Otto-Jan Ham: 'Tijdens de week stuur ik mijn kinderen foto's door, zodat ze in het weekend nog weten wie ik ben'

Otto-Jan Ham kan erg veel, maar is minder goed in zijn mond houden en neen zeggen. En dus verzweeg hij – olijk onder de douche – niet dat ‘De ideale wereld’ door VIER afgevoerd zou worden en zei hij volmondig ja toen hij van Canvas een vorstelijk aanbod kreeg.

'De media suggereerden dat 'De ideale wereld' zou verhuizen. Ik dacht: 'Jullie hebben geen idee waarover jullie het hebben.''

Op de bewuste maandagochtend in oktober, waarna alles zou veranderen, keek Otto-Jan Ham door het raam en dacht hij: fuck de files, vandaag ga ik met de fiets. Geert Kennis dacht net hetzelfde. Ham woont in Halle en is de presentator van het satirische tv-programma ‘De ideale wereld’, gemaakt door Woestijnvis. Kennis woont in Bornem en is lay-outer bij Humo. Nu wil het toeval dat het tv-productiehuis en het tijdschrift op dat moment nog kantoor hielden in hetzelfde gebouw in Vilvoorde. Daar zijn ook twee douches voor wie met de fiets komt en zich wil opfrissen. Zo geschiedde het dat beide heren plots naakt naast elkaar stonden.

‘En wat zeg je als je in je blote piemel naast iemand staat?’ zo vraagt Otto-Jan Ham enige tijd later in de kantoren van Woestijnvis, deze keer in jeans, geruit hemd en sneakers die wijzen op zijn skateboardverleden. ‘Dan informeer je al eens bij elkaar hoe het gaat op het werk. Dus zei ik: ‘Bwaah, het is waarschijnlijk gedaan met ‘De ideale wereld’.’'

Geert Kennis droogde zich af, trok zijn kleren aan en zei op de redactie van Humo: ‘Moet je nu eens wat weten?’ De scoop verscheen in de volgende editie, die al op zaterdag op tablet beschikbaar is voor abonnees. De volgende maandag schreven alle kranten paginalange in memoriams van het plezantste dagelijkse tv-programma van dit decennium, begin 2015 bekroond met de Ha! van Humo.

En toen kregen ze bij Woestijnvis telefoon van Canvas met de vraag wat ‘De ideale wereld’ moest kosten.

Gevolg: vanaf dinsdagavond 5 januari zijn Otto-Jan Ham en zijn partners in crime Jelle De Beule, Sven de Leijer en Luc Haekens terug, deze keer drie avonden per week op een meerwaardezender die van de overheid de uitdrukkelijke opdracht heeft gekregen om ook op het internet spraakmakend te zijn. En laat dat nu net de plaats zijn waar hun hilarische filmpjes vaak nog beter marcheren.

HUMO Dat jullie zo goed scoren op sociale media, is dat erom gedaan?

Otto-Jan Ham «Voor een stuk wel, ja. Praat met jonge gasten en je hoort meteen dat ze niet meer naar tv kijken. Ze kijken naar series of naar filmpjes via YouTube of Facebook. Dat is de realiteit. Halsstarrig vasthouden aan het idee dat je enkel en alleen een televisieprogramma maakt, is achterhaald. Dan schiet je jezelf in de voet. Nu goed, het duurt altijd wel even voor die omslag gemaakt is, dus begrijp ik ook dat wij voor de openbare omroep interessant zijn.»

HUMO Een paar weken voor douchegate werd Wouter Vandenhaute voorzitter van de raad van bestuur en stapte op als CEO van De Vijver Media, het moederbedrijf van Woestijnvis en VIER. Dat moest er volgens de kranten voor zorgen dat Woestijnvis opnieuw programma’s voor de VRT kon gaan maken.

Ham «Ik las die artikels ook en ik ging er altijd van uit dat dat onzin was. Hoe zou een programma nu van de ene zender naar de andere kunnen verhuizen? Toen dat over ‘De ideale wereld’ werd gesuggereerd, dacht ik echt: ‘Jongens, jullie hebben geen idee waarover jullie het hebben.’»

HUMO Naar het schijnt waren ze bij VIER erg geschrokken toen de verhuizing van ‘De ideale wereld’ bekend raakte’.

