null Beeld

Proost! Op de terugkeer van 'Kroost'

Er broedt iets op uw televisie, en het is griep noch een nieuwe etterbuil in het sociaal overleg. Wel: een nieuwe reeks van ‘Kroost’, de documentairereeks op VIER waarin Eric Goens zich verdiept in het onontgonnen persoonlijke leven van bekende Belgen.

Niels Albert, Goedele Liekens, Jacques Vermeire, Regi, Jean-Marie Pfaff, Jan Mulder, Charles Michel en Helmut Lotti zullen het tweede seizoen van ‘Kroost’ uitmaken. En dan is de echo van het eerste seizoen nog niet eens helemaal uitgestorven.

undefined

'Het blijft moeilijk om mensen te overtuigen mee te doen, maar hoe vaker iemand 'nee' zegt, hoe sterker ik het gevoel krijg dat er een 'ja' zit aan te komen'

Eric Goens «Vorig seizoen stond ik ervan versteld hoe snel de kranten op ‘Kroost’ sprongen. Na een paar afleveringen merkte je dat onze reportages systematisch opgepikt werden, vaak al vóór de aflevering op antenne gegaan was. Dan kreeg ik bericht van de persoon die die week aan bod zou komen: ‘Er hangen voortdurend krantenjournalisten aan de lijn die al willen weten wat ik in de aflevering ga zeggen.’ Vandaar dat ik nu even wacht, en niet meteen alle namen los. Maar ‘Kroost’ lééfde dus wel, en dat ondanks de concurrentie van de heren Wauters en Waes, die het elke week op twee zenders tegelijk op een bakkeleien zetten.»

HUMO Wat kun je ons wél al vertellen over het tweede seizoen?

Goens «Wel, ik wil niet voor mijn beurt spreken – we zijn nog volop aan het monteren – maar ik heb nu al het gevoel dat we inhoudelijk nog sterker staan dan in het eerste seizoen. Er zitten een paar ronduit ongelofelijke geschiedenissen tussen. Neem nu zo’n Jean-Marie Pfaff: onvoorstelbaar, het parcours dat die man heeft afgelegd.»

HUMO Wat valt er eigenlijk nog te vertellen over de Pfaffs dat we nog niet te weten zijn gekomen via hun eigen docusoap?

undefined

Goens «Jean-Marie is zo’n figuur van wie iedereen denkt dat ze zowat elke stap kennen die de man ooit heeft gezet, op én naast het voetbalveld. We weten allemaal dat hij heel zijn jeugd, tot z’n 22ste, in een woonwagen heeft geleefd, maar tot nu toe heeft hij daar zélf nog niet over uitgeweid. Dat verhaal hebben we nu proberen te reconstrueren, en het bleek erg mooi te zijn.

null Beeld

»Ik zie ‘Kroost’ als een allegorie voor de rugzak die iemand zijn of haar hele leven meedraagt, de bagage die hij of zij verzamelde én van thuis uit meekreeg. Dat is het mooie aan het concept: je komt altijd uit bij mensen die iedereen wel kent, maar daar komen dan plots verhalen uit die nog nooit het daglicht hebben gezien.»

HUMO Was het deze keer makkelijker om BV’s te overhalen om mee te doen?

Goens «Het was héél moeilijk, alweer, en dat had ik eerlijk gezegd wat onderschat. Ik dacht dat het na dat eerste seizoen wel zou loslopen, dat mensen er toch al iets meer voor zouden openstaan: ze hebben ondertussen toch gezien wat voor dingen we doen, en vooral níét doen. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. Iemand overtuigen om je in hun comfortzone toe te laten blijft gewoon een erg intens proces. Je moet iemands vertrouwen zien te winnen zonder dat je die persoon echt kent, en dat is nooit makkelijk. Het duurt gemiddeld drie tot zes maanden om iemand warm te maken voor het idee, en dan nog krijg je vaak het deksel op de neus.»

undefined

'Met Niels Albert zijn we in een emotionele rollercoaster gestapt, van het gitzwarte naar boven en - roetsj! - weer naar beneden'

HUMO De eerste aflevering draait rond Niels Albert, die je gevolgd hebt meteen nadat hij door hartproblemen afscheid had moeten nemen van zijn carriëre als veldrijder. Dat was vast ook niet gemakkelijk.

