null Beeld

Orange Is the New Black, en zwart is altijd schoon

Afgelopen vrijdag zette internetzender Netflix het derde seizoen van zijn goudhaantje ‘Orange Is the New Black’ online. Miljoenen fans beroofden zich een weekend van hun vrijheid om alle veertien afleveringen er in één keer door te jagen.

In het nieuwe seizoen zullen Piper Chapman (Taylor Schilling) en Alex Vause (Laura Prepon), die al sinds de eerste aflevering in een haat-liefdeverhouding verwikkeld zijn, opnieuw herenigd worden in Litchfield Prison. Dwalend door de gangen van een fancy Parijs hotel – op zoek naar de suite die de twee dames gevangenhoudt – maak ik me de bedenking dat de outfits van het poetspersoneel hier verdacht veel op de gevangenisplunjes van de inmates in Litchfield lijken. Als ik de dames gevonden heb, blijkt Schilling er het hare van te denken.

Taylor Schilling «In dit geval zal het uiteraard toeval zijn, maar ik las onlangs dat er gevangenissen zijn waar de vrouwen enkel nog de kleren willen dragen die in ‘Orange Is the New Black’ te zien zijn. Ik blijf me erover verbazen hoe populair de serie is.»

undefined

'Als je 'Cut!' hoort en opkijkt, zie je een bende slimme, grappige, briljante en getalenteerde creatievelingen die toevallig allemaal vrouw zijn' Laura Prepon

HUMO Kunnen jullie, ondanks die verbazing, inschatten waar jullie dat succes aan te danken hebben?

Schilling (foto links) «Wel, ik was zélf enorm verheugd toen ik de pilot voorgeschoteld kreeg: nieuwe gezichten, nieuwe ideeën, zwarte vrouwen, lesbische vrouwen, transgenders… Heel veel vrouwen die zich nooit met een personage in een fictieserie konden vereenzelvigen, voelden zich nu plots wél aangesproken. ‘Orange’ is echt méé met de wereld van vandaag, en we tonen ’m helemaal, zij het grotendeels vanuit een gevangenis.

null Beeld

»De reeks gaat ervan uit dat mensen meer gemeenschappelijke kenmerken hebben dan er verschillen zijn, hoe divers we op het eerste gezicht ook mogen lijken. Er was geen serie als ‘Orange’, vóór wij er mee begonnen. Je had natuurlijk ‘Girls’ van Lena Dunham. Die reeks was en is erg baanbrekend, ik hoop dat er nog vergelijkbare series aankomen, met verhalen waarin een volledige wereld vervat zit, en niet een fragment ervan.»

Laura Prepon (foto rechts) «Veel zenders hebben het lange tijd safe willen spelen. Daarom zijn er ook zo veel CSI’s en NCIS’en. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van die shows, maar ze durven niet echt veel risico’s te nemen met hun verhaallijnen en personages. ‘Orange’ is kunnen ontstaan omdat er met Netflix een relatief nieuw platform was, dat wél bereid bleek om het risico en de investering te wagen. En zodra het duidelijk werd dat ‘Orange’ een voltreffer was, lag de weg open. Nu komen er in de series van de grote networks ook meer lesbische relaties voor: iedereen heeft door dat veel mensen zich daarin kunnen terugvinden.»

null Beeld

HUMO Het cliché wil dat er ál-tijd wrevel ontstaat als een groep vrouwen moet samenwerken.

Schilling «Nee, het is veeleer ’t tegenovergestelde. We hebben echt een goeie – wat zeg ik, excellente – groep vrouwen, voor én achter de camera. Een heus team. Dat is een term die vaak geassocieerd wordt met sport, en sport met mannen, dus ik gebruik ’m hier graag. We hebben allemaal hetzelfde doel: ons werk zo goed mogelijk doen. Ik ben echt onder de indruk van iedereen in de cast.»

Prepon «Als je ‘Cut!’ hoort en opkijkt, zie je een bende slimme, grappige, briljante en getalenteerde creatievelingen die toevallig allemaal vrouw zijn.»


