null Beeld

Panda Bear (Botanique)

Een Panda Bear in De Botanique, het Brusselss Cultuurcentrum van de Franse Gemeenschap, zouden ze daar mee kunnen lachen op 't Schoon Verdiep?

Moederziel alleen kwam Noah Lennox aan, met zijn rugzak nonchalant over één schouder, flesje bier in het hand en de blik van een kind dat op 31 augustus beseft dat het weer gedaan is voor een jaartje. Nog nooit zagen wij iemand zo droog en schijnbaar verveeld het podium op- en aflopen. Nu is Panda Bear nooit van het enthousiaste type geweest: ook bij zijn thuishaven Animal Collective valt de enorme tegenstelling tussen hem en de excentrieke Avey Tare altijd op, dus geen man overboord.

Ook opvallend: bij het binnenkomen hadden de fijne jongens van de Botanique overal waarschuwingen geplakt dat er een stroboscoop zou gebruikt worden bij het optreden. Beetje onnozel, dachten wij, maar het bleek bijlange niet overbodig: de stroboscoop had nogal wat meer watt in huis dan die van uw plaatselijke fuifzaal, wij durven te wedden dat de eerste rij met hoofdpijn naar huis ging.

Naar het concert nu: opener van dienst was het poppareltje 'Boys Latin'. Panda Bear bewees moeiteloos dat hij ook live zijn stem tot in de puntjes beheerst, als was het gewoon een extra synthesizer. Waar op de laatste plaat, 'Panda Bear Meets the Grim Reape r' , de songs eerder repetitief waren dan catchy, doorbraken de strakke beats live vaak de eindeloze herhalingen. Zo rees 'Crosswords' boven zichzelf uit en ging 'Jabberwocky' vergezeld van een beat die zelfs Kanye West als meesterlijk zou omschrijven.

Toch zat er sleet op de formule, bij uitstek in het ellenlange 'Come to Your Senses' , waarbij de visuals interessanter waren dan het eindeloos herhalende refrein. Een ander groot gemis waren de afwezige, karakteristieke opeengestapelde stemmen, waardoor songs als 'Sequential Circuits' en 'Acid Wash' opvallend slapper aandeden dan op plaat.

Er was echter nog het weergaloze 'Tropic of Cancer'. De song, over de dood van zijn vader aan kanker, zette Lennox aan tot een grootse prestatie: eerst zong hij de longen uit zijn lijf, vervolgens ging hij mijmerend verder: ‘You can’t come back, you won’t come back to me’. Kippenvel tot de laatste seconde.

Ook in de bisronde ging hij verder op dat elan. Single 'Mr Noah' gek genoeg afwezig, maar dat was na het slotakkoord van 'Surfer's Hymn' hoe dan ook vergeten. De licht chaotische maar o zo overtuigende afsluiter, niet toevallig ook weer een song over de dood, was één groot schouwspel van arpeggio’s, spacy visuals en de bezwerende stem van Panda Bear.

Na afloop nam Noah Lennox zijn rugzak en zijn biertje, waar hij geen slok van had gedronken, estak één keer z'n hand op en verdween in de coulisse.


Het moment

De oerkreet Tropic Of Cancer.


Het publiek

Er was een stelletje flink bezopen Duitsers bij dat al tijden op voorhand 'Panda! Panda!' stond te scanderen, en vervolgens al na één nummer vertrok. Gelukkig waren ze niet representatief voor het volledige publiek, dat meermaals een danspasje plaatste.


Quote

Enkele onverstaanbare dankwoorden, wij zetten ons geld in op de geluidsman.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234