Rachid Lamrabat, consulent voor de moslimconsument: 'De hoofddoek is voor veel moslimvrouwen een modeartikel'

Rachid Lamrabat (35) voelt zich een pionier. ‘Vorig jaar was 1 op de 5 Belgische consumenten van vreemde origine. Maar nog niet veel bedrijven en communicatie- en reclamebureaus hebben die verbruikers ontdekt.’ Met zijn boek ‘Etnomarketing’ wil Rachid hun de weg wijzen.

'De meeste mensen hebben het liefst dat hun medemens aan de andere kant van de tafel een kopie van henzelf is'

Rachid Lamrabat «Ik ben in Marokko geboren en was 3 toen ik in Sint-Niklaas terechtkwam. Mijn vader is een arbeidsmigrant: hij werkte eerst als bouwvakker en hielp spoorwegen aanleggen. Tien jaar geleden ging hij als textielarbeider met pensioen. Ik voel me nog zeer nauw verbonden met de Marokkaanse cultuur, met de waarden en normen van onze gemeenschap. Tegelijk ben ik perfect geïntegreerd: ik ging naar een katholieke school, bij ons om de hoek. Zo groeide ik op in twee werelden.»

HUMO Bij veel jongeren met dezelfde achtergrond zorgt dat voor verwarring en vervreemding.

Lamrabat «Bij mij niet. Ik wilde beide werelden omarmen. Al heb ik ook wel even een identiteitscrisis gehad: ik vroeg me af voor welke wereld ik moest kiezen. Tot ik besefte: ik moet niet kiezen, maar voluit voor the best of both worlds gaan.»

HUMO Voelde je vanuit zowel de allochtone als de autochtone gemeenschap geen druk om tóch een keuze te maken?

Lamrabat «Zeker. De meeste mensen hebben het liefst dat hun medemens aan de andere kant van de tafel een kopie van henzelf is. Maar ik ben ondertussen op een leeftijd gekomen dat ik niet meer tussen twee stoelen wil vallen. Ik ben een rasechte Vlaming, ken de politiek van dit land door en door, weet wat er van mij als burger verwacht wordt. Maar ik heb ook mijn Marokkaanse roots. Ik merk dat veel generatiegenoten er hetzelfde over denken. De essentie van etnomarketing is: zoeken naar onze gemeenschappelijke waarden en die voor het voetlicht brengen.»

HUMO U richt zich met uw communicatiebureau Tiqah, Arabisch voor ‘vertrouwen’, vooral op de moslimcultuur?

Lamrabat «Dat is zo gegroeid. In het begin zagen we het heel ruim: Marokkanen, Turken, Roma, Polen… We geloofden echt dat we elke potentiële consument van om het even waar konden bestuderen, beschrijven en benaderen. Een tijdlang lukte dat, maar hoe dieper we ons in de materie ingroeven, hoe duidelijker het werd dat vooral moslimconsumenten aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Ze wonen hier al lang, consumeren volop, hebben hun eigen winkels en restaurants en popelen van ongeduld om ten volle deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Begin 2013 woonden er in België iets meer dan 3 miljoen mensen van buitenlandse herkomst: dat is 27,5 procent van de totale bevolking. Tegen 2030 zal de groep moslims verdubbeld zijn. Onze klanten waren vrij snel van het steeds groter wordende belang van de moslimconsumenten overtuigd en focusten zich ook steeds meer op hen.»


Gezegend

HUMO Bestaat ‘de moslimconsument’ wel? De moslimgemeenschap in België is toch geen homogeen blok?

Lamrabat «Het is een zeer diverse gemeenschap. De eerste generatie migranten verschilt grondig van de jongste generatie, die hier geboren en getogen is. Op het eerste gezicht lijken dat twee totaal verschillende doelgroepen, maar het is veel complexer. Want vaak heb je de zegen van de eerste generatie nodig als je de tweede wil meekrijgen.»

HUMO De eerste generatie denkt voor de tweede?

Lamrabat «Nee, het is net omgekeerd (lacht). Als mijn vader een verzekering nodig heeft, vraagt hij eerst raad aan zijn kinderen. Hij gaat ervan uit dat wij daar een beter zicht op hebben. Voor andere, vaak heel gewone producten, geeft hij dan weer – op soms subtiele wijze – zijn zegen aan ons. Dan zegt hij: ‘Rachid, je aardappelen koop je best in die winkel. Ze zijn daar heel lekker.’ Voor bedrijven die hun eerste schuchtere stappen in de moslimgemeenschap zetten, is dat soort van informatie goud waard.»

HUMO Hoe belangrijk zijn islamitische waarden voor een etnomarketeer zoals u?

Lamrabat «Ontzettend belangrijk. Maar andersdenkenden of niet-gelovigen moeten zich daar niet door laten afschrikken, want als je die waarden tot de kern herleidt, zijn ze universeel: respect, loyaliteit, transparantie en eerlijkheid.

»Ik denk niet dat ik er ver naast zit als ik stel dat 95 procent van de autochtone Belgen kerstmis viert. Zijn dat allemaal diepgelovige katholieken? Natuurlijk niet. Kerst is van een religieus feest geëvolueerd tot iets cultureels.»

HUMO In plaats van een religieus symbool wordt de hoofddoek ook iets cultureels?

Lamrabat «Voilà. Voor veel vrouwen is de hoofddoek vandaag een modeartikel. Nogal wat Vlamingen lopen hopeloos achter door er enkel dat religieuze aspect aan te linken. Wat niet wil zeggen dat wij op de barricaden gaan staan: als de leiding van een winkelketen vindt dat het personeel beter geen hoofddoek draagt, dan is dat haar goed recht. Maar een winkelketen die wél toelaat dat vrouwelijke personeelsleden een hoofddoek dragen, boezemt bij moslimklanten waarschijnlijk meer vertrouwen in.

»Onze grootste criticasters zijn extreemrechtse Vlamingen en extremistische religieuzen. Extreemrechts verwijt ons dat we de Vlaamse cultuur bezoedelen en de radicale gelovigen noemen ons verraders. Voor mij zijn dat allemáál mensen die niet met anderen willen samenleven – ik verspil er geen energie meer aan.»

Rachid Lamrabat,
‘Etnomarketing.
Het vertrouwen van de nieuwe consument’,
Pelckmans

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234