Ham «Ja, en dat begrijp ik. Ik heb me daar ook slecht over gevoeld. Wij wisten al een paar weken dat het eraan kwam. Wij kregen dus tijd om aan het idee te wennen. Maar ondertussen loop je hier in hetzelfde gebouw rond en werk je samen met mensen met wie je een heel goede band hebt, alleen: zij weten het nog niet. Dat is niet leuk.»

'Wanneer ben je mediastrateeg? Vanaf het moment dat je briefpapier laat drukken waarbij je dat onder je naam zet'

HUMO Je zei eerder dat je het niet erg vond om voor een zender te werken die in de hoek zit waar de klappen vallen. Vandaar de overstap naar Canvas?

Ham (lacht) «Ik heb er nu spijt van dat ik het voorbije jaar de mensen van Canvas geen mailtje heb gestuurd om hen een hart onder de riem te steken. Ik heb dat zelf ook meegemaakt: Studio Brussel lag in de touwen toen ik daar begon en ik heb er nadien de opgang meegemaakt. Misschien word ik altijd ingeschakeld bij zenders die het moeilijk hebben? Niet als de redder van dienst, maar omdat ik betaalbaar ben (lacht). Het is dus niet dat we met een gigantische polonaise aan de Reyerslaan zullen arriveren, maar goed, dat zijn we gewend. We gaan gewoon ons best doen.»


Opiniemakers

HUMO Hoe is het idee voor ‘De ideale wereld’ eigenlijk ontstaan?

Ham «Na het reisprogramma ‘Is ’t nog ver?’ moest ik gaan lunchen met Olivier Goris, toen programmamanager bij Woestijnvis. Hij zei: ‘Onlangs zei Wouter dat we jou een dagelijkse talkshow moesten geven.’ We lachten daar toen allebei smakelijk om, maar tegelijk dacht ik ook: dat zou ik wel kunnen. Op dat vlak ben ik brutaal genoeg. Dus zei ik: ‘Ik wil gerust volgende week al op antenne.’ Ik zal mezelf toen wel overschat hebben, maar tegelijk geloof ik dat ik alles op z’n minst op mijn manier wel kan en ook ga doen.»

HUMO Is dat ambitieus?

Ham «Op sommige vlakken ben ik zeker ambitieus. Ik denk altijd: ik kan het beter en goedkoper. Ik kan waarschijnlijk niet beter interviewen en schrijven dan jij, maar als ze het me morgen vragen, zal ik het doen. En sla ik een modderfiguur, dan heb ik toch maar mooi een interview voor Humo geschreven (lacht). Als Real Madrid me morgen belt, dan zal ik misschien neen zeggen, want dat vind ik een kutploeg. Maar als PSV belt – en er is een valabele reden want ik ben in Eindhoven geboren – dan zal ik niet twijfelen.

»Ik heb nu een rockbandje en onlangs mochten we optreden op het grote podium van de AB. Dan denk je: ‘Wij kunnen dat eigenlijk niet.’ Achteraf moesten we dat ook toegeven, maar we hebben er toch maar gespeeld.

»Je moet ook oppassen waartegen je neen zegt. Ik heb dat nog niet te vaak gedaan. Ik werkte bij Studio Brussel en ik kreeg de kans om in Amsterdam voor MTV te werken. Toen zeiden veel mensen: ‘MTV, wat kan je daar nu nog doen?’ Maar ik dacht: fuck it, waarom zou ik het niet doen? En ik deed het. Ik heb nog nooit spijt gehad omdat ik ergens ja tegen had gezegd.»

HUMO Haalden jullie voor ‘De ideale wereld’ inspiratie bij de beroemde Amerikaanse late-night talk shows?

