Op de sofa bij Sharon Van Etten: 'Mijn muziek geneest niet alleen mij, maar ook mijn fans'

Wie Sharon Van Etten kent van de snedige indierocksong ‘Serpents’ of de verpletterende pianoballad ‘Your Love Is Killing Me’, zal even slikken bij het horen van haar nieuwste single ‘Comeback Kid’, een anthem dat wordt voortgestuwd door potige synthesizers. Het is de voorbode van haar nieuwe plaat ‘Remind Me Tomorrow’, geschreven in de meest chaotische en gelukkigste periode uit haar leven. ‘Ik voel me voor het eerst écht thuis.’

Na de uitstekende platen ‘Tramp’ (2012) en ‘Are We There’ (2014) stelde Sharon Van Etten (37) het geduld van de indiegemeenschap danig op de proef. Eén fan kreeg het zelfs op zijn heupen en lanceerde een collectie T-shirts waarop in koeien van letters stond: ‘Wanneer komt Sharon Van Ettens nieuwe plaat uit?’ Maar vrijdag 18 januari is het zover: dan ziet ‘Remind Me Tomorrow’ het licht.

HUMO Tijdens de eerste luisterbeurt dacht ik even dat ik de verkeerde plaat had opgezet. Zijn de eerste pianoakkoorden niet exact dezelfde als de eerste op ‘Are We There’?

Sharon Van Etten «Je bent nu al de tweede die dat vraagt! Het probleem is: ik ben niet bepaald een getalenteerde pianiste. Ofwel speel ik op de witte toetsen, ofwel op de zwarte (lacht). Ik heb verder nauwelijks een idee wat ik doe, dus die gelijkenis was onbedoeld. Ik heb ‘I Told You Everything’ wel vooraan op de plaat gezet omdat die intieme song het meest in de lijn van mijn vroegere werk ligt. Ik wil niemand wegjagen door met een knaller als ‘Comeback Kid’ te openen.»

HUMO Waar komen die synthesizers opeens vandaan?

Van Etten «Ik werd uitgedaagd om een soundtrack te schrijven en de regisseuse had Ry Cooder als referentie gegeven, wat betekent dat ik veel gitaar moest spelen. Zat ik vast, dan legde ik mijn gitaar aan de kant en deed ik iets anders. Zo probeerde ik eens de synthesizer en het orgel van Michael Cera uit, met wie ik een studio deelde. Ik heb me in tijden niet zo geïnspireerd gevoeld. Eerlijk gezegd was ik de gitaar ook wat beu na vier gitaarplaten.»

HUMO Wat ga je doen met je handen, als je geen gitaar meer hanteert op het podium?

Van Etten «Geen idee! Ik heb al veel liveoptredens van Joan Jett, Patti Smith en Bruce Springsteen bekeken om te bestuderen wat zij dan doen. Hopelijk zal het publiek mij niet te raar vinden (lacht).»

HUMO Je collega en vriend Adam Granduciel van The War on Drugs bouwt zijn songs als een kathedraal: laagje per laagje, maanden aan een stuk. Ga jij ook zo te werk?

Van Etten «In de verste verte niet. Ik blokkeer als ik te veel opties voor me heb. Als een song niet af raakt, leg ik die opzij. ‘Remind Me Tomorrow’ heb ik zo in drie weken tijd opgenomen.

»Adam is een controlefreak, wist je dat? Ik had hem uitgenodigd om op ‘Are We There’ te spelen en hij heeft zeker honderd takes opgenomen. Voor één gitaarpartij! En het was niet eens voor zijn eigen plaat! Wel geweldig om hem aan het werk te zien: bij ons staat hij bekend als de Space Cowboy.»

HUMO Ik was blij dat ‘Malibu’ géén cover van de hit van Miley Cyrus blijkt te zijn.

Van Etten «Nog nooit gehoord. Ik heb mijn song geschreven nadat mijn partner me had meegenomen naar Californië om er zijn favoriete plekjes te tonen, zoals Malibu. De tweede helft van het nummer gaat over ons huis in New York. Ik kwam op een dag thuis en zag hem in zijn pyjama het huis opruimen terwijl hij naar The Black Crowes luisterde, en ik werd overvallen door een gevoel van puur geluk. Ik voelde me voor het eerst in mijn leven écht thuis.»

HUMO Tijdens de opnames van ‘Are We There’ zat je slechter in je vel. ‘Your Love Is Killing Me’ is één van mijn favoriete nummers, maar ik moet een zakdoek bij de hand houden: ‘You tell me that you like it / You love me as you torture me’.

Van Etten «Ik heb voor het eerst iemand ontmoet met wie ik oud wil worden. Samen hebben we een kindje gekregen, en sinds de geboorte van onze zoon voel ik me elke dag uiterst kwetsbaar en tegelijk zielsgelukkig. Ik barst soms in tranen uit als ik naar hem kijk. ‘You will let me find my way / You love me either way / You stay’, zing ik in ‘Stay’, een nummer dat ik heb geschreven toen ik hem in mijn buik voelde schoppen.»

HUMO Op de hoes staan twee kindjes die zich amuseren in een woonkamer die overhoopligt. Herkenbaar?

