null Beeld

Ponyo on the Cliff by the Sea

Miyazaki: het klinkt als een merk van zware motoren en quads, maar we hebben het hier wel degelijk over de legendarische Japanse tekenkunstenaar. In het animatiefilmwereldje draagt men Hayao Miyazaki op handen: de werknemers van Disney vereren hem als een afgod, de hardcorefans hongeren naar elke nieuwe Miyazaki-anime met dezelfde gespannen opgewondenheid waarmee de meeste tieners zitten te smachten naar de sequel van 'Twilight', en zijn films 'Princess Mononoke' en 'Spirited Away' worden alom beschouwd als onversneden Meesterwerken.

Erik Stockman

Geheel terecht: Miyazaki (68) is een Meester, een Tovenaar en meteen ook de enige hedendaagse animatiefilmer die erin is geslaagd om van zijn achternaam een kwaliteitslabel te maken. (Doe maar eens de test: we hollen allemaal naar 'de nieuwe Pixar' of 'de nieuwe Dreamworks', maar kent u de regisseurs van 'Shrek', 'Finding Nemo' of 'Wall-E' toevallig ook bij hun naam? We dachten van niet!) Terwijl de grote Amerikaanse tekenfilmstudio's er tegenwoordig allemaal dezelfde grafische stijl op lijken na te houden, laat Miyazaki een geheel eigen smoelwerk zien: hij laat fantasie en realiteit naadloos in mekaar overvloeien, geeft niet toe aan de heersende trend om animatiefilms vol te proppen met referenties naar de hedendaagse populaire cultuur, en zijn films zijn steevast als mysterieuze portalen naar bovennatuurlijke werelden waar het wemelt van de vreemde creaturen - goede geesten, kwade geesten, getroebleerde slijmdemonen, sprekende katten. In Studio Ghibli, Miyazaki's atelier in Tokio, hanteert men overigens nog steeds de old school-methode: er wordt uitsluitend met de hand getekend, in ouderwetse 2D, en de computer wordt alleen ingeschakeld voor de finishing touches. Chapeau!

Miyazaki's nieuwste, het losjes op 'De kleine zeemeermin' gebaseerde 'Ponyo on the Cliff by the Sea', vertelt het magische verhaal van Ponyo, een schattig goudvisje dat ontsnapt uit de onderzeeër van haar vader en uit liefde voor de vijfjarige Sosuke, die samen met zijn moeder in een huisje op een hoge klif woont, in een meisje wil veranderen. En His Master's Hand is opnieuw duidelijk zichtbaar: uit de oceaan rijzen de wonderlijkste figuren op (die mummelende golfkruinen!), de kleuren spatten als felle regenbogen van het scherm, huiscomponist Joe Hisaishi schreef opnieuw een lyrische score, en zolang de film duurt lijkt het wel alsof je in de ban bent van een magische bezweringsformule. Doordat het verhaal uitdrukkelijk is bedoeld voor pagadders vanaf vijf jaar doet 'Ponyo' misschien net iets ukkepukkiger aan dan het onvergetelijke 'Spirited Away', maar so what: 't is heerlijk om je weer eens vijf te voelen!

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234