'Overlast': STIKSTOF maakt de hiphopplaat van het jaar. 'Die rel rond Damso? Ze zouden het beter hebben over de nieuwe raket van Poetin'

Excuses aan alle rappers die zich benadeeld of in hun wiek geschoten voelen, maar STIKSTOF heeft met ‘Overlast’ nu al één van dé hiphopplaten van het jaar gemaakt. Op woensdag 21 maart staan ze in een uitverkochte AB, vandaag zitten ze bij ons aan tafel.

Op de afspraak zijn Jazz (Jasper De Ridder), Zwangere Guy (Gorik van Oudheusden) en Astro (Paulo Rietjens). DJ Vega kon er niet bij zijn. Missing in action: Rosko, aka Maxim Lammens.

Jazz «Maxim wilde zich volledig storten op zijn carrière in de tuinbouw en tuinarchitectuur. Net voor we aan ‘Overlast’ begonnen, is hij uit de groep gestapt. Zijn laatste optreden met ons was vorige zomer op Pukkelpop. We zien hem nog regelmatig, hij werkt in De Brasseurs, waar we geregeld komen.»

Zwangere Guy «Het was voor ons even aanpassen, zoeken. Ineens was er eentje minder. Maar Maxim had een grotere passie dan STIKSTOF, zo eenvoudig is het. Het is zijn keuze, en STIKSTOF is hier nog, meer woorden moeten we daar niet aan vuil maken.»

Astro «Zijn vertrek viel samen met de verhuis naar een andere werkplek. De eerste twee platen hebben we gemaakt bij mijn ouders in de kelder. Elke vrijdag kwamen we daar samen. Nu moesten we terug op zoek naar het dna van STIKSTOF. Herformatteren, maar de kern bewaren van wat we willen doen. Het was een uitdaging, maar we zijn er volgens mij goed uitgekomen.»

HUMO Waar vonden jullie een nieuwe stek?

Astro «Hier om de hoek. Ik ben alleen gaan wonen. We werken nu in mijn slaapkamer. Een studio met een bed erin, eigenlijk.»

Zwangere Guy «Een kamer van vijftien vierkante meter. Er is plaats voor vier personen: drie staanplaatsen, en één iemand moet op het bed liggen. Niet altijd even aangenaam, hoor.»

Astro «Als we intensief aan het werken zijn, wordt het een beetje claustrofobisch.»

HUMO Maar de ventilatie is wel in orde?

Astro (lachje) «Er is nog ruimte voor verbetering. Dubbelglas zou al een mooi begin zijn. Maar ik ben niet van plan om er nog heel lang te blijven.»

HUMO Kan je omschrijven hoe jullie songs maken?

Zwangere Guy «Het begint bij Astro die een beat maakt. Hij voedt ons. En wie de beat voelt, sluit zich op in zijn cocon en begint te schrijven. Soms is een beat zo nice dat we er meteen met drie op beginnen te werken. Als we klaar zijn met schrijven, rappen we in groep, en kijken we of we onze teksten op elkaar kunnen afstemmen. Vaak lukt dat, maar soms liggen onze onderwerpen zo ver uit elkaar dat we moeten kiezen.

»Voor ‘2010’ bijvoorbeeld, de openingstrack van de plaat, had ik voor een nostalgische insteek gekozen, terwijl Jazz iets heel anders had. Maar door naar elkaar te luisteren en aan onze teksten te sleutelen zijn we er toch uitgeraakt. ’t Is een beetje alsof je aan het koken bent. Iets maken, proeven, beetje van dat erbij, weer proeven, enzoverder.»

HUMO Betekent dat soms ook dingen weggooien?

Zwangere Guy «Volgens DJ Vega staat de beste track niet op de plaat. Een goeie track, zeker, maar Astro vond dat de sample er te duidelijk in zat. Een sample van Aphex Twin – Jazz en ik hoorden er niks van, maar Astro vond dat het er te dik op lag.»

Astro «Ja, en ik vond dat de vonk ook nooit een vlam is geworden.»

HUMO Het was dus vooral een erezaak en geen geldkwestie?

Astro «Ja, dat het Aphex Twin was, speelde ook heel hard mee. Als we het over timbres in sound hebben, is dat een man om diep voor te buigen. Als je zo iemands muziek recycleert, moet je de sample een ander gevoel laten vertolken.»

HUMO De nieuwe plaat werd overal lovend ontvangen. Verrast?

Zwangere Guy «Ja, zeker wel. Je staat er niet bij stil dat er zoveel mensen op zitten te wachten. Anderzijds maak je natuurlijk geen plaat voor de recensies.»

HUMO Heb je schrik dat je publiek gaat veranderen? Dat er plots mensen voor het podium staan waar je geen voeling mee hebt?

Zwangere Guy «Nee. Met onze soort muziek denk ik niet dat we ooit fans zullen hebben waar we geen voeling mee hebben. En we willen er vooral niet te veel over nadenken.»

