null Beeld

Poseidon

Niet lachen, maar naast 'Spacehunter: Adventures of the Forbidden Zone', 'Battletruck' en 'Wild Orchid' rekenen wij ook de seventieskaskraker 'The Poseidon Adventure' stiekem tot onze favoriete films aller tijden. Jawel meneer!

Erik Stockman

Dit meesterwerk, dat de blauwdruk vormde voor alle grote rampenfilms die in de jaren zeventig gemaakt zijn (en waarvan 'Meteor' de zwanenzang was), had het werkelijk allemaal: een fantastische all star-cast (Gene Hackman! Shelley Winters! Ernest Borgnine! Roddy McDowall!), een huiveringwekkende situatie die ons iedere keer weer claustrofobische rillingen over de rug stuurt (een gigantisch cruiseschip wordt op oudejaarsavond getroffen door een vloedgolf en komt ondersteboven in zee te liggen!), spitse dialogen ('I'm going next. So if old fat ass gets stuck, I won't get stuck behind her!'), goeie muziek van de toen beginnende componist John Williams, en een reeks echt creatieve scènes waarvan we nog altijd ondersteboven zijn (de 'God! Not this woman!'-sterfscène van Shelley Winters!). De volledig overbodige remake, die nochtans werd geregisseerd door schuimkopspecialist Wolfgang Petersen ('Das Boot', 'The Perfect Storm'), heeft níéts van dat alles. Aan het verhaal is niet veel veranderd - daar keert die boot weer om - maar na een behoorlijk spectaculair begin (dankzij de moderne digitale filmtechnologie oogt de koprol van de Poseidon spectaculairder dan ooit) maakt ook de film water. Kruisten we in het origineel nog een hoop onvergetelijke, met een vlijmscherpe seventies-edge uitgeruste personages (Hackman bijvoorbeeld vertolkte een priester die iedereen voortdurend staat uit te kafferen), dan lopen we in de nieuwe 'Poseidon' alleen maar stomvervelende dooievisjesvreters tegen het lijf, die weinig meer te doen krijgen dan het ene tussenschot na het andere openstampen. Meest markante figuur is een half-verwijfde gentleman-homo (Richard Dreyfuss), die zinnetjes als 'Grijp mijn enkels!' laat klinken alsof hij in een travestietenbar iemand een drankje aanbiedt. Die enkelgreepscène behoort dan nog tot de meest dramatische momenten, want de rest van de film straalt de eentonigheid uit van een computerspel waaraan je niet mag meedoen. Waar is old fat ass wanneer je haar nodig hebt?

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234