Pasqualino Settebellezze

'Zomergasten' vanavond, en naar goeie gewoonte kiest de gast de film die op het programma volgt. 'Indiana Jones and the Temple of Doom' of 'Escape from New York' - we zeggen maar wat - krijgt u op die zomerse zondagavonden zelden te zien, en ook de Surinaamse mensenrechtenactiviste Lilian Gonçalves-Ho Kang You blijkt niet als een blok te zijn gevallen voor pakweg 'Dirty Harry'.

Zij heeft gekozen voor 'Pasqualino Settebelleze' (Engelse titel: 'Seven Beauties'), een Italiaanse tragikomedie uit 1975 van Lina Wertmüller. Que? Wertmüller, een politiek bewogen feministe die haar eerste stappen zette als regieassistente bij Federico Fellini, brak in de jaren zeventig internationaal door met een reeks confronterende en ophefmakende films waarin ze haar vaste hoofdrolspeler Giancarlo Giannini, niet zelden gevangen in een web van lust en sadomasochisme, alle kleine kantjes van De Man liet uitbeelden. 'Seven Beauties' leverde haar in 1976 als allereerste vrouw een Oscarnominatie voor beste regisseur op. Waarover de film precies gaat, laten we u vanavond liever door mevrouw Gonçalves-Ho Kang You uitleggen; wij harken ons verstand bijeen en zijn al lang blij als we kunnen volgen.

Lina Wertmüller «Zal ik je een geheim vertellen? Men heeft het altijd over Lina de feministe of Lina de beeldenstormster, maar als kind ging ik helemaal op in de mythe van Hollywood. Ik ben opgegroeid in Rome, maar de buurtbioscoop was voor mij het meest interessante plekje in die stad. Ik was gek op Fred Astaire en Katherine Hepburn, en ik dacht dat iedereen in Amerika op witte satijnen kussens sliep, net als Carole Lombard.»

- Hollywood heeft sindsdien wel wat van zijn glans verloren. In 2002 maakten Madonna en haar toenmalige echtgenoot Guy Richie een remake van uw film 'Swept Away', die tot de grond werd afgebrand. Hebt u die gezien?

Wertmüller (Knikt) «Ik had niet verwacht dat het zo'n ramp zou worden. Madonna heeft een Italiaanse achtergrond - haar familienaam is Ciccone - en ze heeft in haar jeugd veel zwarte sneeuw gezien. Ze is niet gezegend met een geweldige stem, maar ze heeft onmiskenbaar talent. Ik dacht dus dat ze ergens wel een idee zou hebben van waar ze mee bezig was. Dat ze gewoon een barslechte kopie van mijn film zou maken, was nooit in me opgekomen.»

- U was de assistente van Fellini op de set van diens '8 ½'. Heeft hij u het vak geleerd?

Wertmüller «Nee. Ik heb het vak geleerd door in Italië eindeloos veel commercials en tv-programma's te draaien. Maar hou het stil.

»Je leert geen films maken als je met Federico werkt, maar je komt wel in contact met een heel nieuwe dimensie. In de achttiende eeuw maakten jonge mannen van goede komaf een reis door Europa om te leren. Wel: de menselijke en spirituele verlichting die zij najoegen, die vind je ook als je rond Fellini hangt. Voor mij is hij de zon, de maan en Jezus Christus in één. In zijn buurt mogen vertoeven, en zijn persoonlijkheid mogen ondergaan, was één van de meest verrijkende ervaringen in mijn leven.»


Bekijk een fragment uit 'Pasqualino Settebellezze':



Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234