Ploegleiders van stand: Marc Sergeant (Lotto-Soudal) en Patrick Lefevere (Quick-Step) over het nieuwe wielerseizoen

Met vaderlijke hand leiden Marc Sergeant en Patrick Lefevere al jaren hun wielerploegen en hun kopmannen. Zaterdag gaat het wielerseizoen met de Omloop Het Nieuwsblad pas écht van start en proberen ze bij Lotto-Soudal de mentale knop om te draaien, na een jaar dat vooral beheerst werd door de dramatische valpartij van Stig Broeckx. Bij Quik-Step staat alles in het teken van het afscheid van Tom Boonen. ‘Er zal zeker een moment komen waarop hij denkt: ‘Ben ik niet te vroeg gestopt?’’

'Tom Boonen heeft iets van een knuffelbeer. Alle vrouwen zijn zot van hem. En de kinderen ook'

In het restaurant in Gentbrugge waar we hebben afgesproken, goochelt Patrick Lefevere (62) met het apparaatje dat zijn suikerspiegel meet. ‘Gezien van een zakenman die ook diabeticus is. Ik wist meteen: ‘Dat moet ik hebben.’ In mijn bovenarm zit een chip ingeplant: zo hoef ik niet meer te prikken.’ Marc Sergeant (57) kijkt verwonderd toe, maar blijft zoals altijd de rust zelve. Ze kunnen het goed met elkaar vinden, al lijken ze absolute tegenpolen. De ene bedachtzaam, de andere temperamentvol. Als teammanagers zijn ze ook concurrenten, maar ze beweren elkaar geen stokken in de wielen te steken. Het was trouwens Lefevere die in Sergeant een ploegleider zag, en hem binnenhaalde bij Mapei en Domo-Farm Frites.

HUMO ‘Van Patrick leerde ik hard werken en delegeren,’ zei je ooit.

marc Sergeant «Dat delegeren betekende dat hij vertrouwen in mij had.»

patrick Lefevere «Ik was indertijd bij Mapei één van de eersten die het stuur van de volgwagen afgaf. Ik had 40 renners onder mij, en kon niet alles doen. Daarop volgde een gevecht tussen de ploegleiders. Als Italiaanse-Belgische ploeg zaten we altijd met de twee nationaliteiten in de auto. Tot ik besliste om de Vlaamse klassiekers enkel met Belgen te rijden: ‘Dat zijn hier onze koersen: Marc rijdt, en ik zit ernaast.’»

Sergeant «Dat ontketende een echte revolutie: de Italianen gingen meteen in de eerste wagen zitten, en deden hem – als kleine kinderen – op slot: ‘Voilà, wij rijden ermee!’ (lacht)»

Lefevere «Ik had snel het belang van vips in de volgwagen ingezien. Alleen: je moet de hele dag uitleggen hoe de koers in elkaar steekt, en daarna met die mensen het restaurant én de bar in. Héél vermoeiend. Ik weet nog hoe Marc na tien dagen in de Tour naar mij kwam, met zijn oren tot aan zijn oksels, en zei: ‘Ik weet niet hoe jij dat doet, maar ik kan niet meer.’ (lacht)»

Sergeant «Soms viel zo’n vip kort na de start in slaap, en werd hij net voor de wielerbaan in Roubaix wakker. ‘Ah, hebben we gewonnen?’»

HUMO Wat is het belang van de Omloop Het Nieuwsblad?

Lefevere «Als je hem wint: zeer belangrijk. Als je verliest ook. Twee jaar geleden reden er drie van onze renners samen met Ian Stannard van Team Sky voorop, en gaven we het toch uit handen. Dan mag je het een heel jaar uitleggen.»

Sergeant «Ik vond dat niet erg, daarmee focuste niemand zich op onze mindere prestatie. Voor de Belgische ploegen is het een belangrijke koers. En dat weten de anderen ook: als er een gat moet worden dichtgereden, kijkt iedereen naar ons.»

