Jelle Veyt op de Mount Everest Beeld Geert De Rycke
Jelle Veyt op de Mount EverestBeeld Geert De Rycke

InterviewJelle Veyt

Over de oceaan... in een roeiboot: ‘Nachtelijke hallucinaties horen erbij’

Op zondag 3 januari is avonturier Jelle Veyt begonnen aan de jongste etappe in zijn waanzinnige missie om de eerste mens ooit te worden die de hoogste berg op elk continent beklimt én daar telkens op eigen kracht is geraakt.

Eerder beklom hij voor zijn ‘Secutec Seven Summits’-project al de Elbrus (Europa), de Mount Everest (Azië) en de Carstenszpiramide (Oceanië), nadat hij 40.000 kilometer had gefietst en geroeid om die te bereiken. Zijn volgende doel is de Denali (6.194 m) in Alaska, maar daarvoor moet de Oost-Vlaming eerst naar Portugal fietsen en vervolgens de Atlantische Oceaan oversteken. Dat doet hij samen met twee vrienden in een kleine roeiboot. Tussen Portugal en Miami ligt 7.016 kilometer zee, of: 1.515.061 roeislagen.

HUMO Waar plaats je deze uitdaging in de reeks die je al hebt afgelegd?

JELLE VEYT «Net onder de top, samen met de beklimming van de Mount Everest. Het allerzwaarste was mijn 3.500 kilometer lange roeitocht van Java naar Papoea, om de Carstenszpiramide te bereiken. Niemand had dat ooit gedaan. Ik deed er zes maanden over en moest die trip twee keer onderbreken door ziekte en uitputting. Het was een levensgevaarlijke route, omdat de Stille en de Indische Oceaan er op elkaar botsen. Je had er voortdurend brekende golven en wisselende stromingen. Daardoor moest ik steeds blijven roeien. Eén keer viel ik al roeiend in slaap. Tien minuten. Daarna moest ik een uur roeien om weer op hetzelfde punt te raken. Slapen kon enkel op de eilanden. De langste oversteek duurde 35 uur. Dan begin je tegen mensen te praten die er niet zijn. Ik weet nu al: nachtelijke hallucinaties horen erbij.»

HUMO Deze roeitrip is dubbel zo lang. Waarom denk je dat het nu makkelijker wordt?

VEYT «Omdat we met de stroming mee varen. En ik krijg hulp van twee vrienden. Het mentale aspect wordt het zwaarste. We zullen acht tot tien weken lang geen land zien, te weinig slapen en samenleven op zeven vierkante meter. Ook het zout wordt een beproeving: dat creëert schuurplekken onder je oksels en tussen je billen. Het wordt afzien.»

HUMO Gelukkig kunnen jullie aan boord genieten van driesterrenmaaltijden.

VEYT (lacht) «Niet echt. We zullen overleven op sportrepen en gedroogd voedsel, waarover je heet water moet gieten om tot iets te komen dat op spaghetti bolognese lijkt. We hebben ook een watermaker aan boord, een toestel dat zeewater opzuigt en omzet in drinkbaar water. Het toilet? Een emmer die we kunnen leegkappen in zee. Al willen we onze uitwerpselen liever drogen en bijhouden, zodat we het water niet vervuilen.»

HUMO Ben je niet bang van noodweer en ‘blinde’ containerschepen?

VEYT «We hebben elektronica, een radio en vuurpijlen aan boord om containerschepen te verwittigen, want zij kunnen ons inderdaad niet zien. Het orkaanseizoen is voorbij, maar een storm kan altijd. Dan zullen we ons opsluiten in de cabine en hopen dat we het overleven.»

HUMO Jullie gaan pas eind januari te water in Portugal. Daar rij je met de fiets naartoe.

VEYT «Ik wil overal op eigen kracht geraken. Zelfs op de terugweg vermijd ik zoveel mogelijk het vliegtuig. Misschien keer ik wel met een containerschip terug.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234