Radio: Donna is dood, leve MNM
Op 5 januari ruimt Donna plaats voor een nieuwe radiozender: MNM. Het doelpubliek - mannen en vrouwen van 18 tot 44 jaar - krijgt er dag in dag uit hits te horen van de jaren 90 tot nu. Als hermafrodiete bejaarde kan ik de boom in, ik behelp mij wel met Classic 21. Maar misschien is het wel iets voor u?
HUMO Wij beginnen met onze goede voornemens op 1 januari, jullie pas op 5 januari. ''Onze bedoelingen zijn vredevol''
Peter Van de Veire (boegbeeld en presentator) «Ja, zo zijn we wel. Op 1 januari ligt toch iedereen zat in zijn bed. Of ze staan nog op tafels te dansen in Erpe-Mere en Zwevegem. Maar niemand denkt eraan dat er die dag een nieuw radiostation van start gaat.»
HUMO Zijn jullie voorbereid op terreuracties van ontgoochelde Donna-fans?
Van de Veire «De bodyguards zijn besteld, absoluut (lacht). Nee, ik denk dat het wel zal meevallen. De storm is intussen gaan liggen, de mensen hebben door dat onze bedoelingen goed en vredevol zijn. Wij willen gewoon een fijn radiostation zijn, met geweldig geestige muziek en plezante programma's voor de mensen. Er zijn altijd wel diehards die alles verschrikkelijk vinden, maar ik ben er vrij zeker van dat Donna-luisteraars ook hun gading zullen vinden bij MNM.»
HUMO Wat zijn de gelijkenissen en verschillen met Donna?
Van de Veire «De grootste gelijkenis is dat we ook hitmuziek draaien. Het verschil zit 'm in de manier waarop MNM opgevat is. De commerciële hoer in ons zegt: 'Wij geven de radio terug aan de mensen!' En dat klopt voor een groot deel. Zonder dat de luisteraar gigantisch veel moeite hoeft te doen of luisterrapporten hoeft in te dienen, willen wij hem het gevoel geven dat hij betrokken partij is. Vergelijk het met Google: dat is iets heel eenvoudigs, waar iedereen content mee is; maar je kunt er je eigen wallpaper opzetten, en wat je er gaat zoeken is jouw zaak. Dat kun je vergelijken met wat MNM wil zijn. Wij willen dat de luisteraar het gevoel krijgt: dju, wij maken die radio zélf een beetje mee! Het klinkt misschien sektarisch, maar dat is het niet.»
HUMO Toen onlangs het logo van MNM werd voorgesteld, vonden trendwatchers dat het er erg Amerikaans uitzag.
Van de Veire «Het probleem is: als je rood-blauw-wit en een ster gebruikt, wek je nogal snel het idee: 'Tiens, 't is Amerikaans!'»
HUMO Jullie slogan klinkt ook niet echt storend Vlaams: 'Let's Have a Big Time'. Wil je daarmee beklemtonen dat je De Elegasten en 't Kliekske níét gaat draaien?
Van de Veire «Met alle respect, maar nee, dat gaan we niet doen. We leven nu eenmaal in 2008: jonge en iets minder jonge mensen hebben geen moeite met het Engels, ze vinden het zelfs een aangename taal. En geef toe, 'Laten we een Goeie Tijd hebben' klinkt toch minder wervend en sexy dan 'Let's Have a Big Time'.»
HUMO Volgens netmanager Greet Santy wil MNM 'anders dan de anderen' zijn en 'net dat beetje meer uitdagen en prikkelen'. Netkousen?
Van de Veire (zucht) «Hoe kan ik dat nu uitleggen zonder de details te verklappen? Om mezelf maar als voorbeeld te nemen: ik heb altijd de neiging mensen te prikkelen en te verrassen, zonder daarom zwaar te choqueren. We gaan geen shock radio maken - dat is zeker de bedoeling niet.»
HUMO Liggen de programma's en de presentatoren al vast, of kan ik die nog kiezen?
Van de Veire «Ze liggen vast. Fried'l Lesage-programma's ga je op MNM niet horen - al ben ik daar een enorme fan van. Er zal wel ruimte zijn om een klapke te doen, maar als brede hitzender gaan we vooral veel muziek draaien.
»Wat de presentatoren betreft zijn er nog een paar verrassingen op komst - verrassingen in de zin van: 'Amai, die ook?!' Maar voorlopig kan ik er niets over zeggen. De namen van Evy Gruyaert, Ann Van Elsen, Ann Reymen en Dave Peters zijn eerder al genoemd. En mij mag je daar ook bijzetten. Want voor sommige mensen is dat nog altijd niet duidelijk, ze vragen: 'Ben jij nu de baas van dat spel, of wat ga je daar doen?' De hoofdreden waarom ik naar MNM ben overgestapt is wel degelijk dat ik zelf een programma mag presenteren.»
HUMO MNM is een beetje om jou heen gebouwd. Laten we zeggen dat het succes van MNM ook een persoonlijk succes zou zijn. Welk luisterbereik had Donna toen het dood werd verklaard?
Van de Veire «Dat durf ik niet te zeggen, ik weet het niet.»
HUMO Heb je bij de loonsonderhandelingen dan geen bonus bedongen voor elk percent publiek dat je inpikt?
Van de Veire (lacht) «Daar heb ik vaag over gedacht, maar ik ben tenslotte niet de manager van het station. Ik denk dat er op dit moment geen streefcijfer is - er staat er alleszins geen in mijn contract. Uiteraard zal iedereen ons vergelijken met Donna, maar het voordeel van deze zender is dat we met nul percent beginnen - al wat we binnenhalen is pure winst.
»Maar stel je vooral niet te veel vragen en geniet! Nu klink ik misschien als Phil Bosmans, maar het is belachelijk hoeveel mensen er nu al een mening hebben over een radio waar ze nog geen halve seconde van gehoord hebben. We moeten nog op antenne gaan! Vandaar dat ik iedereen aanraad, of bijna smeek: luister vanaf 5 januari en kom mij over een maand of drie vertellen wat je ervan weet!»