null Beeld

Onze Man was poulain van Triggerfinger

Het is u vast niet ontgaan: vorige week draaide Studio Brussel tijdens 'De week van eigen kweek' alleen maar Belgische plaatjes én organiseerde het blitser-dan-blitse radiostation voor het derde jaar op rij 'De poulains', een concert in de Ancienne Belgique waarvoor vier grote Belgische bands de handen ineenslaan met een jonge belofte.

Thomas Werbrouck

Wie erbij was, zag joint ventures tussen Hooverphonic & Marble Sounds, A Brand & The Sore Losers, Customs & Arquettes, en Triggerfinger &... Little Trouble Kids, het groepje van ondergetekende Humo-reporter. Toeval bestaat niet, en dus bestelde mijn chef een uitgebreid rapport: backstage, frontstage en onstage. Alstublieft!


Zaterdag 22 maart 2010. Lang voor de release van hun derde plaat 'All This Dancin' Around' en dus ook lang voor ze de MIA voor Beste Groep zullen binnenrijven, weken op 1 én 2 in 'De afrekening' kamperen, en zowat elke Belgische en Nederlandse zaal uitverkopen, ontmoeten we Triggerfinger voor het eerst. In een vreugdeloze Noord-Franse muziekkeet nog wel. De tristesse na een avondje Franstalige doommetal zit er wellicht voor iets tussen als Ruben Block, Mario Goossens en Paul Van Bruystegem alias Lange Polle ons terstond uitnodigen om samen te touren. En het geflirt houdt niet op: begin februari 2011 verneem ik dat het potige trio onze godfather wil zijn tijdens 'De poulains'. An offer we can't refuse.

Na onze soundcheck zie ik mijn kans schoon om rock-'n-rollverhalen te sprokkelen, maar de Triggers blijven bedaard en geven me een gouden tip: 'Niet drinken. Een never-ending tour hou je alleen vol met een nuchtere kop.' Toch komt het me voor dat het razende succes hen een tikje benevelt: midden in de middag stormt Mario Goossens de kleedkamer binnen met het bericht dat in Nederland alwéér een zaal in twee uur is uitverkocht, en dat de servers door de gigantische vraag naar tickets zelfs gecrasht is.

En dan gebeurt het. Tijdens de waanzinnige outro inspireren de mokerslagen van Mario en de vuige noise van Ruben me tot een van Kurt Cobain afgekeken rocksterbeweging. Ik gooi mijn gitaar af, pal voor de versterkers, en duikel naast Polle de coulissen in. Als Sam De Bruyn en Kirsten Lemaire even later de show willen afkondigen, stijgt een schrille, allesdoordringende feedback op uit mijn gitaar: mijn effectpedaaltjes staan nog aan en ik verstoor de rechtstreekse uitzending op Studio Brussel. Victorie!

U leest het volledige artikel in Humo 3679

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234