null Beeld Getty Images/Johner RF
Beeld Getty Images/Johner RF

Ook onze benen snakken naar vrijheid: Hoe corona de skinny jeans na 15 jaar passé maakte

Niemand had het vooraf kunnen bedenken, maar de pandemie heeft de modewereld behalve zware verliezen ook een grote gunst opgeleverd: de skinny jeans is na 15 jaar het straatbeeld te hebben gedomineerd op sterven na dood.

Omdat de een zijn dood de ander zijn brood is, kon jeansproducent Levi’s met tromgeroffel bekendmaken dat zijn verkoopcijfers het afgelopen kwartaal met maar liefst 156 procent zijn gestegen. Dankzij de verkoop van wijde broeken.

Wat de pandemie daarmee te maken heeft? Alles: veel thuiswerkers die in joggingpak of pyjamabroek achter de laptop zaten, ontdekten het comfort van wijdere kleding. Nu het erop lijkt dat het einde van de pandemie in zicht is en mensen zin krijgen in nieuwe kleding, blijken ze het gesmaakte comfort niet meer te willen opgeven.

Wijd is terug

Gevolg: wijdere spijkerbroeken en retro mom jeans verkopen als warme broodjes. Vooral jonge meiden verruilen hun loeistrakke skinny’s en masse voor hogetaillebroeken met wijde pijpen, een trend die werd ingezet op TikTok en Instagram.

Bijkomend voordeel voor kledingverkopers: als de vorm van de broek verandert, verandert die van de tops ook, liet Richard Hayne, CEO van Urban Outfitters, weten aan zakenwebsite Quartz. Werden er bij strakke jeans vaak wijde shirts gedragen, boven de wijdere broeken kiezen modebewuste kopers liever strakke truitjes voor een minder hobbezakkerig silhouet.

Dat de strakke spijkerbroek aan het einde van haar houdbaarheidsdatum was, daar waren stylisten en modeontwerpers het overigens al lang en breed over eens. Op de catwalks en in de modebladen werden de laatste jaren steeds meer wijde broeken gesignaleerd, voor zowel mannen als vrouwen. Behalve een paar hippe voorlopers en wat modepers was er alleen niemand die zijn of haar skinny definitief wilde afdanken.

Spijkercyclus

Maar nu lijkt het pensioen van de skinny dan toch echt nakende, en is de tijd van een nieuwe spijkercyclus aangebroken. Een kringloop waar winkeliers jaren mee vooruit kunnen, volgens de analisten van Morgan Stanley. “We zitten in het vroege stadium van een nieuwe denim cycle die de omzet- en winstgroei voor de komende 5 jaar (minstens) kan stimuleren”, schrijven ze.

Worden er dan alleen nog maar wijde spijkerbroeken gekocht? Dat ook weer niet. Dat er na een dip in de zomer van 2020 het afgelopen kwartaal zo veel meer spijkerbroeken verkocht zijn, komt door Levi’s CEO Chip Bergh ook doordat mensen tijdens de lockdowns een andere maat hebben gekregen. De een werd door veel te sporten in de herwonnen vrije tijd een stuk slanker, de ander kwam door het vele thuiszitten juist aan – en zag alle broeken die vroeger los zaten onbedoeld veranderen in skinny’s.

(DM)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234