null Beeld

Pearl Jam - Backspacer

In blijde verwachting van de eerste baby die zich aanmeldt voor Humo's Rock Rally, willen wij op deze bladzij graag een lans breken voor een kransje oude krijgers. En garde!

Davy Coolen

Want ja, de vraag is of de jonkies aan de top van onze hitparades niet bewijzen dat het net mákkelijker is om te scoren als je pas uit de dop komt. Dat het wel andere koek is om de rock te laten rollen als je bezwaard bent door vroeg succes, opgejaagd door fans en media, opgezadeld met vrouw en kinderen, met miljoenen op de bank, als je alles hebt gezien - tijdens één van je ontelbare concerten zijn negen doden gevallen, godbetert. Dat de ware uitdaging is: het heilige vuur hoeden voor de zure regen des levens, zoiets. Want dát doet Pearl Jam op 'Backspacer'.

Onze kop eraf als de gave heruitgave van hun legendarische debuut 'Ten', eerder dit jaar, daar niet voor iets tussenzit. De clash met hun jonge ikken lijkt 's werelds grootste cultband een schop in de radijzen te hebben verkocht. Hun negende - de titel is een weggever - gaat back to basics in alle goeie betekenissen van het woord. Hij legt vijf jongens vast die het speelplezier voor het eerst sinds lang ongebreideld uit de groeven laten spatten. 'When something's lost / I wanna fight to get it back again' beloofde de voorbeeldige single 'The Fixer' al. Wat 'it' ook is - magie, noodzaak, bakken vitaliteit - 'Backspacer' hééft het.

En 't is vast ook geen toeval dat voor het eerst sinds lang weer een waakhond mee de studio in mocht. Brendan O'Brien, tussen '93 en '98 huisproducent van de groep en de man die 'Ten' oppoetste, kent zijn pappenheimers. Hij liet ze eerst een jaartje repeteren en haalde ze voor de opnamen weg uit hun veilige haven Seattle en naar LA, waar ze de klus in geen tijd klaarden. 't Levert een warme plaat op die even spontaan als doordacht is, die bij elke draaibeurt iets nieuws prijsgeeft (zoals ook het artwork van Tom Tomorrow het forum op pearljam.com al weken zoet houdt) en waar geen noot te veel op staat. 'Backspacer' klokt af op 36 minuten en 38 seconden: een weldaad in dagen van overkill.

De inspiratie om de zaak kort maar krachtig te houden haalden ze bij hun voorbeelden - The Who, The Stooges, Neil Young, Tom Petty, Bruce Springsteen, de Ramones, The Police, R.E.M., Guided by Voices enzovoort. Die tienerklanken weerklinken ook in de elf nieuwe songs, die als vanouds uiteenvallen in hard en zacht(er). In afdeling één: het roezende openingssalvo - van 'Gonna See My Friend' (waarin iemand van de drugs afgehouden wordt) over 'Got Some' (waarin iemand dealt in onversneden rock-'n-roll) tot 'Johnny Guitar' (met bluesgitarist Johnny Watson in een hoofdrol) - en de gebottelde bliksem 'Supersonic' ('I wanna live my life / With the volume full').

Afdeling twee is de winkel van Eddie Vedder, dé ster van 'Backspacer'. De folky soundtrack die hij in '07 schreef bij 'Into the Wild' van vriend Sean Penn en de entree van Barack Obama in het Witte Huis missen hun effect niet: de toornige grungevoorman van weleer is herboren. Flonkerende melodieën dansen als derwisjen om hem heen terwijl hij in z'n nakie zingt over liefde ('Just Breathe'), dromen ('Speed of Sound') en afscheid ('The End').

Resten drie kloeke bruggen tussen zacht en hard zoals alleen Pearl Jam die kan bouwen: 'Amongst the Waves' en 'Force of Nature' (over de eb-en-vloed van relaties) en 'Unthought Known' (over schoonheid) zijn groots.

'Backspacer' is 36 minuten en 38 seconden lang groots.

'It's better to burn out than to fade away,' citeerde generatiegenoot Kurt Cobain op een dinsdag in '94 een held, en hij stak een tweeloop in zijn mond. Vele dinsdagen later slaat Pearl Jam een dérde weg in: ze blijven branden. Wonderkinderen van veertig.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234