Lefevere «Wij hebben allebei al gewonnen dit jaar, en dan is de druk niet zó groot. Maar een ploeg kan ook te euforisch worden. Zoals vorig jaar in de Tour met Kittel: we dachten dat niemand ons kon kloppen. Fout: je mag je tegenstander nooit onderschatten.»

Sergeant «Ik zou niet meer weten wanneer we de Omloop de laatste keer gewonnen hebben.»

Lefevere «Ik ook niet. Nick Nuyens, in 2005? Echt? Het probleem is: de renners staan heel hevig, en koersen de eerste keer op de pittige hellingen van de Vlaamse Ardennen. Dan gaat het licht al eens uit. Zo heeft Boonen in 2012 de sprint verloren van Sep Vanmarcke

Sergeant «Als ze me na het openingsweekend vragen naar een conclusie, en we hebben niet gewonnen, zeg ik altijd: ‘Ons seizoen is om zeep.’ (lacht)»

Lefevere «Is het niet eens zwaar tegengevallen voor jullie in Kuurne-Brussel-Kuurne?

Sergeant (knikt) «Op één renner na had iedereen opgegeven. Toen was het crisis. Maar eigenlijk moet alles nog begin-nen. Als je de Ronde van Vlaanderen wint, spreekt niemand nog over de Omloop en Kuurne.»

HUMO Als je als Belgische ploeg geen voorjaarsklassieker wint, heb je gefaald.

Lefevere «We hebben vorig jaar 55 koersen gewonnen, maar géén klassieker, en maar één rit in de Tour. Slecht seizoen, zeggen ze dan.»

Sergeant «Daar zou ik het ook van krijgen.»

Lefevere «De Tour gaat met alle aandacht lopen, en dat is een probleem. Mensen realiseren zich ook niet hoe moeilijk het is om een klassieker te winnen, of een rit in de Tour. Wij moeten optornen tegen ploegen als Team Sky: hun budgetten zijn voor ons een natte droom.»

Sergeant «Zij hadden een paar jaar geleden zogezegd het wielrennen heruitgevonden. Wat we toen allemaal hebben mogen horen: wij waren de dommeriken, die de trein hadden gemist.»

Lefevere «Ik weet wel dat we met een ei in onze broek zaten. Team Sky had beslist om het openingsweekend niet te rijden, en op hoogtestage naar Tenerife te gaan. Als dat aansloeg, mochten we met onze renners ook naar ginder. Was ik blij dat hun plan mislukte.»

Sergeant «Ze reden geen platte prijs, en wij wonnen alles.»


Buikpijn

HUMO Hoe belangrijk is de factor geluk tijdens een klassieker?

Lefevere «Die speelt alleszins mee. Tijdens zijn laatste Parijs-Roubaix reed Museeuw op minder dan vijf kilometer van de finish lek. Op papier kon hij niet verliezen.»

Sergeant «Goeie benen zijn toch belangrijker. En nadenken. Blijven nadenken.»

HUMO Hoe bedoel je?

Sergeant «Er zijn renners die hard kunnen rijden, maar dan niet meer helder kunnen denken.»

Lefevere «Als ze aan de winnende hand zijn, blunderen ze. Of ze kunnen de stress niet aan. Je hebt kopmannen, en je hebt vooral veel pseudokopmannen. Die zagen een heel jaar tegen hun familie dat ze altijd in dienst moeten rijden van, in ons geval, Tom Boonen. Maar áls het dan aan hen is, zitten ze vooraf te kuchen en klagen ze tijdens de koers plots over buikpijn.»

Sergeant «Ze staan zich voor de start al in te dekken met allerlei excuses. Dan weet je: het wordt vandaag een maat voor niks.»

Lefevere «Ik heb eens een renner gehad die als enige van onze ploeg mee was in de kopgroep van de E3-prijs in Harelbeke. Op een bepaald moment wilde hij veranderen van wiel, waardoor hij zijn plaats vooraan verloor. Ik verdenk hem er nog altijd van dat hij de stress niet aankon.»

Sergeant «Ik was erbij. Chris Van Roosbroeck, onze mechanicus, heeft achteraf naar dat wiel gekeken. ‘Niks aan,’ zei hij.»

