Pat Barker - Modelklas

In 'Modelklas' (De Geus) keert Pat Barker terug naar haar literaire raison d'être: de Eerste Wereldoorlog. Haar WO I-trilogie 'De weg der geesten' betekende voor de Engelse schrijfster de doorbraak. Die werd dik tien jaar geleden in schoonheid afgesloten met een Booker, maar echt klaar met de Grote Oorlog was Barker blijkbaar niet. Dus werpt ze zich opnieuw tussen granaten, afgerukte ledematen, uitpuilende darmen en de stank van koudvuur om en passant iets mee te geven over de relatie tussen oorlog en kunst.

Aanvankelijk is het tumult over het Kanaal voor enkele Britse kunststudenten niet meer dan irritante achtergrondruis. Die filteren ze makkelijk weg om op te gaan in het schilderen, afgewisseld met lange avonden in het Café Royal. Paul ontmoet er model Teresa, medestudente Elinor en ex-student Kit. Zijn affaire met Teresa is van korte duur, dus blijven over: twee jongens en één meisje in een onvermijdelijke ménage à trois.
En dan haalt de oorlog de jongelui in, en daarmee komt er drive in het verhaal. Net als Kit geeft Paul zich op als verpleger, en wordt ingezet in Ieper. Die setting is het absolute thuisfront voor Pat Barker. Tastbaar beschrijft ze het veldhospitaal vol kermende gewonden, maar ook de Ieperse markt waar de vrouwen nog steeds inkopen doen. Oorlog voeren is net een 'irrigatiesysteem'. Aan de ene kant van de weg rukken de troepen als een machine op naar het front, aan de andere kant strompelen de mannen halfdood en walmend terug.
De gruwel inspireert Paul tot zijn beste werk. Al leidt zijn keuze om jongemannen met afgeschoten benen, armen, onderkaak of - godbetert - lul te schilderen tot heftige discussies met Elinor. Zij bewaart een 'ijzeren frivoliteit' en vindt stellig dat kunst niet over de gevechten hoort te gaan. In 'Modelklas' komen beide visies netjes aan bod. Maar het boek op zich zegt genoeg. Pat Barker deinst er niet voor terug om kunst te maken over die smerige oorlog; ze heeft 'm voor haar beste literatuur zelfs nódig.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234