Ham «Nee, totaal niet. Ik heb dat al vaak moeten lezen. Ik ken Jay Leno en Stephen Colbert zoals iedereen hen hier kent: van een paar filmpjes op YouTube. Laatst las ik naar aanleiding van het afvoeren van ‘De ideale wereld’ op VIER een analyse van iemand die zich mediastrateeg noemde. Wanneer ben je mediastrateeg? Vanaf het moment dat je briefpapier laat drukken waarbij je dat onder je naam zet. Die man beweerde dat ons grote probleem was dat we minder goed waren dan ons zogenaamde grote voorbeeld: ‘The Daily Show’ op Comedy Central. Ik kan je garanderen: bij ons had nog niemand ‘The Daily Show’ gezien. De voorbije tijd heb ik dat een paar keer bekeken, en werkelijk: is dat dan zo goed? Jimmy Fallon is nog zo’n presentator die iedereen hier op handen draagt. Oké, dat is een fantastische performer en hij heeft The fucking Roots als liveband. Maar bij hem draaien ze de filmpjes met 300 man. Natuurlijk ziet dat er dan fantastisch uit. Onze filmpjes zijn allemaal gedraaid in deze tuin hier, of ze zich nu in Syrië of in Lloret de Mar afspelen, met telkens dezelfde drie stagiaires als figurant. Maar als je echt naar die scenario’s kijkt, dan vind ik die van Jelle De Beule vaak beter. Het is zo’n vreemde reflex om altijd weer op zoek te willen gaan naar de buitenlandse voorbeelden. Alsof zoiets hier niet bedacht kan zijn.»

'Jimmy Fallon is zo'n Amerikaanse presentator die iedereen op handen draagt. Bij hem draaien ze de filmpjes met 300 man: natuurlijk ziet dat er fantastisch uit. Maar vaak zijn de scenario's van Jelle De Beule beter.'

HUMO Ik denk altijd: die mannen van ‘De ideale wereld’ hebben de plezantste job van het land.

Ham «Dat is zo, maar tegelijk hebben wij ook de frustraties die je overal vindt. Je werkt met een grote ploeg met veel creatief talent, en dat zijn doorgaans mensen met eigen ideeën waar ze redelijk zeker over zijn. Op Studio Brussel werkte ik met een muzieksamensteller en met Babette van het verkeer. Dat voelde op geen enkel moment als werken aan. Niemand had ooit commentaar. Uiteraard lachen we bij ‘De ideale wereld’ veel, ik doe het enorm graag en zwaar werk is het niet. Maar dat betekent niet dat het niet pittig is. En de druk is enorm.»

HUMO Welke druk is er dan?

Ham «Je wordt beoordeeld. Door alles en iedereen. Ik sluit me daar bewust van af. Ik heb geen Twitter, geen Facebook en geen Instagram meer. Ik moest die banden met de buitenwereld doorknippen.»

HUMO Waarom?

Ham «Omdat je dat tijd en energie kost. Het is zinloos. Facebook doe ik al een paar jaar niet meer en ik mis niks. Vooraf denk je: ik moet dat houden, want je wilt toch weten wat je vrienden in het buitenland doen? Ik heb een broer die in China woont, maar kijk, vanmorgen heb ik nog drie kwartier met hem aan de lijn gehangen en ik ben weer helemaal mee.

»Ik moet voor ‘De ideale wereld’ sowieso álles volgen. Dan hoef ik niet ’s avonds nog eens op Twitter te lezen wat Jefke en Pietje vinden van wat er in Parijs is gebeurd. Het interesseert me niet wat Guillaume Van der Stighelen en hoe heten ze allemaal, al die opiniemakers op Twitter, daarover denken. Voor je het weet heb je het gelezen, erger je je daaraan en zuigt het toch weer een hoop energie uit jou. Je kan dan wel zeggen dat het je koud laat, ik heb geleerd dat dat bij mij niet zo is. Zo zei Geert Hoste laatst nog in een interview dat wij gehypet werden. Maar dat klopt gewoon niet! Als wij gehypet worden dan komt dat door wat we zelf maken. Er zit geen marketingmachine achter. Dus merk ik dat ik mij daaraan erger. En dan denk ik: ‘Waarom toch?’ Ik heb Geert Hoste anderhalf seizoen lang in zijn hemd gezet. Dan is het logisch dat die mens ook iets over óns wil zeggen. Maar toch was mijn eerste reflex: ‘Het klopt helemaal niet!’»

HUMO Heb je het moeilijk met kritiek?

Ham «Ja, natuurlijk! Soms klopt het, maar soms ook niet. En dan reageer ik daarop. Ook hier geldt: hoe minder je leest, hoe minder je hoeft te reageren. Ik heb al een paar keer naar journalisten gestuurd: het klopt niet wat je hebt geschreven. Ik besef dat ik dat beter niet doe, maar als jij de bal kaatst, mag je hem terug verwachten.

