgen geen Belgische lonen en kunnen niet genieten van onze sociale wetgeving. Ze worden in busjes aangevoerd vanuit hun land van oorsprong en worden hier voor een hongerloon aan het werk gezet voor periodes van drie maanden.

Belgische chauffeurs verdienen tot 3.000 euro bruto per maand. Buitenlanders krijgen vaak niet eens 500 euro bruto, en werken hier illegaal en ondergedoken, meestal in zeer slechte omstandigheden. Ze worden gedwongen in hun vrachtwagens op de parkings langs de snelwegen te leven, of worden ondergebracht in garages en opslagplaatsen die nauwelijks geschikt zijn om in te wonen.

‘In theorie wordt vluchtmisdrijf altijd vervolgd,’ zei een anonieme politieman in 2016 tegen Humo. ‘Maar in de praktijk wordt alleen werk gemaakt van vluchtmisdrijven met gewonden. Vluchtmisdrijven met stoffelijke schade worden op de grote hoop gelegd en vergeten.’ De Antwerpse persmagistraat Ken Witpas ontkende dat het Antwerpse parket vluchtmisdrijven onder de mat veegt. Om daders te kunnen vervolgen moet er wel een proces-verbaal opgesteld zijn en moet de dader geïdentificeerd zijn.

‘Bij de aanrijding door Vorona was er alleen stoffelijke schade,’ zei de anonieme politieman in 2016 in Humo, ‘maar het gaat hier niet alleen om vluchtmisdrijf. De verdachten in het dossier liegen, misleiden de politie en proberen de dader van een vluchtmisdrijf in te dekken. Ik vermoed dus dat het parket er werk van zal maken, ook al leidt dat wellicht enkel tot een veroordeling bij verstek en een geldboete. Bovendien laat de chauffeur zich natuurlijk niet meer zien en zal de boete onbetaald blijven.’

Maar zover is het zelfs niet gekomen. Begin december 2017 ontving de Humo-journalist een brief van de Antwerpse eerste substituut Anne De Groof. Het vluchtmisdrijf tegen Vorona werd ‘zonder gevolg geklasseerd op 15 november 2017. Reden van de klassering: andere prioriteiten.’ Er was nochtans een proces-verbaal opgesteld én de naam van de dader was bekend. Was de uitleg van Ken Witpas dan onzin?

Anne De Groof «Er waren verschillende redenen om het dossier te klasseren. Mijnheer Vorona werd intussen gerepatrieerd naar Oekraïne en wordt afgeschilderd als een slachtoffer van sociale dumping. Als hij toch op de zitting zou verschijnen en de verdediging voert sociale dumping aan, is een vrijspraak zeker niet uitgesloten. Als hij niet opdaagt, zal hij veroordeeld worden tot een boete en een rijverbod. Dat vonnis zal dan moeten worden uitgevoerd in Oekraïne. Het is maar de vraag of dat land dat effectief zal doen.

»Vorona is ook genoemd in een onderzoek van de arbeidsauditeur over mogelijke inbreuken op de sociale wetgeving door bedrijven waarmee hij en de familie Van Roosbroeck-Maes te maken hebben. Ook om dat onderzoek niet te doorkruisen, hebben we besloten om het vluchtmisdrijf te seponeren. Het is jammer dat u daaruit afleidt dat vluchtmisdrijf seponeren het algemene beleid van het parket zou zijn. Dat is zeker niet zo.»

Maar blijkt uit deze zaak niet vooral dat de Belgische justitie niet altijd vlot en efficiënt werkt? ‘Een seponering is nooit definitief,’ zegt Ken Witpas. ‘De zaak kan te allen tijde opnieuw geopend worden.’

En kijk: na de vragen van Humo heeft het Antwerpse parket alsnog beslist om Vorona te dagvaarden.

De Groof «Al zullen dit waarschijnlijk nutteloze kosten zijn, waar de verkeersveiligheid niet mee gebaat is.»

Vermoedelijk ontsnapt Valentyn Vorona dus toch moeiteloos aan vervolging en kan hij ongestraft blijven rondrijden, ook in België.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234