null Beeld

P.F. Thomèse - Het bamischandaal

Wat hou ik van schrijvers die graag hun eigen veesten ruiken. P.F. Thomése is er zo eentje, daar ben ik welhaast zeker van. Speelt hij in een deel van zijn oeuvre voor sherpa op filosofische bergtochten, dan is hij in een ander stuk de grijnzende goorlap die in sappig mannenbargoens de onderbuik van de mannelijke sekse uitspelt.

Jeroen Maris

In de boeken over J. Kessels, met name, ook in het echte leven zijn beste vriend. Thomése introduceerde Kessels in de verhalenbundel 'Greatest Hits' en liet hem tot volle wasdom komen in 'J. Kessels: The Novel', 'dat bezopen boek' waarin de jongensvriendschap gevierd werd met schunnigheid, sloten bier en een roadtrip naar de Reeperbahn.

Consternatie bij de start van 'Het bamischandaal' (Contact): J. Kessels blijkt naar Shanghai vertrokken, de liefde achterna - 'Liefde, met de bijbehorende punten en komma's en geschreven met de grote L van zijn bloedeigen lul.' Hij blijkt verliefd geworden op het nichtje van de afhaalchinees waar hij z'n wekelijkse portie bami betrekt - een wezen met een brassière waarin twee kloek uitgevallen godswonderen gedijen. Wie de eerste twee boeken las, weet: bij Kessels moet het kwijl gedraineerd wanneer een flink ontwikkelde cup opdoemt, terwijl Thomése van de stevig expanderende bilpartij is.

Samen met Peer Sonnemans, een klaplopende dommekracht die óók beweert de beste vriend van Kessels te zijn, gaat het naar Shanghai. In een waas van dommige jongenslol, platvloerse pornopraatjes en vanuit de voetbaltribune geëvacueerd gebrul proberen Thomése en Peer hun spitsbroeder terug te vinden.

Aanvankelijk schrijft Thomése wat op ralenti. Het is droogneuken in plaats van de knoeperd er fluks in te douwen - ik bedien me van de terminologie van Thomése, wat me hopelijk op een standje van een verkreukelde moraalprofessor komt te staan, en in het beste geval op billenkoek van Mia Doornaert.

Maar al snel loopt het los, en uiteindelijk komt Thomése met een hilarische afwikkeling van de plot - minuscule spoiler alert: het heeft iets met gokchinezen, NAC Breda, bamislavernij en een uit de hand gelopen voetmassage te maken. Dat het plots met een rotvaart richting hilariteit gaat, heeft te maken met de introductie van Detje, een Nederlandse in Shanghai, die, hoewel geen schoonheid, Thomése uit z'n slip doet knallen.

Ze beschikt immers over een voluptueus achterwerk, in tientallen alinea's met het geil op de lippen beschreven. Briljant overigens hoe Thomése de twee 'hapklare kadetjes' van Detje met een filosofisch ideetje van Plato in verband brengt. En jawel, er komt al snel ordeloos rampetampen van, 'starring P.F. '20 centimeter standaard' Thomése en Bernadette 'de reet' van Rooij'. Verwacht geen masturbatoir geluk. Wel: een volgehouden lachstuip.

Droogklotige krijtstrepen, fanatieke feministen en fans van NAC Breda zullen 'Het bamischandaal' vréselijk vinden. Vindt Thomése zelf allicht reuze - zijn Kessels-boeken zijn kunstig in de fik gestoken hondendrollen die hij in de brievenbus van De Literatuur dropt. Daar alludeert hij ook zelf op, door als schrijver-personage geregeld uit het boek te klimmen, en zijn doldwaze vertelling sarcastisch te analyseren. 'Het is altijd een beetje gênant als een auteur uitgebreid gaat liggen neuken in zijn eigen boek, maar het moet even, niks aan te doen, ik kan het gewoon niet tegenhouden.'

'Een man is meer dan alleen een hunkerend gezwollen geslachtsdeel. Hij heeft ook edele delen,' noteert Thomése. 'Het bamischandaal' - vuilspuiterij, maar briljant opgeschreven vuilspuiterij - is zowel een ode aan als een démasqué van het verschijnsel man. O gruwel: wat lopen wij jongens toch heerlijk triest ons pikkie achterna.

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234