Pride & Prejudice
Een nieuwe verfilming van 'Pride and Prejudice' lijkt op het eerste gezicht een wat vreemd idee. Jane Austens klasssieker werd al oneindig vaak voor film en televisie bewerkt, Elizabeth Bennet en Mr. Darcy zijn één van de bekendste romantische koppels uit de literatuurgeschiedenis en verder lijken de achttiende-eeuwse zeden en gewoonten en hun hogelijk ingewikkelde omgangsvormen wel héél ver van het sms- en chat-tijdperk af te staan. Je kan je ook afvragen wat voor nieuws de zoveelste versie van het verhaal nog te bieden kan hebben.
Verrassend veel, zo blijkt.
Keira Knightley
(amper 21 en al een imposant filmpalmares) is een gedroomde Elizabeth voor de 21 ste eeuw en maakt van de eigenwijze en kittige heldin bijna een feministisch icoon.
Matthew Macfadyen
(bekend van
'Spooks'
) zit er ook pal op als de gereserveerde en stugge, maar kwetsbare Darcy en ook de bijrollen (met
Donald Sutherland
als vader Bennet en
Brenda Blethyn
als de irritante, maar goedbedoelende moeder) schitteren tegen elkaar op. Debutant
Joe Wright
(die eerder de BBC-reeks over Charles II maakte) koos ervoor dicht bij het boek te blijven waardoor de conversatie aanvankelijk nogal gekunsteld overkomt, maar zodra je daaraan gewend bent, wordt het plechtstatige taalgebruik juist een
genot
, net als de gecompliceerde etiquette, de zwierig in beeld gezette dansfestijnen en de adembenemende shots van het overweldigend mooie Engelse landschap. En hoewel je weet hoe het verhaaltje afloopt, voel je zowaar een zucht van opluchting wanneer de twee zielen elkaar na veel misverstanden, complicaties en wederzijdse koppigheden eindelijk vinden. In het licht van de boven een mistige weide opkomende zon nog wel. Zakdoek!
Extra's (**):
Audiocommentaar van de regisseur, een videodagboek van op de set en enkele leuke, zij het wat oppervlakkige featurettes, o.a. over het leven van Jane Austen, de regels van het daten in de 18de eeuw en de huizen en kastelen die als locatie werden gebruikt. Naast het gebruikelijke roedeltje historici komen er - zeer
charming
- ook enkele onvervalste
lady's
aan het woord. Interessant is ook het suikerzoete alternatieve einde dat voor de Amerikaanse markt werd verfilmd.