null Beeld

Oog in oog met Kylie Minogue

Kylie goes country! De veertiende studioplaat van the one and only Kylie Minogue ‘Golden’ werd het relaas van een gebroken vrouw die zichzelf langzaam weer bij elkaar raapt én zelfs vooruit blikt. Maar eerst mag Kylie rustig 50 kaarsjes uitblazen. ‘Ik voel me eindelijk weer geweldig.’

'Mijn lichaam probeert me duidelijk te maken dat ik een dagje ouder word, maar ik luister gewoon niet'

Kylie Minogue gaat al decennialang met harten aan de haal door haar warme persoonlijkheid nog harder te laten schitteren dan de glitters op haar hotpants. Ook wanneer ik haar aan de lijn krijg, blijkt Australiës Princess of Pop een enthousiaste, vriendelijke en geïnteresseerde gesprekspartner.

Kylie Minogue «Goeiemiddag! Klopt het dat jij me belt vanuit België?»

HUMO Jazeker.

Minogue «Aww. Ik had gehoopt dat je ergens met je voeten in het zwembad en een cocktail in de hand zat te relaxen. Jammer!»

HUMO Kobbegem is nochtans een zonnige partystad. Maar over naar jou: in ‘Dancing’ zing je ‘Can’t stand still / Won’t slow down’. Beschrijft dat hoe je nu in het leven staat?

Minogue «Ja en nee. Ja, omdat ik enorm gemotiveerd ben door de muziek op deze plaat. Het is lang geleden dat ik nog zo genoten heb in de studio. Na de opnames heb zelfs ik een week in een dipje gezeten, omdat het al voorbij was. Gelukkig is er genoeg om naar uit te kijken: ik kan niet wachten totdat ik de muziek live kan brengen en tot het publiek de plaat kan beluisteren.

»Maar ook nee, want af en toe mag het wel wat trager. Ik zit nu in een extreme ‘Go, go, go’-modus, alles heeft haast. Ik kijk er eerlijk gezegd ook naar uit om ergens, ik zeg maar wat, met mijn voeten in het zwembad en een cocktail in de hand te relaxen (lacht).»

HUMO ‘Golden’ wordt gepromoot als ‘de Nashville-plaat van Kylie Minogue’. Was je altijd al fan van de stad?

Minogue «Nee, ik moet toegeven dat ze zelfs niet op mijn radar stond. Het was Jamie Nelson, mijn vaste begeleider bij de platenfirma, die zei: ‘Waarom probeer je eens geen country? We kunnen naar Nashville gaan.’ Ik vertrouw Jamie volledig, met hem heb ik mijn grootste successen beleefd – ‘Can’t Get You out of My Head’ en ‘Spinning Around’ bijvoorbeeld. Maar toch was mijn eerste reactie: ‘Waar kom jij nu mee aanzetten?’ (lacht) Ik begreep niet waar hij heen wilde. Pas toen we echt in Nashville stonden, vielen de puzzelstukjes in elkaar.»

undefined

HUMO Nashville en country lagen ver van de paden die je al had bewandeld. Vond je dat leuk?

Minogue «Tuurlijk! Het doet soms deugd om even uit je vertrouwde omgeving weg te gaan. Thuis is er altijd wel iets dat voor afleiding zorgt, en je komt er gemakkelijk in een sleur terecht. Alles eens grondig dooreen schudden was het beste wat mij kon overkomen.

»Toen het vaststond dat we zouden vertrekken, was ik enthousiast als een klein meisje. Ik riep het tegen iedereen die ik tegenkwam: ‘Ik ga naar Nashville!’ (lacht) En ik begreep meteen dat het een unieke, warme plek moest zijn, want iedereen die er al geweest was, vertelde erover met een aandoenlijk enthousiasme. Ik ben vertrokken met zó’n lijst vol toeristische tips: clubs, winkels, restaurants... Ik heb er niet alleen levenservaring opgedaan, maar ook ettelijke kilo’s (lacht).»

HUMO Dat klinkt als een aangenaam snoepreisje.

Minogue «Dat was het nu ook weer niet. Ja, ik heb een aantal restaurants van mijn lijst kunnen afvinken. En ik heb Broadway bezocht, en enkele prachtige concertzalen zoals The Listening Room Cafe en The Bluebird Cafe. Maar ik was er amper twee weken, veel tijd om de toerist uit te hangen had ik dus niet. Ik was daar bovendien met een missie: voor die reis had ik mijn handen gevouwen en naar de hemel geroepen: ‘Laat me alsjeblieft naar huis terugkeren met één song! Ik heb het nodig!’»

undefined

'Ik peper mezelf altijd in: 'Meid, je bent niet bezig met openhartchirurgie en je stuurt ook geen raketten de ruimte in ''

HUMO Dat is dus gelukt?

