Prophet of Rage: Tom Morello preekt de revolutie
Een jaar na het gelijknamige debuut van Prophets of Rage – dat drie vierde van Rage Against The Machine, twee vijfde van Public Enemy en één B-Real van Cypress Hill in de rangen heeft – heeft muziekwonder Tom Morello alweer een nieuwe plaat uit zijn gitaar gewrongen. Voor ‘The Atlas Underground’ gooide hij het over een andere muzikale boeg: elk nummer wordt door een andere zanger(es) gedragen en in de nieuwe sound is zelfs plaats voor EDM-invloeden. Morello’s drijfveer is echter nog steeds dezelfde: ‘Ik heb altijd gewild dat mijn muziek de soundtrack van het verzet zou zijn.’
'Ik moet mijn kinderen al waar schuwen voor politiegeweld. Terwijl ze pas 7 en 8 jaar zijn'
HUMO We nemen aan dat niemand van de gastzangers je afgewezen heeft, jouw palmares indachtig?
TOM MORELLO (lacht) «Ik heb iedereen zelf opgebeld, en ben blij te kunnen melden dat iedereen opnam én meteen heeft toegezegd – ook degenen die ik nog niet in levende lijve had ontmoet. GZA en RZA van Wu-Tang Clan zijn oude vrienden, net als Gary Clark Jr. en Tim McIlrath (frontman van Rise Against, red.). Maar ik heb m’n vriendenkring ook kunnen uitbreiden: onder meer Pretty Lights en Steve Aoki zijn nieuwe bondgenoten.»
HUMO Het is wellicht geen toeval dat laatstgenoemden deel uitmaken van de elektroscene?
MORELLO «Ik beken: vroeger háátte ik elektronische muziek. Voor mij stond die gelijk aan wat je hoort als je in Italië de taxi neemt (lacht). Tot ik Knife Party, Skrillex en Bassnectar ontdekte: ik herkende in hun werk dezelfde heaviness als in metal, en een gelijkaardige spanningsopbouw als bij veel nummers van Rage Against The Machine en Audioslave. En toen bleken ze ook nog eens grote Rage-fans te zijn! Zo kreeg ik het idee voor deze plaat: wat als de synthesizers uit elektronische muziek vervangen zouden worden door mijn gitaar? Het resultaat klonk exact zoals ik het voor ogen had: een rauwe, nieuwe sound, die toch nog steeds rockt.
»(Op dreef) Deze plaat is een sonische samenzwering van uiteenlopende artiesten, die ondanks hun diversiteit toch gelijkgestemde zielen zijn. Daarom is sociale rechtvaardigheid ook de rode draad in de lyrics. We tonen hoe wij het in onze hedendaagse samenleving op alle vlakken beter kunnen doen.»
HUMO In ‘Rabbit’s Revenge’ – waarvoor je hebt samengewerkt met dj Bassnectar, Big Boi van Outkast en Killer Mike van Run The Jewels – wordt verwezen naar Michael Brown, de 18-jarige Afro-Amerikaan uit Ferguson die in 2014 door agent Darren Wilson werd neergeschoten.
MORELLO «Killer Mike rapt: ‘Fight for my life like a motherfucking Mike Brown, ’cause I refuse to be the next nigga shot down.’ Dat verwijst inderdaad naar alle police brutality waaruit de Black Lives Matter-beweging ontstaan is.»
HUMO In een interview zei Killer Mike dat hij als 14-jarige in de boeien werd geslagen door de politie, hoewel hij gewoon op de bus stond te wachten. Heb jij, als enige zwarte jongen die opgroeide in Libertyville, ooit zoiets meegemaakt?
