null Beeld

patten komt loepzuiver binnen

Voor zijn tweede plaat ‘ESTOILE NAIANT’ haalde de Britse elektronicaproducer patten (zijn capslock leidt, net als die van Tom Barman, een eigen leven) de volledige catalogus van Warp Records door de papierversnipperaar. De klankmaquettes die hij met de pulp boetseerde, herinneren aan Aphex Twin, Boards Of Canada en Autechre.

Vragen over zijn privéleven ketst hij behendig af, maar hij legt wél in langoureuze volzinnen uit waarom hij geen selfies de wereld in stuurt. Om interessant te doen, toch?

patten «Had gekund (lacht). Dat ik mijn naam en gezicht uit de publieke arena wil houden, komt gek genoeg voort uit het diepe verlangen zo veel mogelijk te delen met het publiek. Hoe meer je weet over een artiest, hoe meer ruis er op de verbinding tussen de muziek en je oren zit, en dat wil ik koste wat kost vermijden: de muziek moet zo zuiver mogelijk binnenkomen.

'Hoe meer je weet over een artiest, hoe meer ruis er op de verbinding tussen de muziek en je oren zit'

Ik begrijp ook niet goed waarom iedereen van een muzikant verwacht dat hij zijn privéleven zomaar te grabbel gooit. In andere creatieve beroepen mogen ze toch wél lekker anoniem blijven? Ik bedoel maar: we hebben vaak een ontzettend hechte band met commerciële objecten waarvan het ontwerp tot in de allerkleinste details beredeneerd is – we brengen uren door in onze favoriete fauteuil, drinken dagelijks koffie uit onze favoriete kop en lopen rond in sneakers die we op het onwelvoeglijke af adoreren – maar toch hebben we geen idee wie de man of vrouw is die ze heeft bedacht. Erger: het kan ons weinig schelen.

Ik wil graag ingaan tegen die ingebakken gewoontes – of liever: ze ter discussie stellen. Verder heeft niemand uitstaans met wat ik graag eet en wat mijn favoriete vakantiebestemming is.»

HUMO Hoe leg jij aan je oma uit wat voor muziek je maakt? Ik ga er maar even van uit dat ze niet thuis is in het oeuvre van Boards Of Canada, Autechre en Aphex Twin.

patten «Ik zou haar gewoon een paar nummers laten horen om te zien welke emoties ze bij haar losweken – het enige dat voor mij van tel is. Verder heb ik ook geen idéé hoe ik mijn muziek zou moeten omschrijven. Maakt het eigenlijk wat uit?»

HUMO Niet echt. Maar ze zou weleens op haar gat kunnen vallen, want je maakt niet echt muziek voor de massa.

patten «Daar moet ik je formeel tegenspreken: ik heb mijn plaat níét gemaakt voor een select groepje muziekkenners, maar voor iedereen die zin heeft om ze te beluisteren. Ik wilde er zeker de mensen niet mee uitdagen, of de grond onder hun voeten doen wegzakken, of ze ongemakkelijk maken.

Alles hangt af van de context waarin muziek je oren bereikt. Soms kun je helemaal opgaan in het geluid van regen op je dak, golven die op het strand slaan of de donder in de verte. Strikt gesproken is dat ook maar lawaai, witte ruis die op je afkomt en waar je niet om hebt gevraagd. Maar toch ken ik niemand die het als lastig of ontoegankelijk ervaart. (Enthousiast) Het is razend fascinerend om een plaat uit te brengen zonder handleiding, zonder songs die al bij de eerste beluistering roepen: ‘Hey: dit is het allerbelangrijkste stukje, ga alsjeblieft nú uit je dak!’ Ik vergelijk het graag met het leren van een nieuwe taal: in het begin hoor je alleen gewauwel, maar na verloop van tijd begin je hier en daar woorden te herkennen, en je klampt je eraan vast als aan een voorbijrazende trein. Dat is ook wat je brein doet: orde scheppen in de chaos.»

HUMO Of ook wel: patronen herkennen. Vandaar je muzikale alter ego: ‘patten’, een lichte verbastering van het Engelse pattern, ofte patroon.

patten «De logica achter die naam is eigenlijk best interessant, want... (Bedenkt zich) Nu ja.»

HUMO Zo erg is dat niet hoor, als je de dingen af en toe wat verduidelijkt. Je zou er ook het sérieux dat rond je muziek hangt mee kunnen doorbreken.

patten «Liever niet (grijnst). En trouwens: er is niks zo serieus als een goeie grap. Maak je overigens geen zorgen: ik neem mijn muziek héél serieus, maar tegelijk denk ik: ‘Come on, it’s just music.’»

HUMO ONS GEDACHT!


patten speelt op 23 februari op Artefact in Leuven. Alle info: artefact-festival.be

Beluister 'ESTOILE NAIANT' van patten:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234