Pukkelpop 2014: Humo's bierbestendige keuzestressverdelger (3): zaterdag

Parelt uw voorhoofd ook al een paar weken van het koude zweet door de namenspaghetti op de Pukkelpop-affiche? Bang om weer net díé groepen te missen die iedereen (de oudste zakken op kop) na afloop fan-tás-tisch bleek te vinden? Geen nood: de belangrijkste programmatorische zeemansknopen – die pesterige Chokri-gewoonte om drie, vier goede groepen tegelijk te laten optreden – hakken wij hier voor u met ons botste vleesmes in één zwaai door. Vingers aan de kant!


Zaterdag, tussen 17.00 en 17.55 Uncle Acid & The Deadbeats vs. FKA Twigs vs. Jonathan Wilson

Jonathan Wilson is een geval. Verhuisde van North Carolina naar Californië – afstand: 3.596 kilometer – toen hij negentien was. Startte een grungeband op een moment dat de grunge alweer voorbij was. Begon daarop private jamsessies in zijn achtertuin te organiseren, die zo berucht werden dat onder meer Wilco, David Crosby, Elvis Costello en Jenny Lewis regelmatig binnensprongen. Producete onder anderen Conor Oberst en Father John Misty en bracht een solodebuut uit op zijn 37ste: ‘Gentle Spirit’, een precieuze, geroemde collectie psychedelische folksongs. Door zijn tweede, ‘Fan­fare’, werden we niet omvergeblazen – maar het is op zijn minst verleidelijk de mens van dichterbij te bekijken.

Wilson heeft op Pukkelpop evenwel de pech tegenover te duchten concurrentie geprogrammeerd te staan. Het voormalige achtergronddanseresje FKA Twigs (zie p. 152) is één van de revelaties van 2014, en de kans is groot dat dit de laatste Pukkelpop is waarop ze ‘maar’ in de Castello staat.

De psychedelische doom-o-rama van Uncle Acid & The Deadbeats is even raar als onweerstaanbaar. Iemand omschreef de Britse Nonkel Van Grauwel zo: ‘Acid zingt als John Lennon, speelt gitaar als Tony ­Iommi, heeft dromen die kunnen concurreren met de horrorfilms van Dario ­Argento en zou heel graag op vakantie gaan bij de Desert Sessions van Josh Homme.’ U vindt ons zaterdag omstreeks 17 uur bijgevolg in The Shelter. Als we lang genoeg platgemokerd zijn, is het uitwaaien bij Twigs.


Zaterdag, tussen 20.05 en 21.45 St. Vincent vs. Marble Sounds vs. Red Fang vs. Darkside

Over ‘Psychic’ (2013) van Darkside schreef Humo destijds: ‘Ze versmelten brokken krautrock, postrock, Pink Floyd-psychedelica en techno tot een stel songs dat van Air had kunnen zijn – maar alleen mochten die laatsten ervan dromen kosmonaut te worden.’ Darkside: zo goed dat een mens er vanzelf lulkoek over gaat verkopen. Maar Darkside stond onlangs al op onze Dour-tiplijst, en plaatsen we nu even tussen haakjes.

St. Vincent (barokke indiezangeres die aan een hoog tempo en op hoog niveau platen uitbrengt) en Marble Sounds zijn er dan weer voor al wie op dat moment van het weekend toe is aan een rustmoment. Die laatsten, de droomfabriek rond ­Pieter Van Dessel, zijn er al een tijdje, maar waaiden pas écht het collectieve gemoed binnen met ‘Leave a Light On’.

Heeft u er baat bij om het licht te allen tijde uit te laten en beschouwt u rust als iets waar alleen anderen nood aan hebben: spring dan eens binnen bij Red Fang. Vette sludge- en stonerrock met biervlekken, gebracht door vier sjarels uit Portland met gevoel voor timing en humor. Bekijk hun clip voor ‘Blood Like Cream’: te veel zombies, te veel bier en te veel gore vormen samen een geweldige chaperon voor een even geweldige song.


Zaterdag, tussen 22.10 en 23.45 Portishead vs. Anna Calvi vs. Kavinsky

Portishead staat op Pukkelpop 2014 in de Marquee geprogrammeerd, en dat is goed nieuws. Hun impact is groter en hun songs veel tijdlozer dan de maximale inhoud van die metalen doos doet vermoeden, maar tegelijk hebben ze al veel te lang consequent niet meer aan hun pr gewerkt. Dat heeft hun aanwezigheid op Werchter 2011 pijnlijk duidelijk gemaakt: toen stond de groep rond Beth Gibbons, Geoff Barrow en Adrian Utley (eeuwig zoekende weirdo’s met evenveel aandacht voor ontroering als opwinding) net voor Coldplay geprogrammeerd, en werden excellente versies van ‘Over’, ‘Glory Box’ en ‘We Carry On’ overstemd door de zoemende en gaandeweg steeds luidere voorpret van Chris Martin-fans. Nu staat Portis­head niet alleen in de Marquee, ze mogen daar ook nog eens afsluiten: betere omstandigheden.

Anna Calvi is een artieste die wij hier ten kantore om beurten koesteren. En Kavinsky – die op de laatste Pukkeldag de Dance Hall afsluit en er dus staat voor al wie zijn allerlaatste restjes energie en adrenaline in één krachtige beweging de Limburgse nacht in wil laten spuiten – belooft een ervaring te worden. Maar het is te laat: Gibbons heeft haar klauwen al in ons verwachtingspatroon geslagen. Hopen op grote schermen buiten de tent!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234