Lefevere «De échte kopmannen hebben ook stress, maar pakken wel hun verantwoordelijkheid. Helaas zijn ze dun gezaaid.»

HUMO Wat heeft ervoor gezorgd dat Greg Van Avermaet een winnaar is geworden?

Sergeant «Hij is zich blijven voorhouden: ‘Ik móét beter worden,’ en heeft er keihard voor gewerkt. Het is geen cadeau om met Greg te gaan trainen, hoor.»

Lefevere «Hij heeft de code gevonden. Hij koerst wat minder wild. En als hij aanvalt, spaart hij zich nadien in de kopgroep en wint hij in de spurt. Niks verkeerd mee.

»Naar het schijnt, was er bij de ploegleiding van BMC vorig jaar discussie of Greg wel naar de Tour moest. ‘Wat komt die hier doen?’ was de teneur: ze wilden met Porte en Van Garderen alles op het klassement zetten. Tot hij een rit won en de gele trui pakte. Toen klonk het plots: ‘Hoera, Greg!’ Het belangrijkste wat je moet doen, is een coureur vertrouwen geven.»

HUMO Is dat jullie sterkte?

Lefevere «Het is voor ons vanzelfsprekend. Ik veeg mijn renners bijna nooit de mantel uit, maar ik ben wel de eerste om te zeggen dat het niet goed was.»

Sergeant «Mijn renners beseffen meteen als het mij niet aanstaat. Dan krijg ik ’s avonds WhatsApp-berichtjes: ze weten dat ze het verkloot hebben. De volgende dag geef ik ze – heel beheerst – onder hun voeten. In de Tour waren ze in volle finale naast Sky gaan rijden. ‘Hoe stom kun je zijn?’ heb ik gezegd. ‘Jullie verliezen kostbare krachten, en daardoor komt André Greipel één man tekort in de spurt.’ ‘Goeie meeting,’ zeggen ze me dan achteraf. De dag erop won André op één been (lacht).»

'Quick-Step heeft vorig jaar 55 koersen gewonnen, maar géén klassieker, en maar één rit in de Tour. Slecht seizoen, zeggen ze dan'

HUMO En toch: jullie lijken me allebei een vaderfiguur voor de renners.

Lefevere «Misschien wel, maar er is de laatste jaren zoveel veranderd. Alle renners hebben een manager, en die hebben een grote invloed.»

Sergeant «Ik probeer met iedereen een goede band te hebben, maar je moet ook de waarheid durven zeggen. Zo van: ‘Je bent twee kilogram bijgekomen. Wat steek jij thuis allemaal uit?’»

HUMO Moeten ze een beetje bang zijn van de baas?

Sergeant (knikt) «Aanwezigheidspolitiek is heel belangrijk. Soms schrikken ze: ‘Ah, ik wist niet dat je kwam.’»

Lefevere «‘Patrick, het scheelt veel als je er bent,’ zeggen ze me soms. Dan denk ik: ‘Moet ik me nu gevleid voelen, of komen ze straks opslag vragen?’»


oude paarden

HUMO Waarom rijden Van Avermaet, Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven – drie specialisten van het voorjaar – niet in een Belgische ploeg?

Sergeant «Ik had Stuyven heel graag gehad. Ook met Edward Theuns heb ik gepraat. Hij vond dat er van zijn type al genoeg renners rondreden bij ons. Ik kon hem geen ongelijk geven.»

Lefevere «Ik maak hetzelfde mee. Ik heb Boonen, en vervolgens Terpstra en Stybar. Die mannen die je opnoemt, vragen dan: ‘Wat is mijn plaats in de ploeg?’»

HUMO Wat is je antwoord?

Lefevere «Dat er bij ons een natuurlijke selectie is. Dat je, als je mee bent in de kopgroep en zeker bent dat je kunt winnen, ook die kans krijgt. Hoe heeft Nick Nuyens anders al zijn koersen gewonnen?»