»In het openbaar zou ik dat nooit doen. Een polemiek op Twitter beginnen, dat vind ik helemaal achterlijk. Dan ga je nog wat bekvechten met een gigantisch publiek. Waarom zou ik dat doen? We moesten op de redactie laatst enorm lachen met iets van de genaamde Joël De Ceulaer. Ook zo iemand die desgevraagd zelfs een mening heeft over prei. Je hoort en ziet hem echt overal. Terwijl ik denk: maar waarom toch? Op Twitter had hij geschreven dat we voor echte satire wel een tandje mochten bijsteken. Niet veel later had hij zelf iets voor Canvas gemaakt en daar hebben wij met dichtgeknepen billen naar zitten te kijken. Het was exact wat wij doen, maar dan heel langdradig en nooit grappig. Enfin, dan weet je ook meteen weer hoeveel zo iemands mening waard is.

»Door Twitter heeft iedereen nu over alles een mening. Maar als je ergens geen verstand van hebt, dan moet je daar misschien ook eens geen mening over hebben, en gewoon zeggen: ‘Sorry, dat weet ik niet.’»

'De druk is enorm. Ik heb geen Twitter, Facebook of Instagram meer. Ik moest die banden met de buitenwereld doorknippen'


Oneerlijke assholes

HUMO Zie je jezelf over 10 jaar nog altijd ‘De ideale wereld’ presenteren?

Ham «Neen, zeker niet. Ik heb nog nooit verder dan een jaar gekeken. Ik kan dat ook niet. Ik heb regelmatig verandering nodig.»

HUMO Was het dan nu, door de beslissing van VIER, niet hét moment om iets anders te gaan doen?

Ham «Ja, maar die kans van Canvas mochten we niet laten liggen. Hier neen tegen zeggen, was een beetje raar geweest. Maar we hebben allemaal al gezegd dat we vervangbaar zijn. Da’s al gebleken toen Jonas (Geirnaert, red.) of sommige steengoeie redacteuren iets anders gingen doen. Het kwam altijd goed. Ik denk niet dat je morgen drie andere mensen in de studio van ‘De ideale wereld’ kunt zetten, maar je kunt dat wel geleidelijk laten gebeuren. Op een dag staan we onze plaats af. Ook ik. ‘De laatste show’ en ‘De slimste mens’ zijn ook door meerdere mensen gepresenteerd. En James Bond is ook door meerdere acteurs gespeeld. Ik vind het een coole gedachte. En ik denk dat het programma voldoende in zich heeft om nog tien jaar door te gaan. De nood zal er altijd zijn. Maar tegelijk moet je jezelf constant in vraag stellen. Dat is ook de reden waarom ik niet meer voor Studio Brussel werk. Ik deed dat graag, maar op een gegeven moment moet je zeggen: kan ik mezelf blijven prikkelen en uitdagen?»

HUMO Dat is niet de makkelijkste weg.

Ham «Neen. Maar ik kan niet goed acteren en ik zou dus niet kunnen spelen dat ik iets graag doe als dat niet zo is. Ik presenteer ‘De ideale wereld’ heel graag, maar ik zou het niet alleen voor mijn pree blijven doen. Vroeger dacht ik dat leraar in het middelbaar onderwijs mijn roeping was. Onlangs mocht ik dat ook effectief een dag doen, en dat was best zwaar, maar tegelijk dacht ik: ‘Dit wordt het voor mij.’ Iedereen vindt altijd dat je loopbaan zowel financieel als carrièrematig omhoog moet gaan. Maar zo denk ik dus niet. Je moet altijd iets blijven doen dat je prikkelt en uitdaagt, maar niet noodzakelijk voor een hoger loon.»

HUMO Dus ben je niet bang voor de dag waarop ze je in de media niet meer nodig hebben?

Ham «Neen, omdat er nog genoeg dingen zijn die ik graag wil doen. Vroeger wilde ik het onderwijs of de zorgsector in. Ik ben vrij zorgzaam, ik ben graag met mensen bezig en ik ben redelijk idealistisch. Ik zou daar dus op mijn plaats zitten. Als ze mij morgen niet meer lusten, ga ik niet met mijn vingers zitten draaien tot ik in het beste geval een quiz mag presenteren die ik niet leuk vind.»