MORELLO «Natuurlijk! Ik ben al verschillende keren in m’n wagen tegengehouden door de politie, voor wat wij ‘driving while black’ noemen — enkel en alleen omdat ik zwart ben, dus. Onlangs was ik op bezoek bij m’n moeder in Libertyville, en ’s avonds was ik nog naar de lokale kroeg getrokken. Toen ik om één uur ’s nachts terugwandelde, stopte een politiewagen naast me, en niet veel later had ik handboeien om. Ik vroeg wat ik misdaan had, waarop die agent via zijn walkietalkie om versterking vroeg. Al gauw kwam er een twééde politiewagen aangereden. Terwijl ik letterlijk níéts anders deed dan netjes op het trottoir naar huis wandelen! Ik vroeg nog: ‘Is er sinds kort een avondklok? Want daar wist ik dan niets van.’ Die agent antwoordde droogweg dat er de laatste tijd veel auto’s gestolen werden. Zouden ze een oud vrouwtje dat om één uur ’s nachts haar hond uitlaat daar ook voor in de boeien slaan? Een maand later kwam ik toevallig diezelfde agent in die kroeg tegen, en ik kon het niet laten om hem aan dat voorval te herinneren, omringd door vijfentwintig Rage-fans (lacht). Hij zong meteen een toontje lager.
»Alle Afro-Amerikanen moeten blijkbaar maar aanvaarden dat zulke dingen gebeuren. Ik heb er zelfs al met mijn kinderen over gepraat: ‘Wees altijd op je hoede als je politieagenten ziet. Als je toevallig een speelgoedgeweer bij hebt, laat het dan onmiddellijk vallen. En zorg dat je handen altijd zichtbaar zijn.’ Terwijl ze nog maar 7 en 8 jaar oud zijn! Maar ook kinderen worden neergeschoten.»
HUMO Toen we elkaar vorig jaar spraken over de Prophets of Rage-plaat, zei je dat het gevaarlijke aan Donald Trump is dat we naar hem kijken als naar een realityshow: ‘Welke nutty bullshit is er vandáág weer allemaal gebeurd?’ Een jaar later is het alleen maar erger geworden.
MORELLO (zucht) «Heel veel mensen dachten dat z’n presidentschap door alle chaos vanzelf zou instorten, maar helaas: chaos is the new normal. En er is ook nog steeds een publiek voor. We leven in erg gevaarlijke tijden. De enige twee constanten in het leven zijn onrecht en de strijd tegen onrecht. En ik heb altijd gewild dat mijn muziek de soundtrack van dat verzet zou zijn.»
HUMO Het is bewonderenswaardig dat je na al die jaren nog niet ontmoedigd bent.
MORELLO (lacht) «Ik waak erover dat ik genoeg tijd neem om te relaxen. Ik coach de baseballteams van mijn zonen en spendeer veel tijd met mijn familie. Ik geniet van die momenten. Mijn kinderen hebben me zelfs nog toegewijder gemaakt om te vechten voor een betere planeet. En wat zou ik anders moeten doen? Ik kan moeilijk de rest van mijn leven naar oude Rage-dvd’s zitten kijken (lacht).»
HUMO Eind juni brak je je linkerhand toen je op tournee was met Prophets of Rage. Is dat de nachtmerrie van elke gitarist?
MORELLO «Terwijl we bellen, ben ik m’n fysiotherapie-oefeningen aan het doen (lacht). Maar ik ben er nogal stoïcijns over. Die bewuste donderdagavond voelde ik meteen dat mijn hand gebroken was. Ik heb me laten opereren, en de dinsdag daarop stond ik alweer op het podium. Allemaal dankzij de moderne geneeskunde: de dokters wisten m’n hand samen te houden met heel wat titanium en schroeven.»
HUMO Tot slot: ik zag dat een vrouw op je Facebookpagina deze comment had achtergelaten: ‘Een kerel die zich voordeed als jij stuurde me een dick pic!’
MORELLO (lacht luid) «Well, that’s upsetting. Ik verontschuldig me in zijn plaats. En ik kan haar verzekeren dat ik het echt niet was!»
HUMO Het is nooit een jongensdroom geweest dat andere mannen zouden beweren jou te zijn om vrouwen te versieren?
MORELLO (lacht) «Let me tell you: dat andere mannen een foto van hun penis naar een vrouw zouden sturen, moet zowat de enige tienerdroom zijn die ik nooit heb gehad.»
‘The Atlas
Underground’
is uit bij BMG.