null Beeld

Peter Case - Let Us Now Praise Sleepy John

Als jongeling boetseerde Peter Case (53) met The Nerves en The Plimsouls stuiterende powerpop, maar met het klimmen der jaren heeft hij de franjes uit zijn liedjes gebannen, en zijn tiende cd 'Let Us Now Praise Sleepy John' is zijn soberste tot nu toe. Die keuze voor onopgesmukt blijkt een terugkeer naar zijn allerprilste begin, want Case geeft hier zijn allereerste song vrij, geschreven toen hij zestien was: het folky, uitgebeende 'Just Hangin' on'.

De titel verklapt de twee grote inspiratiebronnen voor deze cd. 'Let Us Now Praise Famous Men' is een grensverleggend boek (1941) van schrijver James Agee en fotograaf Walker Evans over de lamentabele leef- en werkomstandigheden van pachters in het zuiden van de States. En Sleepy John Estes - niet toevallig zelf zo'n sharecropper uit Brownsville, Tennessee - was een blueschroniqueur die tussen 1929 en 1941 in een kwantitatief bescheiden maar kwalitatief uitmuntend oeuvre zijn leven en wereld beschreef. Die dubbele inspiratie vertaalt Case in portretten van stumpers als de onfortuinlijke gevangenen in 'Million Dollars Bail' ('There's two kinds of justice / Everybody knows / One for folks up on the hill / The other's down below').
Peter Case verdiept zich al jaren in oude blues: dat heeft eerder al geleid tot een plaat als 'Sings Like Hell' ('93) of het door hem opgezette muzikale eerbetoon - met John Hiatt, Beck en Ben Harper - 'Avalon Blues: A Tribute to the Music of Mississippi John Hurt' ('01). Maar inspiratie is voor hem niet hetzelfde als assimilatie: op 'Let Us Now Praise...' blijft de directe invloed van Sleepy John Estes beperkt tot de bluestraditional 'Get Away Blues', en Case klinkt meer folky dan bluesy - Woody Guthrie is niet ver weg, ook al door de sociaal bewuste teksten.
Case z'n grootste kracht is fingerpicking: nu eens delicaat en discreet ('The Open Road Song'), dan weer enthousiasmerend en elegant ('Ain't Gonna Worry No More', het hevig twangende 'I'm Gonna Change My Ways'). Helemáál alleen heeft hij de klus overigens niet geklaard: Norm Hamlet weeft een ontroerend streepje pedal steel door 'That Soul Twist', zangeres Lysa Flores fleurt 'Somebrightmorninblues' op, en 'Every 24 Hours' is een wonderbaarlijk fraai duet met Richard Thompson. Dat herinnert ons eraan dat we dringend ons kaartje moeten reserveren voor heer Thompson (8 oktober, AB), en hopelijk is ook Case snel nog eens op een Belgisch podium te zien. In afwachting: let us now praise Peter Case.

(Blind kopen hoeft niet, de cd is volledig (!) te streamen via www.yeproc.com)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234