Van Etten (lacht) «Soms. Die foto is genomen door Katherine Dieckmann, een goeie vriendin en mentor. In de jaren 80 heeft ze enkele videoclips van R.E.M. en Kristin Hersh opgenomen, en nu produceert ze onafhankelijke films. Ze had mij gevraagd om die soundtrack te maken. Net vóór de première van de film vertelde ik haar dat ik zwanger was. Zij begon te huilen en ik ook, waarna ik mijn hart uitstortte: ‘Hoe kan ik nu én artieste én actrice én studente én moeder zijn in een appartement in fucking New York?’ Katherine begon te lachen en toonde me die foto op haar smartphone. Zij heeft samen met haar man twee prachtige kinderen opgevoed in de grootstad, terwijl ze hun passie voor film en muziek niet hebben opgegeven. Het huis is een stort, ja, maar de kinderen zijn gelukkig. Sindsdien haal ik op moeilijke momenten die foto boven. Haar kinderen zijn nu volwassen, en ze vinden het geweldig dat ik die foto als hoes heb gebruikt.»

HUMO Je verkoopt nu baby-onesies onder jouw naam.

Van Etten «Schattig, hè? Ik heb ook een kinderpuzzel van de hoes laten maken: een metafoor voor het in elkaar puzzelen van je leven.»

HUMO Is de evenwichtsoefening makkelijker dan verwacht?

Van Etten «Niet echt. In maart kom ik naar Europa, onder meer naar de Botanique in Brussel, maar we hebben nog niet bekeken hoe we het zullen aanpakken. Touren is te ongezond voor een kind, maar ik wil hem ook niet te lang missen. Ik voel me soms schuldig, alsof ik hem in de steek laat. De wereld is een sombere plek geworden, maar ik wil een positief rolmodel zijn en mijn zoon tonen dat je gepassioneerd kunt zijn én er zijn voor je geliefden.»

HUMO Wordt je zoon ook een muzikant?

Van Etten «Dat zou best kunnen. Hij kan al ‘Cool!’ zeggen, hij noemt mijn gitaar ‘Guh’ en gaat geregeld op het pianokrukje zitten om op de toetsen te duwen. Hij heeft ook enkele lievelingsliedjes: als ik die opzet, begint hij spontaan op en neer te wippen.»

HUMO Je ging terug naar school voor een opleiding geestelijke gezondheidszorg.

Van Etten «Klopt. Ik zit nu in mijn tweede jaar, maar ik volg slechts een paar vakken per semester, anders is het niet te doen. Tegen mijn 50ste zou ik mijn diploma moeten hebben.»

HUMO Waarom net die opleiding?

Van Etten «Ik heb jarenlang in een slechte relatie gezeten. Mijn therapeut heeft me toen doen inzien dat muziek mijn reddingsmiddel kan zijn. Muziek werkt zuiverend en geeft me het zelfvertrouwen om stevig op mijn benen te staan. Toen ik dat besefte, ben ik naar New York verhuisd en heb ik mijn carrière als muzikant een echte kans gegeven.

»Op tournee ontmoet ik veel fans die me vertellen dat mijn muziek een therapeutisch effect op hén heeft. Ze praten open over hun problemen tegen mij, en dat leidt vaak tot intense gesprekken. Daarna kan ik soms de slaap niet vatten omdat ik over hun situatie nadenk, en hoe ik hen beter had kunnen helpen. Vóór ik goedbedoeld advies geef, wil ik een degelijke opleiding gevolgd hebben.»

HUMO Op vraag van David Lynch speelde je ‘Tarifa’ in het nieuwe seizoen van ‘Twin Peaks’. Wie heeft die song gekozen?

Van Etten «David

HUMO Omdat je daarin over uilen zingt?

Van Etten «Geen idee! Zijn zoon Riley had mij blijkbaar getipt. Toen David ‘Tarifa’ hoorde, zei hij: ‘Geweldig, behalve die blazers.’ We hebben de song speciaal voor hem herwerkt.

»Het was spannend op de set van ‘Twin Peaks’. Alle optredens in de Roadhouse werden in één dag opgenomen voor een livepubliek. Achteraan in de zaal zat David in zijn regiestoel. We waren allemaal netjes aan het wachten tot we bij hem mochten komen – zelfs Trent Reznor van Nine Inch Nails was bijzonder stil.»

HUMO Je had ook een rol in ‘The OA’, de bekende sciencefictionreeks van Netflix. Hoe was het om iemand anders te spelen?

Van Etten «Een immense uitdaging, want ik had nog nooit geacteerd. Ze hadden mij uitgenodigd om auditie te doen en nadat ik het levensverhaal van mijn personage Rachel had gelezen, hapte ik toe. Zij leert muziek kennen in het koor, verhuist voor haar muzikale carrière en maakt dan iets verschrikkelijks mee. Ik herkende me in haar verhaal en dat heeft geholpen om haar te kunnen spelen.»

HUMO Zul je nog vaker acteren?

Van Etten «Graag. Maar dan moeten ze mij wel uitnodigen. Misschien kun je een advertentie voor me plaatsen? Studerende muzikante met kind zoekt een rol in een televisieserie.»

HUMO Gebeurd!

‘Remind Me Tomorrow’ verschijnt op 18 januari bij Konkurrent. Sharon Van Etten staat op 30 maart in de Botanique in Brussel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234