Daniel Craig (James Bond), regisseur Cary Fukunaga en Lashana Lynch (Nomi)Beeld Universal Pictures

televisieReportage

Op de set bij James Bond: wapenkamers, bolides en een stel bloedmooie vrouwen

Filmredacteur Ab Zagt mocht op één van de laatste draaidagen de slotopnamen bijwonen van de nieuwe James Bond-film ‘No Time to Die’. Op de set heerst vooral weemoed over het laatste optreden van Daniel Craig als 007.

Stipt op tijd in de vroege avond stopt de bus met een select groepje filmjournalisten bij de poort van de Pinewood Studios, gelegen op vijftig kilometer buiten Londen. Alle inzittenden hebben hun paspoort in de aanslag alsof er een grens van een vijandige mogendheid gepasseerd moet worden. Zonder een geldig legitimatiebewijs mag niemand het terrein op. Elke naam moet zorgvuldig op de gastenlijst gecontroleerd worden.

De voorzorgsmaatregelen lijken zwaar overdreven, maar het past wel bij de geheimzinnigheid die altijd heerst rond een nieuw filmavontuur van James Bond. De angst is groot dat er nog meer uitlekt over de plot dan vorig jaar al is gebeurd.

De vraag is of al die speculaties in de media eigenlijk wel kloppen. Wordt de nieuwe Bond een vrouw? Is de door Oscarwinnaar Rami Malek (‘Bohemian Rhapsody’) gespeelde schurk Safin misschien de zoon van een oude vijand van Bond? Op internet wordt er veelvuldig over gezinspeeld. Het hoort allemaal bij de geruchtenstroom die elke Bond-film met zich meebrengt.

Stuurse houding

Het is de vierde keer dat ik op een set van James Bond mag rondkijken. De eerste keer was ook in de legendarische Pinewood Studios toen Pierce Brosnan nog als geheim agent in dienst van Hare Majesteit was in de film ‘Die Another Day’ (2002). Daarna maakte ik op de Bahama’s het debuut mee van zijn opvolger Daniel Craig in ‘Casino Royale’ (2006) die ik daarna ook aan het werk zag in de spectaculaire openingsscène van zijn voorlaatste 007-avontuur ‘Spectre’ (2015) in Mexico City. De acteur leek, gezien zijn stuurse houding destijds tijdens het interview, toen al bezig te zijn met het afscheid nemen van zijn rol.

De eerste ontmoeting op de set van ‘No Time to Die’ vindt plaats in een achteraf-kantoortje met aan de wand een verzameling posters van oude Bond-films. Rond de klok van 18.00 uur komen producenten Barbara Brocolli en haar halfbroer Michael J. Wilson aan tafel zitten. Het duo dat al decennia verantwoordelijk is voor de Bond-films oogt zichtbaar vermoeid. Duidelijk is te zien dat zij bezig zijn met de laatste loodjes.

Ik vraag of dit recente Bond-avontuur niet een enorm hoofdpijndossier voor de makers is geweest. Er zijn tegenslagen geweest rond een vertrekkende regisseur (Danny Boyle), een nieuw scenario dat in allerijl geschreven moest worden, plotwendingen die uitlekten en kort geleden ook nog de soundtrackcomponist die vervangen moest worden.

Broccoli, de 59-jarige dochter van de vermaarde Bond-producent Albert Broccoli, wijst op de posters in de kamer. ‘Elke Bond-film was in feite voor ons een lastige klus met specifieke obstakels. Als productieteam worden wij bij elke Bond-film met onverwachte problemen geconfronteerd die op korte termijn opgelost moeten worden. Dat is met deze film zeker het geval geweest. Maar is nu eenmaal inherent aan een Bond-film; het gaat nooit soepel. Wij leggen de lat voor onszelf ook telkens hoger.’

Wel beseffen Broccoli en Wilson dat ‘No Time to Die’ bijzonder is in de lange reeks Bond-films waarbij zij betrokken waren. ‘We zijn ons ervan bewust dat het de laatste keer is dat Daniel de rol van James vertolkt. Dat stemt ons toch een beetje weemoedig.’

‘Het voelt als een vroegtijdig afscheid van een familielid, met wie we jarenlang intens hebben gewerkt. Maar we respecteren ook zijn besluit dat hij er nu mee wil stoppen. Maar het is toch een relatie die veertien jaar heeft geduurd.’

