null Beeld

Rad van fortuin

Het 'Rad van fortuin' is zijn geestelijke vader verloren. Op 12 augustus overleed Merv Griffin, allround televisiester en bedenker van onder meer 'Wheel of Fortune'. Bij ons zal 'Rad van fortuin' altijd verbonden zijn met Walter Capiau en zijn immer bevallige Aurore.

Redactie

In kringen van mensen die de basisschool hebben afgemaakt, heerst nog steeds een misverstand over het populaire televisieprogramma 'Rad van fortuin'. Deze intellectuelen - dat eeuwig murmurerend slag! - halen oude kreten als 'opium voor het volk' en 'volksverdwazing' boven en schudden moede het gebrilde hoofd zodra ze Walter, monter als steeds, tussen de kandidaten zien scharrelen.

undefined

Zij willen maar niet inzien dat 'Rad van fortuin' tersluiks een educatief programma is: je leert er bijvoorbeeld exotische plaatsnamen als 'Copacabana' spellen, of ronduit moeilijke woorden als 'klapdeur'. Walter zei: 'Het probleem met zo'n klapdeur is dat je nooit precies weet of ze nu open- of dichtgaat.' Is er iets verdwazends aan deze beschouwing? Integendeel: ze had uit de mond van een zenmeester kunnen komen. En zodra er een probleem wordt onderkend, wordt er nagedacht.

'200'

Waarmee we bij de humor van 'Rad van fortuin' zijn beland: nog maar een aspect waar de morrende intellectueel geen oog voor blijkt te hebben. Wat Walter zo treffend zijn 'winkel' noemt, is voor de intellectuele knorpot een lelijke uitstalling van de consumptiemaatschappij: juwelen, schokvrije en waterdichte polshorloges, magnetronovens, serviezen, snelkookpannen, koelkasten, barbecuestellen, Urbanusstrips en racefietsen voor dames (met een kapspiegel op de stuurstang en Chanel N° 5 in de drinkbus). Dit tafereel is volgens de intellectuele zeur een regelrechte aanstichting tot mateloze consumptie, het zou de hebberigheid aanwakkeren en er uiteindelijk voor zorgen dat de stijgende productie alle bodemschatten van onze aarde ten enenmale zou uitputten: op een akelige dag zou de bol helemaal uitgewoond door de kosmos zweven. En omdat de intellectuele mopperkont natuurlijk ter linkerzijde van het politieke spectrum heeft postgevat, trekt hij in de gauwte nog een blik hongerlijders uit de Derde Wereld open. Kortom: hij heeft niets begrepen van de satire die Walter en zijn ploeg elke weekdag maken.

Jawel, satire: misschien wel de meest verheven vorm van humor. Satire op de consumptiemaatschappij. Een beetje intellectuele kniesoor zeurt al jaren om satire op de buis, maar als hij die vijf keer per week krijgt voorgeschoteld, heeft hij er niets van gemerkt. Hoe duidelijk moeten Walter en zijn ploeg zijn? Moet de commentaarstem die ronkend de prijzen en hun merknamen opdreunt misschien nog méér overdrijven? Moet Walter aan het begin van het programma misschien roepen: 'DIT IS SATIRE, YOU MOTHERFUCKERS!' Zou het dán misschien fijntjes genoeg zijn voor al die mooie meneren en mevrouwen die toevallig de basisschool hebben afgemaakt omdat het toevallig eens geen oorlog was en omdat hun pappie toevallig het oudercomité voorzat? En hups, daar hebben ze het alweer over de neokapitalistische stank die hen tijdens 'Rad van fortuin' tegemoet wasemt. Dat de Lada, de hoofdprijs, door Russische communisten geassembleerd is, ontgaat hen voor de gelegenheid volledig.

En nog zijn ze niet uitgemopperd: nu is de algehele stijlloosheid van 'Rad van fortuin' aan de beurt. Zij hebben ogen en een goed afgestelde bril, maar toch zien ze niet, of erger: zij kijken met opzet náást Aurore. Aurore is het meisje dat links van het letterbord staat. Als een kandidaat op een verkeerde letter gokt, betuigt ze onmiddellijk haar medeleven. Haar beide armen gaan eventjes de hoogte in, ze maakt een gebaar van ach-wat-jammer, ze blijft glimlachen, maar haar oogopslag zweemt even naar treurigheid. Gokt een kandidaat goed, dan kan Aurore haar blijdschap niet op. Het lijkt wel alsof ze zélf goed heeft gegokt, alsof haar een racefiets voor dames te beurt valt. Medeleven is stijlvol, behalve in kringen van kniesoren. In die kringen vond men het ook nodig een praatje over Aurores glimlach de wereld in te sturen: haar mondhoeken zouden tijdens de uitzending door middel van onzichtbare touwtjes opgehouden worden door een begaafd poppenspeler. Zij mogen gerust zijn: Aurore glimlacht op eigen kracht.

null Beeld

Een meisje dat naar de godin van de dageraad is vernoemd, kan bovendien niet stijlloos zijn. Een meisje dat voortdurend in de vijfde positie staat, de port de bras en bas (behalve als een kandidaat verkeerd gokt), heeft een verleden in het ballet. En sinds wanneer is ballet stijlloos? Dat Aurora, de godin wier naam Aurore draagt, tijdens de barok vaak werd gebruikt als plafondversiering, zijn de spotters eventjes vergeten. En dat Aurore, gezien haar positie op het scherm, een waarachtige horizone is, weten ze ook al niet meer. Maar wel de mond vol over de Klassieke Oudheid natuurlijk. Toen stijl nog stijl was.

Wacht maar tot Walter eens ziek te bed ligt en Aurore hem moet vervangen. Wacht maar tot Aurore spreekt. Dan zullen we lachen.

(RV)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234