null Beeld

Op de Amerikaanse set van 'The Loft'

Humo reisde af naar N'awlins en zat drie dagen - correctie: nachten - naast Erik Van Looy op de set. 'Please be advised that Belgian press will be on set today,' zo meldt de callsheet van opnamedag 11 die Belgische producer Hilde De Laere me doormailt.

Een fragment uit het artikel:
Blade Runner

Opnamedag 11 begint de volgende avond om halfzeven. Buiten is het nog altijd tegen de 30 graden, in de grote balzaal van het Intercontinental blaast de airco. Hier wordt alles in gereedheid gebracht voor de massascènes van vanavond. 'Ben Hur' is het niet, maar de callsheet vermeldt toch zomaar even 306 figuranten - croupiers, kelners, feestvierders. Die moeten allemaal langs de make-up en de setkleedster, daarna krijgen ze nauwgezet instructies van de setassistenten.

Wacht tot het nummer van je ploeg wordt afgeroepen, en begeef je dan zo snel mogelijk naar de set. Als je niet meer nodig bent op de set, wandel dan terug naar de wachtruimte. Zet je glas in het daartoe bestemde vakje op de tafel. Onthoud je nummer. Enzovoort. Van Looy zucht. 'Op momenten als deze snap ik perfect waarom Ingmar Bergman alleen films met twee of drie acteurs wilde draaien.'

Een rookmachine hoest af en toe wat wit spul uit, computergestuurde schijnwerpers schieten helwitte bewegende lichtbundels door de zaal. 'Mooi hè?' zegt Nicolas Karakatsanis - baseballpetje, felgroene sneakers, 'DON'T SLEEP' in drukletters op de onderarm getatoeëerd - met uitgestreken gezicht: 'Mijn ode aan 'Blade Runner'. Let straks maar op: het zal er fantastisch uitzien.'

De avond valt: tijd voor een korte repetitie van scène 58. 'Let's call in Team One,' zegt opnameleider Rich in zijn microfoontje. Twee minuten later krijgen Karl Urban en Valerie Cruz - Vincent en Barbara in de film - instructies van Van Looy. Tot waar ze moeten lopen. Naar welke kant ze hun schouder moeten draaien. Van Looy is een Stealth-bommenwerper: doelgericht, efficiënt, geruisloos. Een paar keer doen ze hun korte scène over, dan is het tijd om te draaien.

Nu laat Rich de figuranten opdraven voor wat peptalk. 'Okay gang,' steekt hij van wal, 'jullie denken misschien: 'Hey, we zijn máár figuranten,' maar dat is te weinig eer. De acteurs mogen nog zo schitteren, alleen wanneer ook jullie er compleet voor gáán, zal de scène echt fantastisch worden. Luister goed naar mijn aanwijzingen, ga ervoor, amuseer je, en bedankt!' 'Ooit iemand zo efficiënt horen slijmen?' lacht Van Looy.

'Maar dat is wel nodig. Die mensen moeten hier vijf nachten na mekaar rondhangen en precies doen wat wij zeggen: echt niet simpel. Al vind ik ze sowieso erg geduldig. Heel anders dan de figuranten die we destijds voor de cantusscène in 'Ad Fundum' hadden geronseld: die waren dat wachten op den duur kotsbeu. We hebben hun identiteitskaarten moeten afpakken, anders waren ze allemaal gaan lopen.'

Matthias Schoenaerts komt aan op de set. Zwart pak, zwart hemd, haar strak achterover gekamd. Valerie Cruz roept 'm van ver toe: 'Why, haaaaandsome!' Schoenaerts neemt het compliment in ontvangst en gaat overal handjes schudden. Acteurs en crewleden eten uit zijn hand. 'Ze zeggen allemáál dat ik er knap uitzie,' zegt hij wanneer ik 'm in de hall passeer. 'In het begin antwoordde ik nog: 'O, bedankt', maar na de tiende keer zeg ik: 'Yeah, I know.' Je kunt niet blijven doen alsof je 't voor het eerst hoort, hè.' Hij grijnst.

Terug in de hall vat ik die andere smooth operator - Karl Urban - bij de lurven. Bij het grote publiek bekend als Éomer in 'The Lord of the Rings' en als Russische killer in 'The Bourne Supremacy'; binnenkort te zien in de remake van 'Judge Dredd', waar hij de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Maar als ik hem beleefd vraag of hij het leuk vindt om de grootste smeerlap van allemaal te spelen, kijkt hij me strak aan.

Karl Urban«Hoe bedoel je, 'grootste smeerlap'? Verkracht hij prostituees en slaat hij ze vervolgens in elkaar? Filmt hij ongemerkt zijn vrienden terwijl die liggen te seksen? Ik dacht het niet. Maar iedereen heeft recht op zijn eigen mening.»

HUMO O ja, hij slaapt gewoon met de vrouwen van zijn beste vrienden: valt eigenlijk nog best mee.

Urban «Hé: je hoort mij niet beweren dat hij een goeierd is. Maar om mijn personage daarom meteen de grootste smeerlap te noemen? Hij heeft ook zijn positieve kanten: hij is een meestermanipulator, bijvoorbeeld. En in de scène die we nu draaien, merk je dat hij ontzettend charmant kan zijn. Je snapt gewoon waarom zijn vrouw op 'm valt.»

HUMO Hoe vaak heb jij de originele 'Loft' bekeken?

Urban «Eén keer, waarom?»

HUMO Omdat sommige van je collega's de originele scènes tot in de kleinste details hebben bestudeerd en als basis voor hun eigen vertolking gebruiken. Hoor ik.

Urban «Ik wilde de film natuurlijk gezien hebben, maar alleen om te weten hoe Erik filmt. En dat beviel me. Verder vul ik mijn rol helemaal zelf in. Hoe geweldig de acteurs in 'Loft' ook waren: ik wil geen doorslagje van het origineel brengen. En als je me nu wilt excuseren: ik geloof dat ik mijn volgende take moet gaan neerzetten.»

Drie minuten later zie ik hem een perfecte Vincent neerzetten.

U leest het volledige artikel op dinsdag 12 juli in Humo 3697/28.

null Beeld

Herlees hier het dagboek Ann Van Aken op de set van 'The Loft'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234