Regisseur Cary Joji Fukunaga en Lashana Lynch (Nomi) .Beeld Universal Pictures

Wapenkamer

Over een opvolger willen de producenten niets kwijt. Een vrouw lijkt gezien recente uitspraken van Broccoli ondenkbaar. Maar wie dan wel? ‘Wij maken eerst deze film af en daarna gaan we serieus op zoek naar een opvolger,’ luidt het diplomatieke standpunt.

Als het paar de kamer verlaat wacht een volgende tussenstop: de wapenkamer van Bond. Speciaal voor deze gelegenheid is een verzameling iconisch wapentuig uitgestald. De meest replica’s zijn van hard plastic gemaakt. Helaas weet de medewerker die een en ander moet toelichten weinig van de Bond-historie. Diverse keren moet hij gecorrigeerd en geholpen worden met de titels van de betreffende Bond-films. Ik mag even het goudgekleurde wapen, de Walther PPK, in de hand nemen dat Sean Connery ooit kreeg van een sponsor.

Beeld Universal Pictures

Interessanter is de ontmoeting met de mannen die verantwoordelijk zijn voor de ontwerpen voor de studio-opnamen van ‘No Time to Die’. Productiondesigner Mark Tildesley toont in Workshop 10 een aantal ontwerpen, onder meer van een Cubaanse nachtclub waar die avond in een afgelegen gedeelte van de studio gefilmd gaat worden. ‘Eigenlijk wilden wij die scènes op Cuba opnemen, maar de autoriteiten eisten inzage in het volledige script. De producenten vonden dat een te groot risico dat het verhaal zou uitlekken, vandaar dat we alles maar in Pinewood hebben nagebouwd.’

Voor het overige moet ook Tildesley zijn tanden op elkaar houden. ‘Mij is te kennen gegeven dat ik niet te veel over de inhoud mag vertellen. Dergelijke geheimzinnigheid hoort nu eenmaal bij James Bond.’

De volgende stop is de hal met het wagenpark van James Bond. Er staan diverse, zwaar beschadigde Aston Martins opgesteld. De schade geeft aan dat de bolides het zwaar te verduren krijgen. Maar de gadgets werken nog prima. Chris Corbould, supervisor van de speciale effecten, geeft een demonstratie met een volledig intact lijkende Aston Martin. Het racemonster kan ook van de zijkant een kogelregen afvuren. Binnen de kortste keren vliegen de lege hulzen tijdens een ratelend spervuur de bezoekers om de oren.

Over mijn vraag of het denkbaar is dat James Bond ooit elektrisch gaat rijden, moet Corbould even nadenken. ‘Ik sluit het niet uit, maar dan moet het wel een snelle en stoere auto zijn die voldoet aan de eisen van Bond. Hij moet er dan wel mee kunnen achtervolgen.’

Fleabag

Na bezoeken aan de kostuum- en de rekwisietenafdeling wordt het eindelijk tijd om James Bond in actie te zien. De scène speelt zich in de Cubaanse nachtclub af en 007 moet zich met de Bond-girl Paloma (gespeeld door de Cubaanse Ana de Armas) uit een precaire situatie zien te redden. Er wordt driftig heen en weer geknald, waarna het tweetal zich op miraculeuze wijze in veiligheid brengt. Het duurt tot na middernacht voordat de scène van alle kanten is gefilmd.

Craig heeft het te druk (of geen zin, of te vermoeid) om de pers te woord te staan. Ana de Armas en haar collega Lashana Lynch, die Nomi speelt, laten wel hun gezicht zien. Ook zij verontschuldigen zich vrijwel meteen. ‘Wij mogen niet veel over onze rollen prijsgeven.’

Ana de Armas (Paloma) en Cary Joji Fukunaga (regisseur) op de set.Beeld Universal Pictures

Maar ze zijn wel te spreken over het scenario van ‘No Time to Die’, dat onder anderen geschreven is door Phoebe Waller-Bridge, bekend van de bejubelde serie ‘Fleabag’. Zij is de enige vrouw van het viertal scenaristen. Is haar inbreng merkbaar? ‘Ik vind van wel,’ zegt Lashana Lynch die zich echter geen 007-expert wil noemen. ‘De meeste vrouwen in de Bond-films zijn geen doetjes. Ook nu weer niet. Misschien staan deze keer sommigen wat sterker in hun schoenen dan Bond zelf. Of dat klopt? Dat moeten de fans zelf maar in de bioscoop gaan ontdekken.’

© AD

‘No Time to Die’ komt uit op 8 april.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234