interviewpaul verhoeven
Paul Verhoeven over dat ene shot in ‘Basic Instinct’: ‘Toen ik het voorstelde, vond Sharon het fantastisch’
In haar autobiografie schrijft Sharon Stone dat ze werd misleid bij het opnemen van haar beruchte scène in ‘Basic Instinct’. Ook zegt ze dat ze de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven sloeg toen ze het resultaat zag. Niets van aan, reageert Verhoeven.
In de scène kruist schrijver en moordverdachte Catherine Tramell haar benen ten overstaan van een vijftal begerige mannelijke politieverhoorders. Maar ik werd misleid op de set, schrijft Sharon Stone in ‘The Beauty of Living Twice’. Pas bij het zien van de afgeronde film zou ze hebben ontdekt dat haar blote kruis kort te zien is: vier frames, een zesde van een seconde.
‘Ik ben het niet eens met haar visie op het maken van dat shot, maar dat heb ik al vaker gezegd’, reageert Paul Verhoeven (82), die het boek nog niet heeft gelezen.
PAUL VERHOEVEN «Zij zegt dat ze het eigenlijk niet wist, of niet had begrepen of zo. Dat was toen niet waar, dus dat blíjft niet waar! Je weet dat het gebaseerd is op een Hollandse vrouw? Die was iets ouder dan ik, een heel ondeugend meisje. Zij had dat op een studentenfeestje gedaan. Dat verhaal vertelde ik aan Sharon. Ze vond het fantastisch toen ik voorstelde het zo te doen. Later is ze dat anders gaan zien.»
- Stone schrijft dat ze u in het gezicht sloeg, toen ze de film had gezien op het kantoor van de filmstudio. Dat zei ze eerder niet tegen uw biograaf, die haar thuis opzocht en uitgebreid sprak over ‘Basic Instinct’.
VERHOEVEN «Ze heeft me ook niet geslagen. Ze kwam wel meteen naar mij toe. Ik zat in de montagekamer, niet in de vertoningsruimte. De mensen met wie ze keek vonden dat het shot weg moest, omdat ze anders nooit een Oscarnominatie zou krijgen. Dat is tenminste wat ík er later over hoorde. Dus Sharon zei tegen mij: ‘Dat moet eruit.’ Mijn editor was erbij en er werd niet geslagen. Ik kan me voorstellen dat ze het wel had wíllen doen.»
- Verder eert ze u in haar boek. U hield vast aan Stone, terwijl de studio en tegenspeler Michael Douglas haar eerst niet zagen zitten.
VERHOEVEN «Dát wordt bijna vergeten: haar unieke performance. Kijk, als er niet zo goed gespeeld was, ook door Michael, en het script was niet zo goed of we hadden die prachtige muziek niet gekregen, dan had niemand het ooit nog gehad over die twee benen die over elkaar slaan.»
- U was de enige uit de filmindustrie die haar opzocht, nadat ze in 2001 een hersenoperatie had gehad?
VERHOEVEN «Dat las ik vorige week, in een interview met haar in The New Yorker. Ze dacht toen: het is voorbij, ik ga verder. Maar die hersenbloeding heeft toch een grote rol gespeeld in haar leven, begrijp ik uit wat ik over het boek hoor.
»We staan nog steeds op goede voet, sturen elkaar nu en dan een berichtje. Dat haar herinnering soms wat afwijkt van die van mij, doet niks af aan mijn waardering. Veel belangrijker dan dat ene shot is dat Sharon die rol absoluut magnifiek speelde. Ik geloof niet dat iemand anders dat ooit beter had gekund.» (VK)