Pearl Jam

Pearl Jam bestaat tweeëntwintig jaar en dat werd twee jaar geleden gevierd met ‘Pearl Jam Twenty’: geen nieuwe plaat maar een prestigieuze, uitstekende documentaire van Cameron Crowe , met in de soundtrack een handvol fijne outtakes. Die nieuwe plaat is er nu wel, vier jaar na ‘Backspacer’. Het is hun tiende, maar ze hebben ’m niet ‘One’ genoemd – hahaha! – maar ‘Lightning Bolt’ . Gitarist Stone Gossard staat de pers te woord.

Vóór Pearl Jam zat Gossard al in Green River en Mother Love Bone, twee invloedrijke groepen uit Seattle zonder dewelke de gitaarmuziek van de jaren negentig er helemaal anders zou hebben uitgezien. Toen Andrew Wood, zanger van Mother Love Bone, in maart 1990 stierf aan een overdosis, gingen de achtergebleven groepsleden Stone Gossard en bassist Jeff Ament samenspelen met de vingervlugge Mike McCready, en toen er ook nog een surfer uit Californië het repetitiehok binnenwandelde en naar de microfoon stapte, was de rest geschiedenis.

Er zijn gewaardeerde collega’s die weigeren om telefonische interviews te doen, en daar valt veel voor te zeggen. Oogcontact is erg belangrijk (al valt daar tegenwoordig Skype-gewijs een mouw aan te passen), net als de omgeving, de couleur en de kleren en lichaamstaal van de interviewee. Ik zeg wél af en toe ja tegen een telefonisch vraaggesprek, en niet alleen om mijn ecologische voetafdruk wat minder groot te maken. Ook omdat ik anders nooit had kunnen inhaken na tien minuten met een ongeïnteresseerde Don Henley te hebben geworsteld. Omdat The Ethiopians mij nooit in de maling hadden kunnen nemen door halverwege het gesprek de telefoon aan een argeloze voorbijganger door te geven (pas bij het uitschrijven gemerkt, all Jamaican to me). Zonder telefoon had ik een klein jaar voor zijn dood geen twee uur met de hoogbejaarde doch zeer lucide Les Paul gebabbeld. En had ik nooit een interview kunnen beginnen met deze vraag:

HUMO Waar ben je?

Stone Gossard «In de auto met mijn dochter, op weg naar een schoolvoorstelling. Mooi weer, raampje naar beneden, life’s good.»

...

HUMO Dik anderhalf jaar geleden bereikte ons het bericht dat Pearl Jam vijfentwintig nieuwe songs klaarhad. Op de nieuwe plaat staan er twaalf. Wat was er mis met de rest?

Gossard «We hadden geen vijfentwintig songs klaar. De helft misschien, en een hoop ideeën waarmee we aan het spelen waren. We waren met Brendan O’Brien de studio ingetrokken, en het liep vlot. We hadden de plaat op dat moment ook kunnen afwerken, maar hoe gaat dat: we hebben allemaal drukke levens, andere dingen te doen. Toen we een jaar later naar de opnames gingen terugluisteren, waren we niet meer over alles even enthousiast. Zeven songs van die sessies zijn uiteindelijk op de plaat beland, de rest… had geen betekenis, geen drang. Er was te hard aan gesleuteld, en dat hoorde je. Het klonk geforceerd, te doordacht. Het is zoals Neil Young zegt: ‘Als ik voel dat ik begin na te denken, stop ik onmiddellijk met schrijven.’»

HUMO Over Neil Young gesproken: die is naast zijn muzikale bezigheden ook druk in de weer met het ontwikkelen van een nieuw soort elektrische wagen. Waarin rij jij, as we speak?

Gossard «Een hybride. Ik heb wel even een elektrische auto gehad.»

HUMO Ik weet het, op het internet staat een filmpje waarin je geïnterviewd wordt in een elektrisch karretje. Je wordt er aan een stoplicht zelfs over aangesproken door twee Japanners. En: de wagen is blijkbaar je uitverkoren plaats om journalisten te woord te staan.

Gossard (lacht) «Noem het gerust het aangename aan het nuttige koppelen, en dan laat ik het aan jou over om te bepalen wat het aangename is. Nee, als ik thuis met journalisten aan de telefoon hang, ben ik de hele tijd met andere dingen bezig. In de auto moet ik me enkel op het rijden concentreren, en dat heb ik intussen wel genoeg onder de knie om er niet mijn volle concentratie voor nodig te hebben. Het is een beetje zoals met gitaar spelen: je doet het beter als je er niet te hard mee bezig bent.

»Die elektrische auto van toen: dat was meer een veredeld golfkarretje. Als ik er vijftig kilometer per uur mee haalde, betekende dat dat ik bergaf aan het rijden was. Het moet minstens tien jaar geleden zijn dat ik dat ding heb gekocht, elektrische auto’s zijn er sindsdien een pak op vooruitgegaan. Ik heb horen waaien dat mijn vrouw van plan is om me er een nieuwe te kopen voor mijn vijftigste verjaardag. Over drie jaar is dat, tegen dan staat die technologie nog verder. Ik hoor goeie dingen over de nieuwe vierdeurs Tesla, naar verluidt de elektrische auto van de toekomst. Ik heb dus nog even om mijn vrouw subtiel in die richting te sturen (lacht).»

HUMO In 1995 nam Pearl Jam met Neil Young ‘Mirror Ball’ op, en gingen jullie aansluitend met hem op tournee. Heb je nog op regelmatige basis contact met hem?

Gossard «Nee, totaal niet. Het was een vruchtbare muzikale samenwerking en voor mij een once in a lifetime ervaring, maar een innige vriendschap is er niet van gekomen. Daarvoor ben ik wellicht ook een te grote fan. Ik volg ’m nog steeds op de voet, koop trouw al zijn cd’s en als hij in de buurt speelt, ga ik altijd kijken. Ik heb een paar vrienden die regelmatig met hem werken, dus ik weet altijd wel waar hij mee bezig is. Hij heeft een paar tegenslagen gehad met het ontwikkelen van die elektrische wagen, maar Neil kennende gaat dat hem niet tegenhouden. Hij is een doorzetter en een koppigaard.»


Bekijk een filmpje:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234