Pukkelpop: Little Boots

Het rommelt in de Britse vrouwenploeg: de blue-eyed soul-zangeressen zijn nog steeds aan de bal, maar op de bank zit een nieuwe lichting popmeisjes te trappelen om mee te doen. Ze hebben exotische namen als La Roux en Little Boots, maar spreken hetzelfde Engels als Amy en Duffy. En ook zij zijn retro, al halen ze hun inspiratie uit de eighties in plaats van de sixties: ze dragen geen torenhoge beehives maar leggings, en ze zetten hun songs niet aan met blazers en strijkers maar met synths en drumcomputers.

Vlak voor de catfights losbarstten in de kleedkamer, mochten wij een paar vragen stellen aan Little Boots alias Victoria Hesketh (25), de meest glamoureuze van de nu-pop girls.

''Indiebandjes: sáái!''

HUMO La Roux, amper twintig, citeert Annie Lennox als haar grote voorbeeld. Jij zingt op je debuut 'Hands' een duet met Phil Oakey van The Human League. Wat intrigeert jullie zo aan de jaren tachtig?

Victoria Hesketh «De eerste keer dat ik de euforische disco van Giorgio Moroder of de barokke synths van The Human League hoorde, besefte ik dat songs me pas écht raken als ze groots en episch klinken. Ze zeggen weleens dat die muziek heel koel en donker is, maar ik vind ze net heel kleurrijk. Jongens en meisjes van mijn generatie zijn opgegroeid met de gitaarmuziek van indiebandjes: dát is pas grijs en afgezaagd! Als ik me triest voel, luister ik ook lekker naar Bonnie 'Prince' Billy, maar verder is het understatement niet aan mij besteed. Om het eens met een understatement te zeggen.»


HUMO Veel oude synthbands - naast The Human League ook ABC en Heaven 17 - kwamen uit de grimmige arbeidersstad Sheffield. Zelf kom je uit het Blackpool, het Blankenberge van Engeland. Herken je die hang naar escapisme?

Hesketh «Toch wel, maar met de crisis voelt iederéén nu de behoefte om even aan de realiteit te ontsnappen, waar hij ook woont. Die modderstroom van doemberichten over onze toekomst: quite depressing, innit? Ik mag graag denken dat mijn muziek de mensen kan helpen om hun ellende even te vergeten. Daarom wou ik per se verschillende stemmingen op mijn plaat - zo donker als de ene song klinkt, zo speels is de volgende.

»Dat gezegd zijnde: ik schrijf graag muziek in Blackpool, maar ik zou er niet meer kunnen wonen. Ik heb nu een optrekje in Londen, omdat ik hou van de buzz in zo'n stad. En als het me daar te veel wordt, vlucht ik gewoon naar mijn ouderlijk huis.»


HUMO Little Boots is een verwijzing naar de decadente Romeinse keizer Caligula, wiens naam zoveel betekent als 'soldatenlaarsje' en over wie eind jaren zeventig een beruchte, haast pornografische film werd gedraaid. Wat zegt dat over jou?

Hesketh «Niks! Een vriend had 'Caligula' gezien en is me op een dag zo beginnen te noemen - zelf ken ik die film niet. Wie nog nooit van die keizer heeft gehoord, vindt Little Boots gewoon een schattige naam. En wie wél weet hoe de vork in de steel zit, heeft héél veel om over te fantaseren (lacht).»


HUMO Op je zestiende deed je al mee aan de ITV-talentenjacht 'Pop Idol', en onlangs maakte je je debuut bij Jools Holland op BBC. Voor welk optreden had je de meeste zenuwen?

Hesketh «Ik was twee keer bloednerveus. Misschien was 'Pop Idol' wel belangrijker, alleen al omdat ik toen nog zo jong was: ik dacht dat zou sterven als ik niet won. Uiteindelijk lag ik er na drie rondes uit - en ik leef nog! (lacht) Als ik daar nu op terugkijk, kan ik alleen maar denken: die hele talentenjacht stelde niks voor.

»Voor Jools ik dan weer opgejaagd omdat ik op het lumineuze idee was gekomen om drie instrumenten tegelijkertijd te bespelen.»


HUMO Behalve een piano had je ook in de aanslag: een Tenori-On, een hip Japans digitaal instrument, en een Stylophone, een vintage synthesizer die je bedient met een soort pen - bekend van Bowies 'Space Oddity'.

Hesketh «Die Stylophone zorgde destijds voor veel verwarring: was het nu een stuk speelgoed of een heus instrument? En dus is dat ding in de vergetelheid gesukkeld. Maar daar heb ik verandering in gebracht! Onlangs heb ik de uitvinders ontmoet: ze hebben me wat tips gevraagd, en op dit eigenste moment zijn ze speciaal voor mij een exemplaar aan het bouwen. Ik krijg er zelfs een gepersonaliseerde halsketting bij!

»En Calvin Harris (Schots electrowonder, red.) heeft ondertussen ook een Tenori-On, maar ik ben niet meteen bang voor een hype, want dat instrument is niet zo gemakkelijk te bespelen.»


HUMO Voor een aantal nummers op 'Hands' heb je samengewerkt met Joe Goddard van Hot Chip. Wat was zijn voornaamste inbreng?

Hesketh «Joe is volstrekt uniek: niemand kan synths zo weird laten klinken, en tegelijk is hij net als ik een fan van catchy deuntjes. Hij en ik zijn een droomkoppel - muzikaal toch.»


HUMO Klopt het dat jullie de single 'Stuck on Repeat' oorspronkelijk voor Kylie Minogue geschreven hebben?

Hesketh «Nee, het was meer een fantasietje. Ik moest een writer's block overwinnen en daarom beeldde ik me in dat ik een song voor Kylie mocht schrijven. Zoiets helpt écht als je vastzit. Dan denk je gewoon: 'Oké, vandaag ben ik David Bowie.' Of: 'Vandaag zijn we The Sugababes.' En voor je het weet heb je een hele plaat vol songs!»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234