HUMO Hoe groot is het potentieel van Tiesj Benoot, één van Marcs kopmannen en één van de grote beloftes van het Belgische wielrennen?

Lefevere «Tiesj is een sterke renner, maar volgens mij niet zo’n winnaar als Tim Wellens. Hij lijkt als renner op Marc indertijd: altijd mee vooraan in de klassiekers, maar net niet kunnen winnen. Hij is niet traag, maar ik zie niet waar hij Sagan, Van Avermaet, Boonen, Degenkolb en co. kan kloppen.»

Sergeant «De afwerking blijft voor hem het moeilijkste. Maar ik ben zeker dat het goed komt met Tiesj. Hij moet anticiperen – net als enkele andere goeie renners, zoals Stuyven – om vroeger van die grote namen verlost te geraken.»

Lefevere «Soms laten ze je rijden, als ze je gunstig gezind zijn. Maar als ze iemand zijn bakkes niet kunnen zien, mogen ze nog volledig kapot zitten: ze rijden ernaartoe.»

HUMO Patrick, jij trekt naar de klassiekers met – excusez le mot – twee oude paarden. Boonen en Gilbert zijn flinke dertigers.

Lefevere «Oude paarden eten dikwijls de beste haver.»

Sergeant «Volgens mij een sterk duo.»

Lefevere «Ik had Philippe al eerder bij ons gewild, nu presenteerde hij zichzelf. Ik heb een tegenvoorstel gedaan. ’s Anderdaags belde hij me om halfnegen ’s morgens: ‘Nous avons un accord.’»

Sergeant «Zo zit Gilbert in mekaar: hij draait niet rond de pot.»

Lefevere «Ik heb gehoord dat hij in de Ronde van Valencia voor sfeer gezorgd heeft in de ploeg.»

Sergeant «Ik denk dat dat de vorige jaren het probleem was: als hij niet kan lachen, komt het niet goed met Gilbert.»

HUMO Marc, jij kent hem als geen ander. Zijn grootste successen behaalde hij onder jouw vleugels.

Sergeant «Philippe is heel joviaal, en niet de norse Ardennees voor wie iedereen hem verslijt.»

Lefevere «Iedereen waarschuwde mij dat Philippe een moeilijke mens is, maar ik heb er nog niks van ondervonden.»

Sergeant «Ik heb in het begin tegen hem gezegd: als wij overeenkomen, zal er nooit een probleem zijn. Maar als er dingen achter de rug gezegd worden, zie ik het niet goedkomen. Philippe heeft dat geapprecieerd, en er is nooit ambras geweest.»

Lefevere «Zijn kinderen gaan naar een dure privéschool in Monaco. Voor het eerst in drie jaar kon hij met ze op vakantie, maar daardoor miste hij wel onze eerste afzondering. Hij zat ermee in, maar ik heb hem die uitzondering toegestaan. Tot verbazing van de ploegleiding.»

Sergeant «Zo creëer je vertrouwen. Toen hij wegging bij Lotto, heeft hij mij en mijn vrouw uitgenodigd in Monaco: heen- en terugvlucht, helikopter van Nice naar Monaco, hotel – alles erop en eraan, één week lang, betaald door Philippe. Heb jij al van een renner zo’n cadeau gekregen, Patrick?»

Lefevere «Van Cavendish, een horloge: een IWC Portofino, Limited Edition (toont fraai exemplaar). En een trolley van Ralph Lauren, waar er maar vijf in de wereld van bestaan. Dit horloge is misschien 10.000 euro waard, maar het gaat mij om de sentimentele waarde.»

'De jonge Boonen was een rock-'n-rollster, zoals Sagan nu. Maar bij hem is dat gestuurd door een marketingbureau.'

HUMO Over Boonen zei je: ‘Hij zal voortdurend moeten vechten tegen het gevoel om toch door te gaan.’

