Pieter-Paul Devos (Kapitan Korsakov & Raketkanon) en de 10 platen die zijn leven veranderden

Als er een kruispunt bestaat waarop waanzin en inventiviteit elkaar op regelmatige basis in de flanken knallen, dan regelt Pieter-Paul Devos daar het verkeer. De man van het even bizarre als beruchte Raketkanon heeft net een derde plaat uit met Kapitan Korsakov, zijn eerste liefde: ‘Physical Violence Is the Least of My Priorities’. We kloppen bij hem aan met één enkele vraag: wat zijn de tien platen die zijn leven veranderden?


Lees hier de review van 'Physical Violence is the Least of my Priorities'

De stapel belangrijke platen terugbrengen tot tien, blijkt al snel een onmogelijke opgave. En dan moesten we bij thuiskomst volgende mail nog aantreffen: ‘Kan ik vriendelijk doch uitdrukkelijk en licht agressief verzoeken de volgende ook nog te vermelden? Butthole Surfers (‘Locust Abortion Technician’), Pixies (‘Doolittle’), John Frusciante (‘Niandra LaDes and Usually Just a T-Shirt’), Flipper (‘Album’), Bonnie ‘Prince’ Billy (‘I See a Darkness’), en Wilco (‘Kicking Television’).’ Bij dezen. En dan: dé tien.


Ministry ★ Psalm 69 (1992)

Pieter-Paul Devos «Enorm vuile band, meteen ook de hardste in het lijstje. Ik ben geen fan van alles wat Ministry ooit gedaan heeft, maar ‘Psalm 69’ blijf ik wel goed vinden. Het is zo’n agressieve plaat dat je er wel energie van móét krijgen, wat soms handig kan zijn. Ik herinner me dat we ooit thuiskwamen van tour: het was ochtend, de zon was al op, we waren afgepeigerd, maar we moesten al ons materiaal nog uitladen. Ik heb die plaat toen loeihard opgezet in de camionette om toch nog de moed te vinden om eraan te beginnen. Met succes.»


Tom Waits ★ Rain Dogs (1985)

Devos «Geen enkele artiest neemt in mijn platenkast zoveel plaats in. Er bestaat een Tom Waits voor elk humeur, hè. Ik heb ’m destijds leren kennen op de middelbare school. Er was een meisje mee gemoeid, weet ik nog. Hoe kan het ook anders (lacht). Die eerste kennismaking was met ‘Closing Time’, maar ‘Rain Dogs’ blijft me net iets meer aantrekken. De verhaaltjes die hij vertelt, de sfeer die hij oproept, de geluidjes, zijn creativiteit met de instrumenten die hij gebruikt: op ‘Rain Dogs’ spreekt het allemaal tot de verbeelding.»


Iggy and the Stooges ★ Raw Power (1973)

Devos «Het klinkt wat lullig, maar die plaat blijft precies dat wat ze beweert te zijn: rauw en krachtig. Iggy heeft Raketkanon al een paar keer gedraaid in zijn radioshow op BBC, de gunst is hierbij terugbetaald (lacht). Binnenkort stuur ik hem ook de nieuwe Kapitan Korsakov op. Je weet nooit, misschien vindt hij het ook wel goed. Maar daarnaast is hij sowieso een artiest die ik al jaren met me meedraag. Zijn laatste paar platen liggen me wat minder. ‘Post Pop Depression’, met Josh Homme, zegt me bijvoorbeeld weinig. Maar los daarvan vind ik het goed dat hij zichzelf blijft heruitvinden.»


The Beatles ★ The Beatles (1968)

Devos «Je zou denken: ‘Je kunt The Beatles onmogelijk niet goed vinden.’ Maar onlangs was ik op een feestje en toen ik opstond om muziek op te leggen, zei iemand: ‘Niet wéér The Beatles, Pieter-Paul.’ Echt, ik wist niet wat ik hoorde.

»Ik heb The Beatles leren kennen dankzij mijn moeder, zij had thuis een verzamel-cd. Ik heb uiteindelijk de witte gekozen omdat die vol staat met wat ik moeiteloze evergreens noem. ‘Happiness Is a Warm Gun’: hangt met haken en ogen aan elkaar, maar het vloeit zo natuurlijk voort dat het vanzelfsprekend lijkt. Hetzelfde geldt voor ‘Julia’, ‘Blackbird’, en ‘I’m So Tired’.»

HUMO Wie is je favoriete Beatle?

Devos «Vroeger had ik vast John Lennon gezegd, maar nu weet ik het niet meer. ‘Here, There and Everywhere’ vind ik één van de allermooiste Beatles-songs, en dat is een McCartney-nummer. Ze zijn dus allemaal evenwaardig in mijn ogen. Zelfs Ringo, ja.»


