null Beeld

Peter Carey - Diefstal. Een liefdesverhaal

Met twee Bookers op zijn naam is de Australische schrijver Peter Carey al lang geen literaire outsider meer. In de kunstwereld is hij dat wel, maar die positie van buitenstaander levert hem een scherp perspectief op.

Julie De Mul

In 'Diefstal. Een liefdesverhaal' (Atlas) ontmantelt Carey de moderne kunsthandel als een totaal corrupte, op geld beluste industrie.

undefined

Het boek focust op twee verdwaasde broers: Michael (aka 'Butcher') en Hugh (aka ' Slow Bones'). De schilder Butcher is een has been, die 'uit de mode' geraakt is en nu rancuneus zijn gal spuwt over 'het andere team, de markt, de rijke jongens, die beslissen wat kunst is en wat niet.' Hugh is een goedaardige, maar achterlijke reus en een zelfverklaarde 'idiot savant'.

Na een passage in de gevangenis, veroordeeld voor het stelen van zijn eigen schilderijen, neemt Butcher zijn intrek in het buitenverblijf van zijn grootste verzamelaar. In zijn kielzog volgt zoals steeds zijn debiele broer, want die 'kwam je als de stront van een waanzinnig wijf overal tegen.' Tijdens een regenstorm spoelt bij het buitenverblijf een halfverzopen beauty aan: Marlene, de schoondochter van de beroemde kubistische schilder Jacques Leibovitz. De ontmoeting tussen de twee brengt een destructieve mallemolen op gang. Butcher valt hopeloos voor deze klassedame, ' licht en zijig als een wens', terwijl hij de jacht inzet op zijn verloren roem. Marlene is op haar beurt bezeten van het zogenaamde 'droit moral', het recht om de schilderijen van de oude Leibovitz écht te verklaren. Dit recht is momenteel in handen van haar drugsverslaafde echtgenoot, die zijn ADD-medicijnen vermaalt om ze door een rietje op te snuiven.

Misleiding is de rode draad door dit cynische liefdesverhaal. De kunstwereld blijkt een farce, bevolkt door 'de grootste dieven ter wereld.' Marlene bedriegt haar echtgenoot zonder scrupules. Butcher verraadt zijn broer, beurtelings in de naam van de kunst en van de liefde. Peter Carey weeft het allemaal in zijn ironische, metaforische stijl én filtert het ook nog eens door twee uiterst onbetrouwbare vertellers. De broers nemen elk ongeveer de helft van de hoofdstukken voor hun rekening en gaan beide aan de haal met de waarheid. Geen sinecure om door al die listige bomen het bos van de plot te zien, maar uiteindelijk ontrafelt het verhaal zich als een uiterst sluwe en vernuftig opgebouwde intrige. Een kwestie van bedrog op bedrog op bedrog.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234