Lefevere «Tom oogt ontspannen. Hij heeft vrede met zijn beslissing om te stoppen, althans in mijn ogen. Hij is gefocust: van de honderd dagen vóór Parijs-Roubaix zal hij er in totaal twintig thuis hebben doorgebracht, hebben we uitgerekend – de rest was en is gevuld met trainingskampen en wedstrijden. We weigeren alle interviewaanvragen: we willen niet dat hij zoals in 2006, op het toppunt van zijn roem, geleefd wordt. Ook de sponsors houden we op afstand. Hij rijdt goed, en wint al in Argentinië. En als hij dat ook in de Ronde van Oman doet, en scoort in het openingsweekend, zal de twijfel zeker komen: ‘Ben ik niet te vroeg gestopt?’»

HUMO En wat gebeurt er dan?

Lefevere «Dan is er koffie, hè (lacht). Natuurlijk zal de verleiding komen om toch verder te gaan. Maar hij moet beseffen dat hij zich enorm heeft kunnen opladen voor deze periode, zijn allerlaatste campagne. Het gaat hem ook niet enkel over Parijs-Roubaix, hij heeft gezegd: ‘Alles wat ik kan winnen, pak ik mee.’»

HUMO Je bent gewaarschuwd.

Sergeant «Ik heb nooit anders geweten: een goeie Boonen wil altijd winnen.»

Lefevere «Als hij toch wil doorgaan, zeg ik: Don’t do it.’ Voor wat? Het BK in Antwerpen? Voor hetzelfde geld krijg je er op je tomaat. En het WK in Bergen is te lastig. Mensen onthouden vooral hoe je afscheid neemt, en dan kun je het beter in schoonheid doen. Als je afscheid neemt als een tsjolaar – zoals wij in West-Vlaanderen zeggen – zal dát bijblijven. Iedereen herinnert zich vooral de zwanenzang van Freddy Maertens, terwijl hij een fenomenale renner was.»

HUMO Marc, waarom was Boonen zo’n uitmuntend renner?

Sergeant «Door zijn fysieke capaciteiten én zijn koersdoorzicht: hij kon zich geweldig positioneren. In de Ronde van Vlaanderen reed hij op elke helling in zevende of achtste positie: alles gezien, alles onder controle.»

Lefevere «Om vooraan te kunnen rijden, moet je de benen hebben. Tom was vooral een combinatie van een klassiek renner en een spurter.»

Sergeant «Hij was ook altijd de drager van de ploeg: als hij erbij was, liep het gesmeerd.»

Lefevere «In het Frans zeggen ze: ‘L’equipe est toujours à l’hauteur du leader.’ Als de kopman goed is, is de rest ook goed. Tom is een geschenk voor elke ploegleider.»

Sergeant «En als de ploeg ‘op’ was, brak hij zelf de koers open. En dan kon je beter mee zijn.»

HUMO Was hij de populairste renner die we ooit gekend hebben?

Lefevere «Dat denk ik wel. Alle vrouwen van 15 tot 95 jaar waren zot van hem. En ook de kinderen: hij heeft iets van een knuffelbeer. Misschien nu wat minder, sinds hij geen haar meer heeft.»

Sergeant «Van de Story tot het Parochieblad: hij stond erin.»

Lefevere «Hij was een rock-’n-rollster, zoals Sagan nu. Maar bij hem is dat gestuurd door een marketingbureau.»

Sergeant «In het peloton is hij enorm graag gezien. Zelfs tijdens de cocaïneaffaire, terwijl hij in het oog van de storm stond, bleef hij ontwapenend vriendelijk.»

Lefevere «Hij is zeer down-to-earth, en kan enorm goed relativeren. Ik durfde als renner niet te dicht bij Eddy Merckx rijden, om hem zeker niet te doen vallen. Jonge renners hebben dat nu bij Tom. Tim Declercq, die pas bij ons is, wist niet wat hij moest zeggen toen Boonen naast hem kwam rijden op oefenkamp.»

Sergeant «Dat is het mooie, voor hetzelfde geld fietst hij naast één van zijn maten. Met dat gebaar zegt Tom: ‘Ik wil die nieuwe in de groep opnemen.’»