Big Harp ★ White Hat (2011)

Devos «Big Harp is een koppel: de man zingt en de vrouw speelt bas en zingt backings. Ze spelen klassieke americana en folk, met heel melancholische, breekbare teksten. Je zou het niet zeggen als je Kapitan Korsakov en Raketkanon hoort, maar ik heb een erg folky kantje. Warren Zevon, Dylan, Wilco, Elliott Smith... De kern van muziek blijft voor mij: goeie songs schrijven. Of het goed rockt of niet is bijkomstig. Ik heb thuis ook meer akoestische gitaren staan dan elektrische.»


Lushes ★ Service Industry (2015)

Devos «Eén van mijn favoriete platen van de laatste jaren. We hebben vorig jaar een tijd met hen door Europa getourd, en zo ben ik naar hun platen beginnen te luisteren. Goeie teksten – nihilistisch, maar met genoeg energie om er toch niet moedeloos van te worden (lacht). En hoewel ze maar met twee zijn – gitaar en drums – slagen ze er toch in om het interessant te houden. We kenden elkaar niet aan het begin van de tour, maar als je een hele tijd samen rondtrekt en je hebt een wederzijdse bewondering voor elkaar, dan krijgt zo’n tour al snel iets magisch.»


The Jesus Lizard ★ Goat (1991)

Devos «Eén van de platen die me op het idee brachten om Steve Albini als producer voor Raketkanon te vragen. Ik heb heel wat platen in mijn kast die door hem geproducet zijn, maar deze ken ik het langste. The Jesus Lizard vind ik een goed voorbeeld van hoe je met een klassieke rockbandopstelling toch iets origineels kunt doen. De riffs van Duane Denison, altijd zónder effecten, de vocals van David Yow... En Albini doet ze op ‘Goat’ op hun best klinken. Nooit live gezien, helaas: ze stonden ooit op Pukkelpop na hun reünie, maar uitgerekend toen moest ik ergens aan de band staan.»


Elliott Smith ★ Either/Or (1997)

Devos «Klein, intiem, kwetsbaar. Zonder dat het ooit te melancholisch wordt. Melancholie is iets waar je snel in kan verdrinken, vind ik. Maar als je het zoals Elliott Smith juist weet te doseren, kan het wel een meerwaarde zijn.»

HUMO Jij schrijft ook muziek in je eentje. Ben je van plan om daar ooit iets mee te doen?

Devos «Nog niet, ik zou niet weten waar ik de tijd moet halen. Maar ooit zal ik de drang wel voelen. Zo gaat dat met frontmannen (lacht). Soms belandt zo’n nummer op een Korsakov-plaat, ‘Smile and Stay Friends’ op ‘Stuff & Such’ bijvoorbeeld. En op de nieuwe plaat staat er ook één.»


At The Drive-In ★ Relationship of Command (2000)

Devos «Op mijn 15de had ik totaal geen voeling met wat ik rondom mij en op de radio hoorde. Tot ik At The Drive-In ontdekte en dacht: ‘Ja, zó moet het.’ Een halfjaar later waren ze al gesplit, maar de impact die ze op me hadden, was enorm.»

HUMO Dat zie je misschien wel het beste terug in je concerten. Je bent net als frontman Cedric Bixler-Zavala vrij, euh, extravert op het podium.

Devos «Heb ik altijd al gehad, ik heb nog nooit op een podium gestaan zonder dat ik alles wou geven. Dat zou toch ook de norm moeten zijn? Als jij er lamlendig bij staat, mag je ook niet verwachten dat je publiek totaal wild wordt. Toen we in het begin met Kapitan Korsakov een een slecht concert speelden, kon ik me daar zelfs fysiek slecht bij voelen.»


The Velvet Underground ★ White Light/White Heat (1968)

Devos «Ik ben fan van alles dat The Velvet Underground gedaan heeft, maar deze springt er qua vuiligheid bovenuit. Naar verluidt is de plaatselijke engineer zelfs uit protest de studio uitgewandeld (lacht).»

HUMO Lou Reed was pionier van wat hij de ‘ostrich tuning’ noemde, waarbij hij alle snaren op z’n gitaar in dezelfde noot stemde. Doe jij ook soms.

Devos «Klopt, al heb ik die destijds in mijn eentje ontdekt. Het is ook een heel simpel idee. Ik ben technisch gezien geen geweldige gitarist: ik vind het veel interessanter om te kijken wat je nog allemaal met zo’n instrument kunt doen. Toen ik mijn eerste elektrische gitaar had, ontdekte ik al snel dat je feedback krijgt als je die heel luid zet en dicht bij je versterker houdt. Dat heb ik vervolgens een halfjaar lang gedaan: lawaai maken. Dat interesseerde me veel meer dan het eigenlijke spelen.»

‘Physical Violence Is the Least of My Priorities’ van Kapitan Korsakov is uit bij KKK Records.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234