HUMO Ben je een linkse jongen?

Ham «Politiek gezien niet per se, denk ik, maar ik ben wel een erg sociale mens. En ik kan niet tegen onrecht en kwaadaardige mensen. Ik kan er niet tegen als de burgemeester van Ingelmunster op de radio zegt dat hij geen vier extra vluchtelingen onderdak wil geven, omdat de andere gemeenten ook hun deel moeten doen. Waar ben je dan in fucking hemelsnaam mee bezig? Of neem het Front National. Ik kan er niet bij dat je zo kwaadaardig kunt zijn.

»Ik heb ook een bloedhekel aan Spotify, omdat dat oneerlijke assholes zijn. Dat kun je ook zeggen over bijvoorbeeld Über of Instagram. Die mannen hebben een nieuwe technologie ontwikkeld, ze worden er multimiljardair mee en je vraagt je af wat ze daarvoor in de plaats geven. Ondertussen ontstaat een vreemde situatie waarbij een paar mensen heel erg rijk worden door iets waar ze zelf niet zoveel verdienste aan hebben. In het geval van Spotify is het heel duidelijk dat ze daarvoor het product van iemand anders nodig hebben.

»Ween, mijn favoriete band aller tijden, doet nu een tournee in de VS. Ik wil naar hun concert in New York, maar het is uitverkocht. Dus ging ik kijken wat een kaartje op eBay kost. Daar kom je mensen tegen die wisten dat het uitverkocht zou zijn, snel tickets kochten en die nu verkopen voor een viervoud van de prijs. Dan ben je écht kwaadaardig. Dan wil ik die mensen mailen: ‘Jij mag vanaf nu niet meer meedoen. Jij deugt niet!’ Ik zie dat soort kwaadaardigheid overal. Ik zie het bij iemand die een familie in een bootje de Middellandse Zee op duwt. Of bij iemand die de staat oplicht voor vele miljarden en de straf vervolgens afkoopt voor een fractie van dat bedrag. Dan denk ik: jij bent gewoon fucking kwaadaardig, man.»

'We zijn bij 'De ideale wereld' allemaal vervangbaar; James Bond is ook door meerdere acteurs gespeeld'

HUMO Vertrekt veel in ‘De ideale wereld’ vanuit die ergernis?

Ham «Ja, en in plaats van een betweterige tweet te versturen maken we er iets grappigs mee. Vanochtend nog ging ik met mijn hond langs het kanaal wandelen. En dan ontdek ik dat er mensen bestaan die denken: ‘Ik heb nog een oude frigo en een hoop afval en dat ga ik in mijn camionette steken en ’s nachts rij ik daarmee naar het kanaal en ik ga dat daar weggooien, dan ben ik daarvan af. Ik zou ook wel morgen naar het containerpark kunnen rijden, maar ik kies er bij volle bewustzijn voor om het in de vrije natuur te flikkeren.’ Dat zijn het soort mensen van wie ik denk: jij bent lelijk, dom en slecht. En ik kan jou nooit aanpakken want je bent waarschijnlijk veel sterker dan ik en je zou me op mijn muil geven als ik je daarmee zou confronteren, want da’s het enige wat jij kunt. Maar het enige wat ík kan doen is daarover een mop maken. Die mens zal hem niet begrijpen en hij zal ook niet beseffen dat het over hem gaat, dus daar schieten we ook niets mee op, maar dan heb ik tenminste die ergernis kunnen omzetten in iets wat andere mensen wel grappig vinden.»


Cheap Entertainment

HUMO Bij Woestijnvis zijn ondertussen veel tv-makers vertrokken: Bart De Pauw, Tom Lenaerts, Lieven Scheire… Betekent dat dat jij daar nu één van de grote namen bent?

Ham «Ja, misschien wel. We zijn niet meer met zoveel. Maar toch, je hebt Philippe Geubels, Erik Van Looy, Steven Van Herreweghe, Gilles De Coster, Martin Heylen…»

HUMO Verwacht men dan niet van jou dat je een keer een programma van één miljoen kijkers gaat presenteren?

