null Beeld

Outkast - Idlewild

Hij is er: de langverwachte nieuwe OutKast, de soundtrack bij de met veel poeha aangekondigde OutKast-film 'Idlewild' (van Bryan Barber, die ook de video van 'Hey Ya!' regisseerde). Het afgelopen jaar hebben we afwisselend hoop gevoeld ('The Love Below' was onze favoriete plaat van 2003, en eigenlijk ook van 2004), angst (de film speelt zich af in de jaren dertig: OutKast zou toch niet de Cab Calloway-toer opgaan?) en twijfels (zou de tijdbom nog wel tikken?).

Katia Vlerick

De singles waren alvast veelbelovend: op het enigszins brave 'Mighty O' en het fantastische 'Morris Brown' waren het duo Antwan 'Big Boi' Patton en André '3000' Benjamin eindelijk nog eens sámen horen, en dat was van 'Stankonia' geleden.


'Separate's always better (when there's feelings involved)', die veelzeggende regel uit 'Hey Ya!', is echter ook van toepassing op 'Idlewild'. De skits niet meegerekend tellen wij negentien nummers, waarvan slechts vier geschreven door het duo A. Benjamin & A. Patton: naast de twee singles zijn dat het cabareteske niemendalletje 'PJ & Rooster' (OutKast goes Cab Calloway: yes indeedie!) en 'Hollywood Divorce', een sombere R&B-klaagzang waarop Lil' Wayne en Snoop Dogg mogen meezingen, en één van de mooiste nummers van de plaat.

Voor de rest valt 'Idlewild' opnieuw uiteen in een Big Boi- en een Andre 3000-helft. Big Boi levert de perfect uitgebalanceerde, smoother than smoothe R&B-tracks die we van hem gewend zijn ('Peaches', 'The Train'), maar slaat hier en daar ook aan het experimenteren: in voltreffers als het geile, pulserende 'N2U' ('I wanna get into you / I don't want no girlfriend / Just wanna get into you'), het zwoele nachtclublied 'Call the Law', met Janelle Monaé op vocals (Cab Calloway-moment nummer 2), de stuiterbal 'Bufface' en het prachtige 'Mutron Angel', met de stem van Myrna 'Peach' Brown. Distorted gospel, bestaat dat woord? Laat iemand het dan uitvinden voor 'Mutron Angel' - het onbetwiste topmoment van deze plaat.

De andere helft dan, die van excentrieke entertainer, trieste clown en gekwelde ziel André 3000. Die brengt goeie nummers aan, die niet hadden misstaan op 'The Love Below': de opzwepende chaingang-electro van 'Idlewild Blue' (blues voor de dansvloer!), de disco-sleazefunk van 'Chronomentrophobia' (over zijn 'fear of clocks') en het naar 'Millionaire' (zijn duet met Kelis van drie jaar geleden) ruikende 'Life is a Musical'.

Verder nog hersenspinsels die enkel uit het maggot brain van de genaamde A. Benjamin konden komen: de ADHD-pop van 'Makes No Sense At All' (skippen die handel), het heerlijk dronken 'Greatest Show on Earth' (met Macy Gray, goeie zet), de pianojazz van 'When I Look Into Your Eyes' (Cab Calloway-moment nummer drie), de bevreemdende ballad 'Dyin' to Live' (Dré op z'n openhartige best) en de zwalpende, compleet wacko afsluiter 'A Bad Note' (lachen, dat wel).

Een gestroomlijnde plaat à la - vroeg of laat moesten we de vergelijking maken - 'St. Elsewhere' van Gnarls Barkley is de zesde van OutKast niet geworden. 'Idlewild' stuitert alle kanten op, het is nu eens 'Speakerboxxx', dan weer 'The Love Below', het is een plaat die drijft op de spanning tussen Big Boi en André 3000: twee zielsverwanten die uit elkaar zijn gegroeid maar elkaar nu eenmaal eeuwige trouw hebben beloofd. Dat is jammer - gooi de helft weg en je houdt een topplaat over - maar dat is ook OutKast anno 2006: verwarring, spanning én genialiteit.

Wij zeggen: stank you for the music!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234