null Beeld

Producers aan de top: Brian Eno

Niemand kan één van zijn songs nafluiten, en toch kent iedereen Brian Eno. Hij zat wel in Roxy Music, maar hun grote successen kwamen pas nadat hij de deur in 1973 achter zich had dichtgetrokken.

Katia Vlerick

Goeie soloplaten heeft hij sindsdien genoeg gemaakt, maar ook daar stonden geen hits op. 'Was hij niet vooral producer van andermans hits?' zult u opwerpen. Klopt. Van cultbands als Talking Heads tot million sellers als U2: Eno gaf mee vorm aan kantelmomenten uit de popgeschiedenis. Zonder hem geen gierende gitaar in Bowies 'Heroes', bijvoorbeeld - hij liet ze inspelen door een gejetlagde Robert Fripp. Brian Eno is wat je noemt een instituut: voor fans een onschendbaar monument, voor criticasters een façade waartegen stilaan weleens geschopt mag. 'We're always one step behind him / He's Brian Eno / Brian Eno' zingen die van MGMT schertsend én jaloers op hun laatste plaat.

Enkele quotes van Brian Eno

«Een goed label is als een boekwinkeltje dat precies de dingen heeft die jij leuk vindt. Vroeger was er hier zo één in de buurt: de collectie was volledig gebaseerd op de smaak van de verkoopster. Natuurlijk is ze failliet gegaan, zo'n vijf jaar geleden, maar punt is: als ik bij haar over de vloer kwam, wist ze precies hoe ze me kon helpen.»

«Het plezierige aan seks is dat je nu eens de controle neemt, en ze dan weer afgeeft - eerst een klein beetje, en ten slotte helemaal. Maar leiden of ondergaan alléén, nooit eens het andere uiteinde van het spectrum willen beleven, lijkt me geen goeie ingesteldheid. Het plezier zit hem in de afwisseling.»

«Kunst, seks, drugs en religie zijn volgens mij de enige vier domeinen waarin we onszelf toelaten om alle controle te verliezen. In dat opzicht zijn de tuinen van Versailles de belachelijkste plek op aarde: een indrukwekkende maar wanhopige poging van de mens om het wildste wat er is - de natuur - te controleren, en daar ook nog eens het etiket 'schoonheid' op te plakken.»

«Als student was ik geïntrigeerd door Magritte. En ik hield ook van Paul Delvaux. Maar waar ik het meest van hou zijn de Vlaamse primitieven: een oom van vaderszijde was schilder, en zij waren zijn voornaamste invloed.»

Het volledige interview leest u in Humo 3661 van dinsdag 2 november 2010.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234