Ham «In alle eerlijkheid: ik weet niet of ik dat kan. En misschien is dat ook de reden waarom het er niet is. Daar zijn andere mensen beter in. Het zou onrealistisch zijn om dat van mij te verwachten. Soms denk ik ook dat ik daarvoor niet mainstream genoeg ben en dat veel mensen mij toch wel een beetje raar vinden.»

HUMO Je wilt niet wat meer mainstream worden?

Ham «Authenticiteit is voor mij heel belangrijk. Daar staat of valt het mee. Wat veel mensen willen zien, zijn emoties. Ik ben heel gevoelig voor valse emoties. Om bij een heel breed publiek een goed scorend programma te hebben, moet je daarmee spelen, maar ik kan niet met betraande ogen in de camera kijken en zeggen: ‘Nu ben ik helemaal kapot.’ Dat is een genre en Tom Waes en Koen Wauters zijn daar de grootmeesters in. Dat kan ik niet.»

'Je mag jezelf niet wegcijferen. Bij 'Is 't nog ver?' speelde ik de laatst mogelijke viool. Ik was nieuw bij Woestijnvis en ik onderging het allemaal. Dat doe ik niet meer.''

HUMO Jij maakt liever de parodie erop?

Ham «Die voorzet moesten we wel binnenkoppen (lacht).»

HUMO Hoe ben jij eigenlijk bij Woestijnvis terechtgekomen? Was dat nog voor je 11 deelnames op rij aan ‘De slimste mens’?

Ham «Ja, meer dan een jaar daarvoor. Ik werkte voor Studio Brussel maar ik was op dat moment van plan om een eigen productiehuis op te richten. Ik had al een naam: Cheap Entertainment. Omdat ik dacht dat ik tv-programma’s kon maken die goedkoper en toch toffer waren. Ik weet niet of ze dat hadden opgevangen, maar op Rock Werchter vroeg iemand van Woestijnvis me of ik eens wilde langskomen. Ik ben toen met Olivier Goris en Jan Eelen gaan praten. Ik had mijn programmavoorstellen mee en die hebben ze weggelachen. Ik hoorde achteraf dat het helemaal niet om mijn ideeën te doen was. Ze zochten een presentator voor ‘Is ’t nog ver?’ Maar terwijl je hier werkt, loop je wellicht wat in het vizier en zo kwam de vraag: ‘Wil je eens een test doen voor ‘De slimste mens?’ Ik moet er altijd hard om lachen als mensen denken dat het een soort uitgetekend plan was om mij op die manier op de kaart te zetten.»

HUMO Woestijnvis die je vraagt, is dat nog altijd de FC Barcelona van de productiehuizen die belt?

Ham «Tuurlijk. Ik was door het dolle heen. Dat was hetzelfde gevoel als toen Jan Hautekiet belde met de vraag of ik wat bij Studio Brussel wilde doen. Dat telefoontje vergeet ik nooit meer.»

HUMO Heb jij bij Studio Brussel niet harder moeten knokken dan veel anderen? Ze hebben je daar niet op je 24ste het ochtendblok gegeven, toch?

Ham «Dat is zo. Ik ben daar allesbehalve gefrustreerd over, want voor Studio Brussel werken is één groot feest en ik heb daar de meest fantastische dingen mogen doen. Maar ja, ik heb ook alle kutjobs gedaan. Op geen enkel moment hebben ze daar gedacht: we gaan die een eigen programma geven. Ik heb met Stijn Van de Voorde reisprogramma’s gemaakt en op een gegeven moment heb ik op zondag een verzoekprogramma gepresenteerd, waarschijnlijk omdat iedereen ziek was. En daarna heb ik zelf voorgesteld om eens een volledige nacht te doen, omdat niemand dat zag zitten.»

HUMO Ben je een moeilijke mens om mee samen te werken?

Ham «De laatste tijd steeds vaker. Misschien omdat ik hier nu toch al iets langer werk en ik steeds meer met mijn vuist op tafel durf te slaan. Ik betrap mezelf erop dat ik soms streken begin te krijgen. En dat moet je zien te vermijden.»

HUMO Hoe komt dat?

Ham «Omdat ik steeds beter weet wat ik wel en niet wil. En als het niet loopt zoals ik het wil dan kan ik kregelig worden. Maar dan ga ik me achteraf ook altijd uitgebreid excuseren.»

HUMO Sluit je compromissen?