Minogue «Die reis heeft me zelfs drie songs opgeleverd: ‘Dancing’, ‘Golden’ en ‘Sincerely Yours’. Maar eigenlijk heb ik er nog veel méér uitgehaald. Nashville was vooral belangrijk voor het grotere geheel. Het is dáár dat alles veranderde. Alle opnames van ‘Golden’ zijn beïnvloed door die twee weken.»

HUMO Zijn er countrymuzikanten die je bewondert?

Minogue «Dolly Parton! Zij is een heldin. Ik had geen tijd om te shoppen, maar ik heb wel een T-shirt gekocht met het opschrift: ‘What would Dolly do?’ Dat werd mijn lijfspreuk.

»Toen ik in de studio zat, bedacht ik met producer Stuart Price ‘de Dolly-test’. Als ik een nummer kon zingen met een country twang, enkel begeleid door een akoestische gitaar, en het wérkte, dan mocht het op de plaat. Ik ondertekende toen ook al mijn mails naar Stuart met ‘Dolly’ (lacht).»

undefined

null Beeld

HUMO In Nashville werkte je onder meer samen met twee Britse songwriters, Steve McEwan en Amy Wadge. Om toch een béétje bij het vertrouwde te blijven?

Minogue (twijfelt) «Misschien wel, ja. Steve (die ook al samenwerkte met Keith Urban en Carrie Underwood, red.) en Amy (van onder meer Ed Sheerans ‘Thinking Out Loud’, red.) hebben allebei een appartement in Nashville, maar ze zijn wél Brits én ze kennen mijn muzikale geschiedenis. Zij waren de bruggen tussen Nashville en mij. Ik vond het belangrijk om het juiste evenwicht te vinden. ‘Golden’ is geen countryplaat pur sang, wél een Kylie-plaat met country-invloeden.

»Mijn bezoek aan Nashville was niet louter een muzikale trip, maar een levenservaring. Ik sta al te popelen om er nog eens heen te gaan. Ze hebben er vast ook erg goeie zwembaden en cocktails (lacht).»


Niet gezond

Kylie is altijd goedlachs, maar ze komt uit een donkere periode. Begin 2016 kondigde ze nog trots als een pauw haar verloving aan met de toen 28-jarige Joshua Sasse. Een jaar later liep hun relatie alweer op de klippen. Het woord ‘depressie’ neemt ze tijdens het gesprek nooit in de mond (de naam ‘Joshua Sasse’ ook niet), maar het is duidelijk dat ze diep heeft gezeten – en dat ze ‘Golden’ nodig had.

Minogue «Ik ben aan de plaat begonnen als een wrak. Misschien had ik wel een zenuwinkzining, ik weet het niet. Het was alleszins... niet prettig. Ik was met de beste bedoelingen begonnen, hoor. Ik wilde mezelf in de ogen kijken, authentiek en open communiceren over wat me overkomen was en de problemen waarmee ik worstelde. Maar met de muziek vlotte het totaal niet. Ik vond de juiste vorm niet – die kreeg ik pas in Nashville te pakken.»

HUMO Was het enkel de breuk waar je zo onder leed?

Minogue (twijfelt) «Zoals ik het nu zie, komt het erop neer dat niet mijn hart gebroken was, maar dat vooral ikzélf kapot was – I wasn’t heartbroken, but just broken. Ik leed niet onder wat iemand anders me had aangedaan, maar wel onder wat ik mezélf had aangedaan. Ik heb mezelf lange tijd niet goed behandeld.»

HUMO Wat bedoel je daar precies mee?

Minogue (lacht) «Dat is wat vaag, zeker? Sorry, ik vind het moeilijk om daar goed op te antwoorden – het blijft mijn privéleven, dat ik graag afscherm. Maar begrijp je niet ongeveer wat ik bedoel? Je zit in een situatie en je voelt tot in je botten: ‘Dit zit niet goed, dit is niet gezond.’ Maar toch blijf je, tegen beter weten in, gewoon zitten. Pas achteraf besef je dat het goed is dat het voorbij is.

»De eerste fase van de plaat had eigenlijk niet veel met muziek te maken: het was vooral een cathartische ervaring. Ik moest mezelf steen voor steen opnieuw opbouwen.»

HUMO Heeft het lang geduurd voor je weer bij je positieven was?

Minogue «Nee, dat viel best mee. Ik ben een weekje naar Thailand geweest met vriendinnen en dat heeft me deugd gedaan, hoe moeilijk sommige dagen ook waren. Zo gaat dat vaak bij mij: ik kan diep in de put zitten, maar ik klauter er ook snel weer uit. Ik ben te praktisch ingesteld om lang down te zijn.