Astro «Mochten er plots enkel nog dertienjarige meisjes staan, dan zouden we ons wel vragen beginnen te stellen, maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.»

Jazz «In Genk stond er afgelopen weekend een jongen voor het podium die het hele album meerapte. Dat is wel redelijk onwezenlijk. Ook omdat je weet: als ik hier een stuk mis, zal het niet onopgemerkt voorbijgaan.»

HUMO Er zit een zekere chronologie in ‘Overlast’, van instrospectie naar beschouwing, van redelijk braaf naar grimmig. Zijn de nummers ook in die volgorde geschreven?

Zwangere Guy «Nee, totaal niet. De plaat was vijf dagen voor de release klaar. Pas dan zijn we gaan samenzitten om de volgorde van de songs te bepalen. Puzzelen zonder het al te serieus te nemen. Altijd een leuk proces, vind ik.»

Jazz «We moesten de tracks ook nog allemaal een naam geven.»

Zwangere Guy «Daar zijn we niet zo goed in...»

Astro «Tot het allerlaatste moment gebruiken we werktitels: ‘003’, ‘N3-6B’, enzoverder. Aan de titels van de tweede plaat merk je heel hard dat we ze op het laatste nippertje verzonnen hebben: ‘Alles’, ‘Ja dan’.»

Jazz «‘Loowgis’. ‘Toch’.»

Zwangere Guy «Waarmee we het onszelf nodeloos moeilijk maken.»

Jazz «Vooral als we de setlist moeten opstellen. ‘Spelen we nu ‘Alles’? ‘Ja, ‘Loowgis’, ‘Toch’?’ (lacht)»

HUMO Jullie samenwerking met Charlotte Adigéry van WWWater heet ‘Nat’. Die titel hadden jullie wellicht iets sneller?

Jazz «De track was er, ik had een groot deel van de tekst, en we hadden het gevoel dat een vrouwenstem er wel bij zou passen. We hadden Charlotte al een paar keer ontmoet op concerten, en we wisten dat ze met haar stem heel hoog kan gaan. We hebben haar uitgenodigd, en haar uit haar comfortzone getrokken door haar in het Nederlands te laten zingen. Dat had ze nooit eerder gedaan. En een track die helemaal over water gaat, featuring Wwwater: ja, die titel was er iets sneller.»

HUMO Charlotte is dus bij jullie in de slaapkamer geweest?

Jazz «Ja, ze heeft op bed gezeten.»

Zwangere Guy «Het was van moeten (lacht).»

HUMO Is de tekst van haar?

Jazz «Zij heeft de aanzet gegeven en daar hebben we samen verder aan gewerkt. Logisch ook: als je doorgaans in het Engels zingt, lijkt het me niet gemakkelijk om plots tussen drie Nederlandstalige rappers te gaan staan.»

HUMO En dan is er ook nog Brihang: een streepje West-Vlaams tussen al dat Brussels.

Jazz «We wilden iemand die compleet in zijn eigen vibe zit, iemand van wie we wisten dat hij niet volledig zou opgaan in onze stijl. En het leek ons wel leuk om die twee dialecten te laten clashen

Astro «Er is een opname waar Brihang een typisch West-Vlaamse uitdrukking gebruikt. Jazz heeft daar met zijn Franse ‘r’ backings over gezongen. Het gekke was: als je dat West-Vlaams en dat Brussels over elkaar trok, kreeg je plat Gents. Superbizar om te horen.»


Uit het hoofd leren

HUMO Mijn favoriet op de plaat is het filmische ‘Gele blokken’. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal?

Jazz «Nee. Ik beschrijf gebeurtenissen in een fictieve buurt, te vergelijken met het Lemmensplein in Anderlecht, of een plek in Molenbeek. Een chaud buurt, quoi. Ik schrijf vanuit het standpunt van iemand die er woont maar niets te maken heeft met wat er gebeurt. Je maakt er geen deel van uit, je bent nergens het slachtoffer van, maar je kijkt uit het raam en vertelt wat je ziet. Het beeld van de gele blokken kwam van de appartementsgebouwen langs de snelweg, waarvan de ramen ’s nachts geel oplichten.»

HUMO Ik dacht aan de gele blokken bij een wegversperring.

Jazz «Zo kan je het inderdaad ook zien.»

HUMO Ben je vertrouwd met het werk van Louis Paul Boon?

Jazz «Nee.»

Zwangere Guy «Wie?»

HUMO Louis Paul Boon, de beste schrijver die België ooit gekend heeft.

Jazz «Ik ken hem wel, maar ik heb hem niet gelezen.»

HUMO Soit, ‘Gele blokken’ deed mij een beetje denken aan zijn gedicht ‘De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat’, dat hij gebaseerd zou hebben op krantenberichten over de verkrachting van en de moord op een zevenjarig meisje. Lezen! Verschillen jullie werkwijzes onderling?