Lefevere «Laurens De Plus is ons kakkernestje, de jongste van de bende. En wat zegt Boonen, op zijn laatste trainingskamp? ‘Leg mij maar met Laurens op de kamer.’ Hij neemt die jongen bij de hand, terwijl die misschien nog posters van hem op zijn kamer heeft hangen.»

HUMO Welke van zijn prestaties blijft het meeste bij?

Sergeant «Zijn eerste Ronde van Vlaanderen. Hoe hij wegreed van Van Petegem en Klier. Ik zat er met de wagen vlak achter. Die twee hebben nog alles geprobeerd, maar het was onmogelijk om hem terug te halen.»

Lefevere «Klier en Van Petegem waren vrienden, iedereen dacht dat ze die jonge gast te slim af zouden zijn. Heel sluw en zonder uit het zadel te komen, is hij er zelf vandoor gegaan.»

HUMO Was de cocaïneaffaire dan het dieptepunt?

Lefevere «Nee, dat was een privézaak die naar buiten is gekomen. Je gaat me niet vertellen dat Tom de enige renner is die cocaïne geprobeerd heeft. In andere landen wordt daar buiten de competitie niet op gecontroleerd, bij ons wel.

»Zijn schedelbreuk vorig jaar in de Ronde van Abu Dhabi was van een andere orde. Ik zag hem liggen, met een donkere plas bloed naast hem, en wist meteen dat het ernstig was. Hij was eerst buiten bewustzijn, om dan agressief wakker te worden: ‘Laat mij gerust,’ riep hij. Ik heb hem kunnen kalmeren, maar meteen daarna verloor hij weer het bewustzijn. Toen ben ik bang geweest. Het was levensbedreigend. Er is maar één ding erger: een sterfgeval zoals dat van Wouter (Weylandt, red.).»

Sergeant «Of Antoine Demoitié

Lefevere «Die heb ik niet echt gekend, maar ik besef wat zijn entourage heeft meegemaakt. De dood van Wouter heeft me serieus gepakt. Die van Frank Vandenbroucke ook, op een moment dat ik die niet meer verwachtte.»

Sergeant «Ja, het ergste leek gepasseerd.»

Lefevere «Er was ook nog Igor Decraene, een jongen in wie ik geloofde en die ik hielp. Dat zijn drama’s die je zo weinig mogelijk wil meemaken in je leven.»

Sergeant «Ik weet wat het is, we dragen allemaal ons kruis.»

'Ik pleit níét voor epo of doping, maar in de grote rondes zouden de renners toch iets moeten kunnen nemen dat het herstel bevordert'

HUMO Hoe evolueert de gezondheidstoestand van Stig Broeckx?

Sergeant «Na het ongeluk kregen we het nieuws dat het niet meer zou goedkomen. Cru gesteld: hij zou verder leven als een plant. Toen ik het nieuws meedeelde aan de ploeg, was de verslagenheid groot: mannen die begonnen te huilen en zeiden: ‘Ik zag die jongen meer dan mijn zoon.’ Toen ik hem afgelopen zomer bezocht, zaten ze in een fase van stemherkenning. ‘Laat uw baas eens zien wat je kunt,’ zei zijn vader, en Stig stak trots zijn duim omhoog. Ik schrok: ik had nooit gedacht dat hij nog bij bewustzijn zou komen. Drie weken geleden heb ik hem het laatst gezien, en dat was ongelooflijk: je kunt opnieuw met hem converseren. Hij kan niet antwoorden, maar hij begrijpt alles. Ik begon over het seizoen dat er stond aan te komen, en vroeg wie van ons een klassieker kon winnen. Bij Wellens en Roelandts knikte hij instemmend. Toen mijn vrouw Frederik Frison opperde, moest hij lachen en schudde hij overtuigd van neen.»

HUMO Hoe ver mag de hoop op herstel gaan?

Sergeant «Daar durf ik niks over te zeggen. Misschien dat hij weer kan leren spreken? Het is niet gemakkelijk: in onze ploeg zat iedereen op het einde van het seizoen mentaal kapot.»

HUMO Het jaar voordien ontsnapte Kris Boeckmans al aan het ergste. Jullie zitten in de hoek waar de klappen vallen.