Zusje komt zo

HUMO Frustreert het jullie dat sommigen nog altijd verbaasd reageren als vrouwen grappig blijken te zijn?

Schilling «Ach, van zulke mensen vraag ik me gewoon af onder welke steen ze de laatste tientallen jaren geleefd hebben. Mensen als Lucille Ball, Lily Tomlin of – recenter – Amy Schumer... Je hoeft maar even rond te kijken en je ziet meteen een aantal fenomenaal grappige vrouwen. Maar je moet ze natuurlijk wíllen zien.

»Dat gezegd zijnde: het is niet gemakkelijk. Als een man grappig is, zegt niemand: ‘Wow, wat een grappige man.’ Bij een vrouw volgt er nog te vaak: ‘En dat voor een vrouw!’ Maar ik wil toch even benadrukken dat ‘Orange’ niet over grappige vrouwen gaat, maar over ménsen, in een scenario dat je soms hardop doet lachen. En dát is dan plots revolutionair? Eigenlijk hebben we dit allemaal te danken aan Jenji (Kohan, de scenariste, red.).»

undefined

'Er is altijd een reden voor de dingen die scenariste Jenji Kohan de personages laat doen, hoe absurd of van de pot gerukt ze aanvankelijk ook lijken' Taylor Schilling

HUMO Staat zij open voor inspraak wat de verhaallijnen van jullie personages betreft?

Schilling «Nee, ik doe gewoon wat ze schrijft, het is niet ingewikkelder dan dat. Ze is briljant, dus ik twijfel nooit. Er is altijd een reden voor de dingen die ze de personages laat doen, hoe absurd of van de pot gerukt ze aanvankelijk ook lijken.»

Prepon «Er is ook geen enkel thema dat Jenji uit de weg gaat: zij en de andere schrijvers vertellen wat ze willen vertellen. Als de scripts arriveren, is het net Kerstmis: ik scheur ze open en lees ze diagonaal om te checken wat ik die week weer allemaal mag doen! We worden geregeld uit onze comfortzone geduwd, maar dat is oké, want er hangt een soort veiligheidsnet. Er heerst ondertussen zo’n sisterhood dat we ons op ons gemak voelen bij elkaar, en ons zo kwetsbaar of onbehouwen kunnen opstellen als we willen.

»Een paar weken geleden ging ik met Jenji op trektocht in de bergen, en ik vertelde haar hoe belangrijk dit seizoen voor me was geweest. In mijn privéleven zat ik namelijk ook in een nogal kwetsbare positie geprangd. Best grappig om te zien hoe het leven de kunst soms imiteert.»

undefined

null Beeld


Vuilniszakseks

Het verhaal van Piper, Alex en de rist andere dames die hen tussen de vier muren gezelschap houden, is losjes gebaseerd op dat van Piper Kerman. In 2004 zat zij zelf 13 maanden in de cel voor drugssmokkel en witwaspraktijken. Nu is ze consultant op de set.

HUMO Is het bizar dat het personage dat jij gestalte geeft, over je schouder meekijkt?

Schilling «Nee, want het blijft uiteraard fictie. Ik heb ook mijn eigen draai aan de rol van Piper kunnen geven. Wat Jenji en Piper gemeenschappelijk hebben, is dat ze het niet per se willen hebben over mensen en hun misdaden, maar over mensen en hun levens. Hoe ze in die bepaalde situatie verzeild zijn geraakt en hoe ze zich door die nieuwe omstandigheden worstelen: dat is net het interessante. Kerman kan perfect inschatten of die nieuwe omstandigheden steek houden. De situaties in haar boek en in de scenario’s zijn levensecht: zij zat onder meer tussen moeders die hun kinderen noodgedwongen moesten achterlaten, of transgenders aan wie medicatie geweigerd werd. Het was ook behoorlijk confronterend, ik kon niet anders dan nadenken over mensen die écht in de gevangenis zitten.»

HUMO Heb je zelf weleens een gevangenis bezocht?