Ham «Ja, zeker. Bij een programma als ‘De ideale wereld’ moet dat ook. Ik begrijp niet goed dat sommige mensen altijd gelijk willen halen. Ik denk dan: bij die mensen deugt iets niet. Het is juist interessanter om wél compromissen te sluiten. Maar je mag jezelf ook niet wegcijferen. Dat zou ik vroeger wel vaker gedaan hebben. Bij ‘Is ’t nog ver?’ speelde ik echt de laatst mogelijke viool. Ik was nieuw bij Woestijnvis en ik onderging het allemaal. Dat doe ik niet meer.»

'Als de media mij morgen niet meer lusten, ga ik niet met mijn vingers zitten draaien totdat ik een quiz mag presenteren die ik niet leuk vind'


Tienduizend luchtballonnen

HUMO Je hebt twee dochtertjes. Is je werk combineerbaar met het vaderschap?

Ham «Ik heb een vriendin die wat dichter bij huis werkt. De kinderen zitten ook nog allebei in de crèche. Zodra ze naar school moeten, wordt dat moeilijker. Maar het zijn lange dagen. Als we ‘De ideale wereld’ maken, vertrek ik voor ze wakker worden en kom ik thuis als ze al slapen.»

HUMO Dat is toch niet leuk?

Ham «Neen, maar er zijn zwaardere beroepen. Het is ook altijd maar voor een beperkte periode. Als die achter de rug is, compenseer ik dat. En ik heb nog altijd vrijdag, zaterdag en zondag. Ik stuur ook vaak foto’s door, zodat ze tegen het weekend toch nog weten wie ik ben (lacht).»

HUMO Wat voor vader ben je?

Ham «Ik vind van mezelf dat ik een heel plezierige vader ben. Ik ben ook een bezorgde vader, maar dat merken ze niet. Ik heb dochters en ik kijk enorm uit naar de komende veertien jaar. Daarna gaan ze puberen en zal mijn lief het moeten overnemen. Zij heeft een wilde puberteit gehad, maar ze heeft geen gekke dingen gedaan.»

HUMO Jij wel?

Ham «Toch meer dan zij. Mijn lief is allesbehalve een tante nonneke, maar ze heeft wel altijd tegen de juiste dingen neen gezegd. Ik ga veel te veel schrik hebben als mijn dochters beginnen uit te gaan. Dan moet zij het overnemen.»

HUMO Toen je ’s nachts op Studio Brussel presenteerde, dacht ik dat jij een extreem hard rock-’n-roll-leven leidde. Klopt dat beeld?

Ham «Neen. Alles is imago. Veel mensen hebben een beeld van mij dat niet helemaal klopt, maar ik geef toe: ik heb dat wel gecultiveerd. Ik ben een wildebras, maar tegelijk was het een uitvergroting die bij dat programma paste.»

HUMO Je oudste dochter is twee en een half. Moet je al meedansen met Klaasje, Marthe en Hanne?

Ham «Verschrikkelijk! Onlangs gingen we brunchen bij vrienden. Ze lag te slapen maar plots speelden ze K3 tijdens Music For Life. Ze schrok wakker en riep: ‘K3! Tienduizend luchtballonnen!’ Ik keek direct heel kwaad naar mijn lief. Zo van: ‘Wat heb jij gedaan?’ En zij: ‘Ik weet van niets!’ Ik dacht: ‘Fuck, het is begonnen.’»

HUMO Hoe kijk je terug op de voorbije vijftien jaar?

Ham «Nooit tevreden en nooit content, maar het is wel geestig geweest. Ik ben blij dat het gelopen is zoals het gelopen is. Dus ben ik ook blij dat ik het ochtendblok niet op mijn 22ste heb mogen presenteren.»

HUMO Anders zat je nu bij Qmusic?

Ham «Neen, dat nooit! Niks tegen Qmusic, maar neen: bedankt. Dat ligt mij niet. Ik zal ook nooit ‘K3 zoekt K3’ presenteren. Er zijn andere mensen die dat veel beter kunnen en dat ook nog eens plezant vinden.»

HUMO Als je morgen komt te overlijden, wat mogen ze dan op je grafsteen zetten?

Ham «Zit er allemaal niet mee in, het is goed geweest. En laat me nu maar met rust (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234