»Toen ik weer op mijn poten stond, voelde ik me fantastisch en bevrijd. Ik voelde me heel onafhankelijk en ik wist: ‘Golden’ maak ik voor níémand behalve voor mijn fans en voor mezelf.»

undefined

null Beeld

'Er werd zó veel over die hotpants gepraat dat ik dacht: laat de hotpants dan ook maar alle interviews doen.'

HUMO ‘Golden’ wordt je meest persoonlijke plaat ooit genoemd. Terecht?

Minogue (denkt na) «Het is zeker één van mijn meest persoonlijke platen. Alles waarover ik zing op ‘Golden’ is authentiek. Authenticiteit is heilig! Ik denk dat mensen zich in veel nummers zullen kunnen herkennen. Dat zeg ik zonder te hard van stapel te lopen, want het is niet de bedoeling om mensen depressief te maken met mijn liedjes, hè. Ik hou gewoon van de tegenstelling happy-sad. Zelfs ‘I Should Be so Lucky’: als je daar goed naar kijkt, is dat een triest nummer vermomd als een springerige popschijf. (Denkt nog even na) Ja, je mag ‘Golden’ gerust mijn meest persoonlijke plaat ooit noemen!»

HUMO Je hebt aan alle nummers meegeschreven. Dat is niet je gewoonte.

Minogue «Klopt. De laatste keer dat ik dat heb gedaan, moet bij ‘Impossible Princess’ geweest zijn (uit 1997, red.). Het was niet de bedoeling, hoor, maar het zegt wel iets over hoe dicht deze plaat bij mij staat.

»Misschien ben ik wel volwassener geworden. Toen ik in 2006 een behandeling tegen kanker achter de rug had, greep ik óók naar de muziek om mijn wonden te helen, maar toen ging ik alles uit de weg wat met mijn ziekte te maken had. Het was te pijnlijk: ik had net kanker overleefd, en had geen zin om het meteen te hérbeleven. De nummers die ik toen zong, waren puur escapisme – daar heb ik zelfs kritiek voor gekregen. Nu ga ik de confrontatie wél aan. Door mee aan de nummers te schrijven, was het alsof ik mijn diepste problemen toevertrouwde aan een vriend: ik voelde me op slag beter.»

HUMO Voel je je ondertussen helemaal goed?

Minogue «Ik voel me goed, ja. Voor het eerst in een tijdje voel ik me zelfs geweldig! Ik voel me lichter dan vroeger. Fysiek gezien gaat die vlieger niet op, maar toch (lacht). Ik laat de dingen makkelijker los. Dat had ik ook bij het maken van deze plaat, er is een berusting die ik daarvoor niet had. Soms moet je de absolute bodem bereiken om écht te beseffen wie je bent en waar je voor staat.

»Maar helemaal hersteld ben ik nog niet, hoor. Soms ben ik nog fragieler dan ik graag zou willen toegeven.»


Dagje ouder

Het klinkt ongelofelijk, maar in mei viert Kylie haar 50ste (!) verjaardag. Een jubileum is altijd een goed excuus om eens terug te blikken.

HUMO Mag ik je al feliciteren met je verjaardag, of zwijg ik daar beter over?

Minogue (lacht) «Feliciteer maar op! Aan die leeftijd kan ik toch niet ontsnappen.»

HUMO Ga je ’t vieren?

Minogue «Dat denk ik wel. Het is eigenlijk niks voor mij, maar misschien geef ik deze keer wel een feest. Vijftig jaar op deze planeet, daar mag je toch al eens een feestneus voor opzetten?

»Weet je waarom de plaat ‘Golden’ heet? Omdat ik deze zin absoluut érgens op de plaat kwijt wilde: ‘We’re not young and we’re not old / We’re golden.’ Op de plaat is hij lichtjes aangepast om beter in het ritme te passen, maar het gevoel is hetzelfde gebleven.»

'Zelfs met de vergissingen uit mijn carrière heb ik vrede.'

HUMO Is ouder worden iets dat je bezighoudt?

Minogue (zucht) «Ik kan er moeilijk aan ontsnappen. Na mijn vorige plaat kreeg ik vraag na vraag over hoe het was om ‘een oudere vrouw in de muziekindustrie’ te zijn. Ik snap wel waar die vragen vandaan komen, hoor. Ik zie zo’n hoofdredacteur al met een sigaar achterover leunen: ‘Die popster wordt oud, vraag daar maar eens naar!’ Blablabla... Maar ik voelde me er toch vaak ongemakkelijk bij – ik hoop dat ik zo’n vragen dankzij #MeToo en #TimesUp minder zal krijgen. En is die leeftijd nu echt zo belangrijk? Die zin waar ik het daarnet over had, is een verwijzing naar dát gevoel. I’m golden!

