Panorama: It-girl

Dat je van aandachtshoererij je beroep kunt maken, bewijzen de it-girls. Niemand die weet wát ze precies doen, maar ze worden vereerd in de blogosfeer, ze zijn beste vriendjes met allerlei A-listers, en ze vullen hippe modebladen met glamoureuze fotoshoots.

Sommigen worden bekend door een sekstape (Paris Hilton, Kim Kardashian), anderen teren op de roem van hun bekende ouders (Peaches Geldof) of worden tot rolmodel gebombardeerd door hun acteerwerk in nietszeggende series (Blake Lively uit ‘Gossip Girl’).

In de documentaire ‘It-girl’, vanavond in ‘Panorama’, onderzoekt Laurent Lunetta waar de aantrekkingskracht van die pronkzieke freules vandaan komt. Voor mensen zoals u en ik, die moeten werken voor de kost en niet op de hoogte zijn van all things fabulous: een handleiding!

- ‘De omschrijving zegt het allemaal: die meisjes hebben ‘Het’. Je kunt niet uitleggen wat ‘Het’ precies is, maar het oefent een magnetische aantrekkingskracht uit op zowel mannen als vrouwen. Of het nu draait om je persoonlijkheid of je uiterlijk, maakt niet uit.’ (Overleden Britse schrijfster Elinor Glyn, over haar in 1927 verschenen novelle ‘It’. Die vormde de basis voor de gelijknamige romantische komedie, waardoor hoofdrolspeelster Clara Bow tot allereerste it-girl uitgroeide.)

- ‘Net zoals de it-bag de handtas is die je zogezegd móét hebben om erbij te horen, is de it-girl een meisje dat je op je feestje móét hebben om mee te tellen in het wereldje. Draaide het vroeger nog om een zeker je-ne-sais-quoi, dan is het nu vooral belangrijk dat hun schoenen matchen met de kleur van hun designerjas. Het is allemaal veel oppervlakkiger geworden. In de westerse wereld moeten de vrouwen niet meer strijden voor vrijheid of gelijkheid: ze hoeven niets meer te doen, behalve profiteren van het leven. Het lijkt alsof ze geen job nodig hebben om aan geld te raken, en dat is voor veel tienermeisjes de ultieme droom. Neem nu Blake Lively: haar persoonlijke leven ziet er compleet hetzelfde uit als dat van haar personage Serena van der Woodsen uit ‘Gossip Girl’. Ze wordt uitgenodigd op allerlei modeshows, schuimt honderden boetieks af en maakt in het weekend trips met haar privéjet. Frappant, toch?’

(Zwitserse schrijfster en journaliste Mona Chollet heeft geen hoge dunk van it-girls.)

- ‘Ik word betaald om in clubs te komen opdagen. En ik moet me aan regels houden. Als ik bijvoorbeeld op een feestje van een ontwerper word uitgenodigd, dan wordt er van me verwacht dat ik kleren uit zijn collectie draag. En ik moet met de andere aanwezigen praten en zo sympathiek mogelijk proberen over te komen. Het is echt wel een jób, hoor.’ (Voormalige it-girl Cory Kennedy (21), die op haar zestiende wereldwijd bekend werd toen fotograaf Mark Hunter hopen foto’s van haar op zijn site postte. Probeert nu op haar vroegere succes te teren en kampt met depressies en verslavingen.)

- ‘Waarom alle jonge meisjes opkijken naar de it-girls? Omdat it-girls beroemd worden door simpelweg zichzelf te zijn. In tegenstelling tot acteurs en muzikanten hoef je geen specifiek talent te hebben. Dat brengt wel veel druk met zich mee: iedereen schrijft over je en je wordt constant omringd door fotografen. Daarom voelen twintigjarige it-girls zich vaak al veertig.’ (Peaches Geldof (22), dochter van muzikant Bob Geldof en tegenwoordig journaliste, model en tv-presentatrice.)

- ‘Je mag van Kim Kardashian zeggen wat je wil, maar ze is een gewiekste zakenvrouw die haar imago perfect in haar voordeel weet om te buigen. Alle grote namen profiteren graag van haar bekendheid. Zo betaalde Armani haar 25.000 dollar om een nieuwe jeans aan te prijzen op Twitter – Kardashian heeft meer dan elf miljoen followers. In minder dan vierentwintig uur kreunde de Armani-site onder de honderdduizenden nieuwe bezoekers. Met zulke schnabbels verdient ze miljoenen dollars per jaar.’ (Documentairemaker Laurent Lunetta heeft nog een zekere bewondering voor Kardashian.)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234