Sergeant «Frederik Frison was met Stig aan het praten toen het gebeurde. Hij werd letterlijk en figuurlijk weggerukt. Na het ongeval heb ik meteen Nathan Kahan laten komen, de psycholoog van de ploeg. Hij heeft ook een traumapyscholoog ingeschakeld, die me vertelde dat we de ploeg in beweging moesten houden. Hij opperde een slogan te creëren, en zo is ‘Fight for Stig’ ontstaan. Soms zakte de moed in onze schoenen, en waren onze renners amper in staat om te rijden. Maar ze hebben zich sterk gehouden, en hun emoties eruit gekoerst.

»Het beeld dat ik nooit zal vergeten, was van die jongen van Cofidis, Loïc Chetout, die Stig de eerste zorgen heeft toegediend en zo zijn leven heeft gered. Hij heeft Stigs hoofd bijna een uur in zijn schoot gehouden, omdat hij het zelf wilde. Ze zeggen dat er minder respect is onder de renners, en het ís ook anders dan 25 jaar geleden – toen was het peloton nog een groep vrienden, nu zijn het tegenstanders. Maar als je zag hoe Chetout bij Stig bleef, weerlegt dat al die beweringen.»


kleine moteur

HUMO Patrick, volgens jou heeft Eddy Merckx zich het volgende laten ontvallen: ‘Veel hartproblemen in het peloton zijn te wijten aan verbod op recuperatiemiddelen.’

Lefevere «We waren aan het discussiëren, en Eddy zei: ‘We mogen niks meer. Al vijf jaar zitten we met een No Needle Policy, en er is al zoveel meer verboden.’ Wist je dat ze zelfs de hoogtestages in vraag hebben gesteld? ‘Zijn die wel deontologisch verantwoord?’ klonk het.»

Sergeant «Te gek voor woorden. Het ging over de gelijkheid van kansen, omdat de ene ploeg het zich financieel kon veroorloven en de andere niet.»

Lefevere «Enfin, het gesprek met Eddy voerde ons terug naar de fameuze epo-jaren en de discussies eromheen. Het was doping, akkoord, maar het bevorderde wél de recuperatie. Een vooraanstaand nierspecialist zei me ooit: ‘Mijnheer Lefevere, epo is het beste product ter wereld.’ Hij begreep de hele heisa niet. ‘Zeg jij het tegen de pers?’ heb ik geantwoord. ‘Want als ik het doe, hang ik morgen met mijn voeten omhoog op de markt van Roeselare.’ Ik heb al veel aan die mens moeten denken. Het wielrennen is zo veeleisend, dat je je kunt afvragen of een renner niet een paar procent mag recuperen. Tennissers worden afgevoerd naar ziekenhuizen wegens uitdroging, en kunnen aan een baxter hangen. Daar mag dat wél. En op die discussie zegt Eddy, op zijn Brussels: ‘Als het zo doorgaat, zal de joint de culasse van de kleine moteurkes springen.’ En hij krijgt nog gelijk. Jongens als Gianni Meersman moeten stoppen door hartritmestoornissen.»

HUMO Waarvoor pleit je dan?

Lefevere «Níét voor epo of doping, laat dat duidelijk zijn. Ik ben ook geen dokter, maar in de grote rondes zouden de renners toch iets moeten kunnen nemen dat het herstel bevordert. Weet je dat ze nu op gummibeertjes zitten te kauwen, om toch meer suikers binnen te krijgen?»

HUMO Waarschuw je aan het begin van het seizoen nog altijd je renners, dat ze het niet moeten riskeren doping te nemen?

Lefevere (knikt) «‘Als er één van jullie het waagt, verkoop ik zijn huis tot de laatste steen,’ zeg ik. Dat zou zonder meer het einde van de ploeg zijn, en één renner heeft het recht niet om de toekomst van 77 families op het spel te zetten.»

Sergeant «Ik doe het ook op die manier, met expliciete vermelding van de collateral damage. Als er nieuwe renners bijkomen, vragen de ouderen me: ‘Zeg het nog maar eens goed.’»