»Dat gezegd zijnde, voel ik me best goed met de 50 in het vooruitzicht. Er zijn dagen wanneer mijn lichaam me duidelijk probeert te maken dat ik een dagje ouder word, en dat ik op een podium misschien niet meer alles moet proberen wat ik vroeger moeiteloos kon. Maar dan luister ik gewoon niet (lacht).»

HUMO Je bent een superster, maar je praat eerlijk en open over bijna alles. Vind je dat je de valkuilen van de roem hebt kunnen ontwijken tijdens je dertig jaar in de spotlights?

Minogue «Ik denk dat ik het... oké heb gedaan. Ik vind het nog altijd heerlijk om hoog boven een podium uit te torenen – puur genot! – maar tegelijk heb ik het altijd belangrijk gevonden om met mijn voeten op de grond te staan. Het is een cliché, ik weet het, maar het is zo! Dat is een familietrekje, de Minogues zijn nogal down to earth. Misschien wel té. Want kijk naar figuren als Freddie Mercury en Elton John – of Lady Gaga, die ik enorm bewoner: zo flamboyant! Zo groots! In vergelijking met hen ben ik toch maar een grijze muis (lacht).»

HUMO In een interview zei je eens dat je aan het begin van je carrière nauwelijks wist waarmee je bezig was.

Minogue «Oh ja!»

undefined

null Beeld

HUMO Zijn er dan dingen uit die periode waar je nu spijt van hebt?

Minogue (lacht) «Heb je een halve dag? Dat zijn er veel te veel om op te noemen. Die kapsels alleen al! Ook muzikaal heb ik rare keuzes gemaakt – I’ve done some dodgy stuff. Maar om nu te zeggen dat er iets is waar ik me echt voor schaam? Zelfs met de vergissingen uit mijn carrière heb ik vrede. Het zijn mijn vergissingen en ze maken me tot wie ik ben. Als in het begin van mijn carrière alles vanzelf was gegaan, denk ik niet dat ik hier nu zou zitten. En daarbij: als je vijftig wordt, mag je al tevreden zijn dat je er überhaupt nog stáát, vind ik.»

HUMO Wat zijn tot nog toe de grootste hoogtepunten geweest? Waarop ben je ’t meest trots?

Minogue «O jeetje, om dat allemaal te overlopen hebben we nog een heel tweede interview nodig – en dan nóg eentje om ook je vorige vraag naar behoren te beantwoorden. Nee, mijn ego is niet zo enorm dat ik niet uitgepraat raak over mijn successen, maar ik wil vooral niet blasé klinken of te veel aan de oppervlakte blijven. Als ik nu zo snel iets moet zeggen: ik heb voor obstakels gestaan die me doodsbenauwd maakten en ik heb dingen geprobeerd waarbij het angstzweet me uitbrak, maar ik heb ze wél gedaan. Ik heb altijd mijn onzekerheden overwonnen.

»Ik peper mezelf altijd in: ‘Meid, je bent niet bezig met openhartchirurgie en je stuurt ook geen raketten de ruimte in – maar je overwint wél de obstakels in je leven met de nodige elegantie en waardigheid. Goed gedaan!’ (lacht)»

HUMO Iets anders: op Twitter hebben een aantal fans je gevraagd of ze ‘Dancing’ (met de tekst: ‘When I go out / I wanna go out dancing’) mogen spelen op hun begrafenis. Is dat raar?

Minogue «Ik had ervan gehoord! Ik vind het vooral cool dat de boodschap van dat nummer mijn fans zo hard raakt. Het is een nummer met veel verschillende betekenissen, en de dood is er één van. Maar het kan ook iets anders zijn: de regel ‘when the final curtain falls’ – ‘wanneer het laatste doek valt’ – verwijst natuurlijk naar de dood, maar ook naar de weemoed van het touren. Als de show erop zit, staan de trucks klaar, wordt alles ingepakt, en vertrek je weer naar de volgende stad. Dat stemt me soms melancholisch. En het nummer gaat natuurlijk óók nog altijd over – nogal wiedes – dansen!

»Om nu op je vraag te antwoorden: ja, dat is raar. Maar het is ook geweldig!»

HUMO Nog één vraagje, om het af te leren?

Minogue «Shoot!»

HUMO Draag je ooit nog hotpants?

Minogue (lacht) «Néé! Dat past niet bij wie ik ben. Die hotpants waren als een superheldenkostuum: het dansje in de clip (van ‘Spinning Around’, red.) ging opeens vanzelf. Al had ik er ook al snel genoeg van. Er werd destijds zó veel over die hotpants gepraat, dat ik dacht: laat de hotpants dan ook maar alle interviews doen, ik blijf dan wel rustig thuis in mijn joggingbroek (lacht).»

undefined

null Beeld

undefined

undefined

undefined

‘Golden’ van Kylie Minoque verschijnt op 6 april bij BMG.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234