null Beeld

Pulp Fiction en Face/Off

In januari wordt u traditioneel met beestig goeie films om de oren geslagen - er valt buiten toch niks te beleven - en dat is vanavond niet anders: 'Pulp Fiction' (op 2BE) en 'Face/Off' (op Eén) staan geboekstaafd als twee motherfuckers die de jaren negentig een, euh, gezicht gegeven hebben.

De onbetwiste ster van beide films, ondanks stevig weerwerk van een schier eindeloze lijst topacteurs, is John Travolta. In 'Pulp Fiction' maakte de schijnbaar uitgedoofde ster van 'Saturday Night Fever' en 'Grease' een glorieuze comeback als de sukkelachtige huurmoordenaar Vincent Vega. In 'Face/Off' wisselde hij van kop met Nicolas Cage en werd Castor Troy, één van de coolste booswichten sinds James Cagney. Yep, de onnavolgbare Travolta is één van de beste acteurs van zijn generatie: zonder één centje pijn glijdt hij telkens weer in zijn rol tot hij zijn personage ís. Over de figuur die hij tussen zijn filmrollen door speelt - een gladde, al te vriendelijke, aan Scientology verhangen multimiljonair met drie privéjets op de oprit - zijn we minder te spreken, maar voor zijn fans is hij daardoor niet minder een god.

JOHN TRAVOLTA «Sinds het prille begin van mijn carrière heb ik een stilzwijgende overeenkomst met mijn publiek: of het nu in de bioscoop is of in het theater, ik blijf eigenwijs mijn ding doen én dat zal topentertainment opleveren. Als ik die deal niet meer kan nakomen, pak ik mijn biezen. Maar als het van mij afhangt, ga ik ermee door tot mijn tachtigste, net zoals dat oude vrouwtje in 'Titanic'.»

- Het prille begin, wanneer was dat precies?

TRAVOLTA «In 1971. Ik was zeventien en deed een auditie voor de musical 'The Boy Friend'. De producer, een man van drieënnegentig, zei me: 'Ik heb vandaag veel jongens gezien die beter kunnen zingen en dansen, maar niemand heeft zoveel plezier op het podium als jij. Het is besmettelijk! Daarom krijg jij de rol.' En toen was ik vertrokken.»

- Tegen het einde van de jaren zeventig was je een icoon, maar in de jaren tachtig reeg je de ene flop aan de andere.

TRAVOLTA «Ik hóú van het drama in mijn loopbaan - van het spectaculaire succes in het begin tot de totale afwijzing later. Tom Hanks is de enige één acteur wiens carrière ik benijd, maar ook met hem zou ik niet willen ruilen. Wist je dat 'Splash' oorspronkelijk niet voor hem maar voor mij was geschreven? Ik had er geen zin in, net zoals ik geen zin had in 'American Gigolo', omdat mijn moeder toen net was overleden. En toen ze me vroegen voor 'An Officer and a Gentleman', stond ik op het punt om mijn vliegbrevet te halen. In plaats van die films heb ik inderdaad een paar miskleunen gedraaid, maar wat heb ik eraan om daar nog over te klagen?

»Trouwens, in '89 had ik wél weer een hit te pakken, een enorme zelfs, met 'Look Who's Talking'. Maar iedereen schijnt dat altijd te vergeten - geen idee waarom (lacht).»

- Heb je meteen toegehapt toen Quentin Tarantino je voor 'Pulp Fiction' vroeg?

TRAVOLTA «Ik had mijn twijfels. Vincent Vega, mijn personage, was een heroïneverslaafde huurmoordenaar, en ik was niet zeker of ik daar wel mee geassocieerd wilde worden. Maar uiteindelijk heeft 'Pulp Fiction' vooral een positieve boodschap: de booswichten blijken uiteindelijk niet écht cool. Het zijn sukkels, en ze krijgen hun verdiende loon. Dat heeft me over de streep getrokken. En natuurlijk is het een bijzonder onderhoudend verhaal.

»Het succes van 'Pulp Fiction' is volledig de verdienste van Quentin. Ik had nog nooit met een regisseur gewerkt die zo zeker wist wat hij wilde, en die zijn acteurs tegelijk zoveel vrijheid gaf. Hij had een fantastisch script geschreven - en hij wist dat ook - maar hij was niet te beroerd om er nog aan te sleutelen als hij vond dat je een terechte opmerking maakte. Die film is ongetwijfeld de beste ervaring uit mijn carrière.»

- Sindsdien heb je nog enkele legendarische booswichten neergezet, met op kop Castor Troy, de charismatische psychopaat uit 'Face/Off' van John Woo.

TRAVOLTA «Samenwerken met John en Nicolas Cage was een regelrecht feest: de één een grootmeester achter de camera, de ander ervoor. En het respect was wederzijds. Nic belde me na de eerste draaidag op: 'Als jij zo goed blijft acteren, moet ik dringend sterker dan ooit uit de hoek komen!' Het resultaat zie je op het scherm: we haalden het beste in elkaar naar boven. Ik besef dat we soms vér over de schreef acteerden, maar we hadden het gevoel dat de film anders niet zou werken. En we hebben gelijk gekregen: 'Face/Off' is een meesterwerk.»

- Dit jaar hebben we je niet in de zalen gezien, maar voor volgend jaar staan er niet minder dan vier films op stapel, waaronder een remake van de klassieke gangsterfilm 'The Taking of Pelham 123'. Kun je daar al iets over kwijt?

TRAVOLTA «Nee (grijnst). Ik was gek op het origineel, en toen ik hoorde dat Tony Scott zou regisseren, wilde ik absoluut meedoen. Ik wist dat hij niet - zoals tegenwoordig zo vaak gebeurt - zou teren op een bekend product om goedkoop te scoren, maar dat hij er echt iets van zou maken. En daar heb ik hem bij geholpen. Als ik jou was, zou ik alvast een zitje reserveren!»

PULP FICTION
2BE, vrijdag 9 januari, 22.10

FACE/OFF
Eén, vrijdag 9 januari, 23.20

Travolta.com - The Official Website

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234