null Beeld

Radio: Iedereen klassiek

‘Iedereen klassiek’: zo luidt de niets aan duidelijkheid te wensen overlatende titel van het deels live vanuit het Brugse Concertgebouw uitgezonden totaalspektakel waarmee Klara ons vandaag hoopt te entertainen.

HUMO Echt íédereen, mevrouw de netmanager?

Chantal Pattyn «Welja, er is ook een tv-programma dat ‘Iedereen beroemd’ heet, en die titel moet je al evenmin letterlijk nemen. Nee, we zijn een aantal jaar geleden met ‘Iedereen klassiek’ begonnen omdat we ervan overtuigd waren dat veel meer mensen dan nu het geval is iets aan klassiek kunnen hebben. We hebben ooit een tv-spot opgenomen waarin je een dode opgebaard ziet liggen, terwijl tijdens zijn begrafenismis het ‘Lacrimosa’ van Mozart weerklinkt. Plots komt die dode overeind: ‘Maar dat is prachtig!’ Baseline: ‘Klassieke muziek, u kunt er maar beter op tijd mee beginnen.’ Dat is het huidige lot van klassieke muziek, hè, dat mensen er praktisch enkel nog aandachtig naar luisteren op dat soort trieste momenten.»

HUMO En daar hopen jullie met ‘Iedereen klassiek’ iets aan te veranderen?

Pattyn «Inderdaad. Kijk, het probleem van de klassieke muziek is tweeërlei. Ten eerste: popmuzikanten en deejays van Tomorrowland komen uitgebreid in beeld, maar klassieke muzikanten zie je zelden in de media opduiken. Ze zijn blijkbaar niet mediafähig, en dat betreur ik enorm. Ten tweede: het publiek dat naar traditionele klassieke concerten gaat – ik bedoel de avondvullende concerten met een pauze – is aan het uitsterven. Zelf vind ik dat heel jammer, maar het is nu eenmaal zo. Je moet dus formules proberen te bedenken waardoor jonge mensen zeggen: ‘Alright, dat is precies iets voor mij.’ En daarmee bedoel ik niet dat je met een slecht orkest ergens in een voetbalstadion moet gaan spelen; je moet die jongeren pure schoonheid aanbieden, zij het met een klein opstapje. Met ‘Iedereen klassiek’ willen we bijvoorbeeld tonen dat we met z’n allen veel vaker met het genre geconfronteerd worden dan we meestal beseffen. In films bijvoorbeeld, maar ook in veel hedendaagse games. Daarom hebben we aan de jonge componist Benjamien Lycke gevraagd om een nieuwe symfonie te componeren bij een game genaamd ‘Assassins Creed IV’. Hoe één en ander precies in z’n werk zal gaan, is voor mij ook nog een raadsel, maar het komt erop neer dat we een gamer ‘Assassins Creed IV’ zullen laten spelen terwijl ondertussen een orkest die symfonie van Benjamien Lycke uitvoert.»

HUMO Klinkt spannend. En verder?

Pattyn «Verder plannen we in het Concertgebouw een virtuele muzikale trip: als toeschouwer kun je een videobril en een koptelefoon opzetten, en dan virtueel van ruimte naar ruimte wandelen – je maakt dan onder meer een repetitie van Anima Eterna mee. En net zoals vorig jaar willen we het publiek dat naar het Concertgebouw in Brugge afzakt, laten participeren. Dat doen we door de rollen om te draaien: op het podium zal het fantastische Bl!ndman-collectief een stuk van Bach spelen, terwijl de dirigent die vóór hen staat niet hén maar het publiek zal dirigeren. ’t Is de bedoeling dat de mensen meezingen. Vorig jaar lukte dat uitstekend; ik veronderstel dit jaar weer.»

HUMO Hoe doet Klara het eigenlijk, luistercijfergewijs?

Pattyn «Niet slecht. We hebben 2 procent marktaandeel, en soms zitten we daar al eens boven. Ik ben daar tevreden mee, en ik ben ook blij dat de perceptie rond Klara is veranderd. Klara heeft de laatste jaren een ander imago gekregen, omdat we andere dingen doen dan vroeger: we zijn al eens bezig met chanson, we laten een popmuzikant als Bent Van Looy een programma presenteren, Mauro maakt met Lies Steppe het programma ‘Late Night/Laika’. Ik probeer met Klara heel erg onder die stolp uit te komen, zie je. We willen tonen dat klassieke muziek helemaal niet elitair hoeft te zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234