null Beeld

Panorama: Leve het algoritme

Informatieverwerking: een thema waarover wij u evenveel kunnen vertellen als over de evolutie van het Noorse handelsdeficit of de vinkensport, zijnde helemaal niets. Gelukkig is er nog ‘Panorama’, dat vanavond de BBC-documentaire ‘The Age of Big Data’ uitzendt, een werkstuk vol boeiende inzichten over de enorme kennisvergaringsmaatschappij die de wereld in de 21ste eeuw geworden is.

vvp

Wist u bijvoorbeeld dat de mensheid sinds 2003 elke paar dagen méér data produceert dan in de hele geschiedenis ervoor? Zoekresultaten op het internet, koopgedrag op de beurs, economische statistieken: alle informatie wordt zorgvuldig gestockeerd én gebruikt door bedrijven en overheden. Algoritmes voorspellen misdaden, internetadvertenties worden op maat van de klant gesneden: het dagelijkse leven walst nietsvermoedend de sciencefiction in.

Bart Baesens (professor beleidsinformatica KU Leuven) «Om het eenvoudig te zeggen: big data verwijst naar de verzameling gegevens uit een heleboel contexten. Dat gaat van het voorspellen van de beurskoers over het interpreteren van wetenschappelijke testgegevens tot het opsporen van fraude. Maar dichter bij huis is het ook het kruimelspoor dat je achterlaat via alledaagse bezigheden.

»Als je een klantenkaart van een warenhuisketen hebt, dan wordt er geregistreerd wat je koopt, waar, wanneer en in welke hoeveelheid. Idem bij elke banktransactie, elk Twitter- of Facebookberichtje, elk telefoontje: alles wordt bijgehouden. Je moet maar eens nagaan hoeveel informatie je elke dag op die manier genereert…

»Die informatie is voor bepaalde partijen erg nuttig om te analyseren. In die stroom van gegevens vallen allerlei patronen te herkenne: wat je voorkeuren zijn, je interesses, enzovoort. Jouw supermarkt weet wat je koopt, en die kennis kan het gebruiken om aan personalized advertising te gaan doen.»

HUMO Zoals online, op Facebook bijvoorbeeld, zo vaak gebeurt.

Baesens «Ja, maar online is toch nog iets anders. Als je ergens inlogt, zoals op Facebook, dan weet men natuurlijk dat jij het bent, maar als je gewoon ergens op een site komt, dan blijf je wél anoniem; je stuurt nog wel informatie door, maar niemand kan achterhalen van wie die komt. Nu, die anonieme informatie is voor bedrijven ook nuttig. Zo kunnen ze bijvoorbeeld checken welke pagina’s of artikels aanslaan en welke niet.»

HUMO Interessant, maar ook beangstigend. Privacy stelt duidelijk niet al te veel voor.

Baesens «Inderdaad. Ik weet niet of je het al hebt gemerkt, maar tegenwoordig staat er bij Google helemaal bovenaan de vraag of ze cookies op je computer mogen zetten – dat mag niet zomaar, je moet daar eerst je toestemming voor geven. En als je iemand toelaat om cookies op je computer te zetten, dan komen ze geweldig veel over je te weten.

»Als je wil weten wat er precies met die cookies wordt gedaan – daar zijn Europese richtlijnen voor – dan word je doorgestuurd naar een pagina met enorm veel tekst, waardoor je uiteindelijk wegklikt (lacht). Je denkt al gauw: ‘Welja, ik zal ze maar aanvaarden, zeker?’ Maar eigenlijk zou je dat toch eens moeten lezen.»

HUMO Kan u dat niet verklappen?

Baesens «Ik zal een voorbeeldje geven. Stel: je wil je vrouw verrassen en je zoekt op de website van Zalando naar een paar gele schoenen. Tijdens je bezoek aan die site wordt er een cookie op je computer gezet, die onthoudt dat jij op Zalando geïnteresseerd was in een paar gele damesschoenen.

»Als je vrouw later de computer gebruikt om pakweg De Standaard te lezen, dan kan er bovenaan een ad verschijnen ván Zalando, ván dat paar gele damesschoenen. En hoe meer websites je bezoekt, hoe meer die advertenties op maat worden gesneden.

»Dat schendt jouw privacy, maar het heeft ook zijn voordelen: zo krijg je een gepersonaliseerde website in ruil. Dat is best leuk en handig: je moet niet verder zoeken dan de homepage om te vinden wat je interesseert.»

undefined

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234