Goens «Klopt. We zijn met die jongen in een soort van emotionele rollercoaster gestapt, van het gitzwarte naar boven en – roetsj! – weer naar beneden. Dat was zo intens en eerlijk dat we bij hem al snel het gevoel kregen dat we alles gewoon integraal op antenne zouden moeten gooien. Op een bepaald moment heb ik een uur lang met hem gesproken, en na afloop van dat interview stonden we met de ploeg aan de grond genageld. Ik ben 45 en heb wel al wat kilometers op de teller, maar dat ene interview met Niels vind ik het strafste gesprek dat ik ooit gevoerd heb. Ik heb de aflevering tijdens het monteren wel een keer of twintig, dertig gezien. En na afloop sta zelfs ik nog elke keer paf. Alle vrouwen aan wie ik de aflevering al getoond heb, zijn beginnen te huilen (lacht). Om je maar een idee te geven.

undefined

null Beeld

»Nu, het is makkelijk om in zulke situaties de emoties te gaan najagen, maar iemand aan het huilen krijgen voor je camera mag nooit het doel zijn. Zelfs tijdens dat ene gesprek probeerden we nooit in te dringen; de camera stond zo’n 20 meter verder opgesteld.»

HUMO Je bent ook met Regi meegereisd naar Tomorrowworld in Atlanta, de Amerikaanse spin-off van Tomorrowland. Een interessante wereld om in te mogen vertoeven?

Goens «Absoluut, iets helemaal anders. Regi is op zich ook al zo’n figuur van wie je alles denkt te weten, maar uiteindelijk blijft hij een vreemde eend in de bijt in die dj-wereld. Op hoeveel dj’s is het label ‘van 6 tot 66’ van toepassing? En ook bij hem zie je hoe die familieachtergrond een belangrijke rol speelt. Zijn vader was destijds ook al erg met plaatjes draaien bezig, en toen men aan de 8-jarige Regi vroeg wat hij later zou worden, antwoordde die steevast ‘dj’. Niet meteen een voor de hand liggende keuze – in die tijd vroegen ze in het verre Limburg dan hoogstens: ‘Dj, wat is dat voor ziekte?’»

HUMO Misschien wel hét beeld uit de eerste reeks: de ontblote rug van Elio Di Rupo, die voor de camera van hemd wisselde.

Goens «Al die aandacht vond ik totáál van de pot gerukt. Het was niets meer dan een blote rug, terwijl: als je ziet wat hij allemaal gezégd heeft in die aflevering... Dan kijk je wel raar op als blijkt dat de kranten de volgende dag bijna uitsluitend schrijven over het feit dat de premier voor de camera van hemd durfde te wisselen».

HUMO Ook in deze reeks volgen jullie de eerste minister. Opvallend: jullie hebben dat lang geheim kunnen houden. Terwijl zo’n politicus toch geweldig in de kijker loopt.

Goens «Dat is net de truc: als wij met een politicus meelopen, doen we dat doorgaans níét op de plekken waar die in de kijker loopt. Toen we Di Rupo hebben gevolgd, hebben we dat niet alleen in het parlement gedaan, maar zijn we met hem meegegaan naar de ruïnes van het weeshuis waar hij een tijd heeft verbleven: daar val je nu eenmaal minder op dan in de Wetstraat. Hetzelfde met Maggie De Block: met haar zijn we meegegaan naar een familiefeest. Net omdat we dat andere, verborgen verhaal willen ontdekken, komen we meestal op plaatsen waar anders niemand aan denkt.

»Het verschil tussen Di Rupo van dichtbij volgen, en datzelfde doen met Charles Michel was trouwens groot. Een cultuurschok bijna. Ook los van het politieke zijn het namelijk erg verschillende mensen. Di Rupo wás zijn ambt, bij Michel zie je dat hij ook daarnaast nog een leven heeft dat hij bijna tot in het extreme afschermt. Ik heb hem bijna zes maanden lang moeten bestoken eer er een ja kwam.»

null Beeld

HUMO Zijn er namen die dit seizoen niet toegehapt hebben, maar die je er wel erg graag bij had gehad?

Goens «Zeker. Maar wie, daar ga ik ook nog geen uitspraken over doen. Want laat het me zo zeggen: er is leven na ‘Kroost’, ik heb nog altijd niet het gevoel dat we uitverteld zijn, zelfs niet als dit tweede seizoen achter de rug zal zijn. Ik blijf stilletjes hopen dat ik ze ooit wél zal kunnen strikken, dus ik verklap niets. Maar ik heb er alvast een goed oog in. Het mag dan wel een boutade zijn, maar hoe vaker iemand ‘nee’ zegt, hoe sterker ik het gevoel krijg dat er een ‘ja’ zit aan te komen.»


Bekijk de trailer van het nieuwe seizoen:

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234