''Patrick, het scheelt veel als je er bent,' zeggen ze me soms. Dan denk ik: 'Moet ik me nu gevleid voelen, of komen ze straks opslag vragen?''

HUMO Is het gevaar dan nog zo reëel?

Lefevere «Radio peloton zegt: ‘Er zijn er die wél nog nemen.’ Of er wordt beweerd dat er weer iets nieuws is.»

HUMO Geloven jullie in mechanische doping?

Lefevere «Ja.»

Sergeant «Het is zeker gebeurd, ik weet niet of het nu nog aan de gang is.»

Lefevere «Ik heb renners zien wegrijden met een duizelingwekkend hoge trapfrequentie, waarvan ik dacht: ‘Hoe is dat mogelijk?’ Nee, ik heb het niet over Cancellara. Ik spreek over iets van twee jaar geleden. Weet je wat ik haat, Marc?»

Sergeant «Insinuaties?»

Lefevere «Ja, daar moeten ze mee stoppen. Als er nieuwe onthullingen komen, vind ik: zeg over welke renners het gaat, of zwijg. De affaire-Fuentes wordt ook weer bovengehaald: er zouden opnieuw bloedzakken getest worden. Oké, ik ben heel curieus, maar noem namen, of we doen u een proces aan.»

Sergeant «Met verdachtmakingen blijven ze het wielrennen bekladden.»

HUMO Ik doe Marc Sergeant tekort, maar: waarom worden toprenners nooit goede sportbestuurders?

Lefevere «Als ik als klein coureurke eerst mag spreken: de echte toppers begrijpen de pijn van een gewone renner niet. Pijn die bij ons al véél vroeger in de koers intreedt.»

Sergeant «Ze kunnen zich moeilijk inleven, ook omdat ze als renner zo hard zijn geweest voor zichzelf. ‘Allee, moet die daar al lossen? Dat kan toch niet!’»

HUMO Is Boonen daarom niet geschikt als ploegleider?

Lefevere «Van de slechtsten zal hij nog de beste zijn (lacht).»

HUMO Boonen geeft eindelijk weer die vrolijke indruk, hij leek lange tijd gecrispeerd.

Lefevere «Misschien is hij opgelucht door die beslissing om te stoppen. Al is hij waarschijnlijk ook een beetje bang voor wat zal komen. Tom zal thuis zitten, de kinderen zullen naar school gaan, en hij zal zich afvragen: ‘Wat zit ik hier te doen?’ Ik hoorde dat Lore ook opnieuw iets omhanden wil hebben. Je moet weten dat bij topsporters de meeste echtscheidingen er komen als hun carrière net voorbij is.»

HUMO De uithuizigheid bij wielrenners is enorm. Begin maar eens aan een nieuw leven.

Lefevere «Ik kom binnen langs de garage, en mijn savatten staan klaar. Ik leg mij in mijn mand, en als het eten klaar is, mag ik aan tafel gaan. Het hele huishouden wordt gerund door mijn vrouw.»

Sergeant «Als renner ben je nooit iets anders gewend geweest, wij leiden allemaal een raar leven.»

HUMO Kijk je uit naar een ploeg zonder Boonen?

Lefevere «Ik besef dat hij alle aandacht naar zich toezuigt, door zijn afscheid. Ik weet één ding: op 9 april, de avond van Parijs-Roubaix, heb ik dit restaurant afgehuurd. Tom mag een lijstje maken met wie hij er graag bij wil, maar ik beslis wie binnen mag.»

HUMO Wie wint zaterdag de Omloop Het Nieuwsblad?

Sergeant «Jurgen Roelandts.»

Lefevere «Fijne gast, goeie renner. Ik gok op Yves Lampaert

HUMO En Parijs-Roubaix?

Lefevere «Tom Boonen, natuurlijk.»

Sergeant «Omdat hij als geen ander kan focussen, zeg ik: Tom Boonen wint voor de vijfde keer Parijs-Roubaix.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234