Schilling «Toen we aan het eerste seizoen begonnen, leek het me erg belangrijk om dat vooral niet te doen. Ik wilde mijn eigen versie van Piper neerzetten, en ik was bang dat een gevangenisbezoek mijn beeld over haar zou beïnvloeden. Maar net vóór de opnames van het tweede seizoen ben ik samen met Piper naar Rikers gegaan, een zwaarbewaakte vrouwenafdeling in New York. Dat bezoek was héél informatief. Ik heb een dag opgetrokken met een paar vrouwen die werden begeleid om terug te keren in de samenleving. Ze hadden zóveel ervaring opgedaan in de gevangenis. Hun verhaal las bijna als het boek van Piper en het script van onze serie. De onderlinge relaties waren erg herkenbaar: er waren gevangenismoeders en -dochters, er waren minnaressen, en ook vrouwen die elkaar zó haatten dat ze zelfs niet naast elkaar konden zitten.»

HUMO Ondertussen heeft de echte Alex Vause, Cleary Wolters, ook een boek uit, met haar versie van het verhaal. Heb je haar ooit gesproken?

Prepon «Bij de start van ‘Orange’ wou ik haar wel ontmoeten, maar ze stond nog onder strafrechtelijk toezicht, dus daar kon geen sprake van zijn. Momenteel voel ik niet de drang om in haar hoofd te kunnen kijken.

»Ze heeft me het boek een paar dagen geleden wel toegestuurd. Ik kijk ernaar uit om het te lezen, maar ondertussen heb ik mijn eigen Alex Vause gevormd in mijn hoofd. Ik ga me er niet meer door laten beïnvloeden.»

HUMO Het lijkt of jullie elkaar net iets meer vertrouwen dan Kerman en Wolters. Is dat nodig voor de interactie tussen jullie personages?

Prepon «Dat klopt, wij komen al sinds het begin heel goed overeen. Indertijd heb ik auditie gedaan voor de rol van Piper, maar het was vrij snel duidelijk dat die rol op haar lijf (wijst naar Schilling) geschreven was. Niet veel later kreeg ik een telefoontje van Jenji: ze zei dat ze me niet uit haar hoofd kreeg voor de rol van Alex. Ik ben onmiddellijk naar New York gevlogen, deed een auditie met Taylor, en de chemie tussen ons was er meteen – echt amaaaaazing!»

Schilling «Op zich hóéft die chemie er niet te zijn om een goede acteerprestatie neer te zetten, zo professioneel zijn we wel. Maar het helpt toch.»

Prepon «In het derde seizoen zit er een redelijk heftige vuilniszakseksscène, zo bruut en tegelijk ook zo teder. Nou ja, ik heb het eindresultaat nog niet gezien, dus ik weet niet hoe die uiteindelijk op beeld staat. Maar je moet je inbeelden dat er veertig crewmensen rond je staan, je moet op een aantal praktische dingen letten – of ik niet in Taylors licht sta, bijvoorbeeld. Ondertussen scheurt iemand een vuilniszak van je lijf, wordt met een gemene houw je gezicht opengehaald en is er overal bloed. Dan helpt het wel als je elkaar zo goed aanvoelt als wij dat doen.»

HUMO Denken jullie nog lang met ‘Orange’ door te gaan?

Schilling «Onlangs hoorde ik iemand op de set zeggen dat ze hoopte om dit nog 27 jaar te kunnen volhouden. Ik weet het toch zo niet. We zullen in de tussentijd alleszins iets ergs moeten mispeuteren en een paar keer overgeplaatst moeten worden om het boeiend te houden.»

Prepon «Ik vertrouw erop dat alles gaat zoals het hoort te gaan. Het klinkt misschien wat hippieachtig, maar ik geloof dat de dingen gebeuren om een bepaalde reden. Volgende week beginnen we aan de opnames van het vierde seizoen, en wat daarna komt, zien we wel. Ik weet zelfs nu nog niet wat ik volgende week ga spelen. Wie weet, ontsnappen we wel allemaal en is het meteen gedaan.»

undefined

null Beeld


Bekijk de trailer van het derde seizoen:

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234