Radio: Klara serveert

Ook op de radio wordt 2014 dezer dagen netjes afgerond: in ‘Klara serveert’ kijkt het eminente duo Pat Donnez en Yves Desmet terug op de gebeurtenissen van het voorbije jaar. Dat doen ze tijdens een gezellig potje schaken. Just kidding, Pat! (Wie niet kan volgen moet vooral de combinatie ‘Pat Donnez schaken’ eens googelen – lachstuipen gegarandeerd!)

Maar even serieus nu: geschaakt wordt er dus niet in ‘Klara serveert’, gekeuveld en getafeld des te meer. Donnez en Desmet nodigen elke middag twee gasten uit die dit jaar ‘betekenisvol’ zijn geweest. Terwijl Emiel Goelen en Hot Marijke nog altijd op hun uitnodiging wachten, mogen culinair historicus Peter Scholliers (zie elders in deze Humo) en filosofe Tinneke Beeckman de spits afbijten.

HUMO Peter Scholliers kent alles van voedsel en ook de presentatoren lieten al optekenen dat ze echte foodies zijn. Hebt u ook iets met eten?

Tinneke Beeckman «Ja, toch wel. Deze week zit ik toevallig ook in het filosofische programma ‘Het voordeel van de twijfel’ op Canvas, waar ik het over eten als levenskunst zal hebben. Hoe en wat we eten zegt vaak veel over onze levensstijl in het algemeen.

»De wetenschap is vandaag ook veel bezig met voedsel en gezondheid, maar eigenlijk gaan veel van die zogezegd ‘nieuwe’ bevindingen al eeuwen mee in de filosofie. Zo zag ik onlangs de documentaire ‘Fed Up’, over de veel te grote hoeveelheden suiker in ons eten. Vooral in Amerika is er sprake van een echte suikerepidemie: mensen krijgen daar via hun eten gewoon veel meer calorieën binnen dan ze op een dag kunnen verbruiken. Terwijl zelfs de epicuristen en de stoïcijnen al beseften dat goed eten niet per se gelijkstaat met vettig of suikerrijk. Toch grappig dat we nu, zoveel eeuwen later, gewoon weer bij diezelfde conclusies uitkomen?»

HUMO U bent als filosofe voornamelijk bezig met economie en politiek. Hoe zou u het jaar 2014 op die twee vlakken schetsen? Op maat van ons, gewone stervelingen, graag.

Beeckman «Op politiek vlak vind ik de onthullingen van Snowden zeer betekenisvol. Volgens mij beseft de gemiddelde burger nog niet hoezeer onze noties van veiligheid en privacy veranderd zijn tegenover tien jaar geleden.

»En wat de economie betreft: het viel me dit jaar op dat het neoliberalisme, het idee van de vrije markt en het rationele individu dat volledig voor zichzelf verantwoordelijk is, terrein aan het winnen is in onze maatschappij. Steeds meer mensen geloven dat ze hun lot helemaal in handen hebben, en dat daarin ook hun vrijheid in ligt. Een aantrekkelijke gedachte, maar ze strookt, vrees ik, niet met de werkelijkheid.

»Facebook is zo’n typische uitloper van dat neoliberalisme. Sociale media in het algemeen zijn de perfecte middelen om als mens aan self-fashioning te doen: je kunt je identiteit volledig zelf creëren en beslissen wat voor beeld anderen van je te zien krijgen. Dat geeft ons natuurlijk de illusie van ongekende vrijheid. Ah ja! Voor het eerst in de geschiedenis staat de technologie ons toe om onze persoonlijkheid helemaal zelf op te bouwen. Maar zo ontstaat er natuurlijk ook ontzettend veel druk om aan die virtuele wereld deel te nemen. Je relevantie hangt in toenemende mate af van hoe actief je bent op die sociale media. Om nog maar te zwijgen van de gecompliceerde regels die opleggen wat in die virtuele wereld geldt als succesvol, geslaagd gedrag. Dat zijn allemaal normen die ons van buitenaf worden opgelegd. Kortom: Facebook heeft juist heel weinig met vrijheid en persoonlijke ontplooiing te maken.»

HUMO Gesnopen! Hebt u goede voornemens voor 2015? Of legt u zich er filosofisch bij neer dat die toch gedoemd zijn om te mislukken?

Beeckman «Nee, daar doe ik inderdaad niet in mee. Maar eerder vanuit een soort diepe zelfkennis: ik weet dat ik me er toch niet aan kan houden (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234