Astro «Jazz op een joint – baf! – heel de tekst goed.»

Zwangere Guy «Ik niet, hè. Da’s gedaan.»

HUMO Wat is gedaan?

Zwangere Guy «Stoned opnemen en zo. Jazz is veel meer op zijn gemak als hij een werkjoint heeft gerookt. Ik zit graag ’s ochtends in de studio, dan is mijn focus het grootst. ’s Avonds na vijf, zes uur heb ik vaak al te veel energie verspeeld.»

''Tot die uitverkochte show in de AB ga ik geen enkele keer meer op café, elke avond vroeg mijn bed in. Focus.'' Zwangere Guy

HUMO Mis je het werk als de plaat eenmaal klaar is?

Zwangere Guy «Niet echt, want dan wacht er meteen ander werk. Op 18 februari waren we klaar met de mastering, op 21 maart staan we in een uitverkochte AB. Alles wat we hebben geschreven moeten we nog uit het hoofd leren, hè. En we moeten het nog samen leren brengen. Aan de setlist alleen al hebben we veertien dagen intensief gewerkt.»

HUMO Spelen jullie in de grote zaal van de AB?

Zwangere Guy «Ja. ’t Is te zeggen: de ballroom, dat is de grote zaal zonder de balkons.»

HUMO Zenuwen?

Zwangere Guy «Yes. Volledig uitverkocht, hè. En er zijn nu al tweehonderd mensen via Ticketswap op zoek naar een kaartje. Tweehonderd man op de wachtlijst van de AB... En zelf heb ik al bijna honderd berichten gehad van mensen die vragen of ik nog iets kan regelen. Keiveel vrienden die te laat waren. Mijn hele familie ook, behalve mijn zus. Dus ja, ik heb geen klein beetje zenuwen.

»Ik ben ook bang dat ik ziek ga worden. Áls ik ziek word, ga ik naar de dokter en laat ik mij zo’n injectie met vitamine B-12 geven. En Jazz, Astro en Vega krijgen er ook één (lacht).»

Jazz «Ik loop de hele tijd met de vrees rond dat ik in de AB in een rolstoel zal zitten. Een bus die mij twee dagen ervoor aangereden heeft of zo.»

Zwangere Guy «Fuck zeg, stop ermee. Tot die show in de AB ga ik geen enkele keer meer op café, elke avond vroeg mijn bed in. Focus. De dag nadien mag ik wat mij betreft het ziekenhuis in met levercirrose en een dubbele klaplong.»


Eén pot nat

HUMO We moeten het nog hebben over hét nieuws van de afgelopen week.

Zwangere Guy «Damso? (Zucht diep) Ze zouden het beter hebben over de nieuwe raket van Poetin. Soit, ik heb er mij over uitgesproken in De Standaard en in De Morgen, meer wil ik er niet over zeggen.»

HUMO En wat heb je daar gezegd?

Zwangere Guy «Dat ik begrip heb voor de Vrouwenbond maar dat de grootste idioten bij de Voetbalbond zitten. En dat het allemaal weer over geld gaat.»

Jazz «Het komt voort uit de #MeToo-beweging, hè. Anders zou er nooit zoveel heisa rond geweest zijn. Damso kreeg al kritiek voor hij dat WK-lied had kunnen maken. Ik heb niks tegen Damso en ik heb niks tegen vrouwonvriendelijke teksten, zolang het uiteraard bij teksten blijft.»

Zwangere Guy «Ik vind dus echt dat we er niet meer over moeten praten. Geen aandacht meer aan geven.»

HUMO Mogen ze jullie bellen om een WK-lied te schrijven?

Jazz «Wij hebben totaal niks met voetbal.»

Zwangere Guy «En wij zitten niet bij Universal hè, de officiële sponsor van de Voetbalbond. Twee jaar geleden hebben ze voor Dimitri Vegas en Like Mike gekozen. Die zitten bij Universal. Vier jaar geleden was het Stromae. Die zit ook bij Universal. Allemaal één pot nat. En als we het over vrouwonvriendelijkheid hebben: ik heb pas nog een advertentie van BMW gezien – ook officiële sponsor – met een vrouw die halfnaakt op een auto ligt. Dat mag dan wel? Kom, iets anders.»

HUMO Een laatste: is de clip van ‘Frontal’ de eerste hiphopclip waarin er wordt rondgereden in een Skoda?

Jazz «Nee, de tweede.»

Zwangere Guy «Hij zit ook in de clip van ‘Ja dan’ vanop onze vorige plaat.»

Jazz «’t Is de auto van Vega.»

Zwangere Guy «Ze hebben hem gisteren proberen te stelen. We waren hem bijna kwijt.»

STIKSTOF speelt op 21 maart voor

een uitverkochte AB.

Op 12 mei staan ze in Het Depot.

Info & tickets: hetdepot.be.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234