null Beeld

Randy Newman: 'Ik wil niet ondankbaar klinken, maar je krijgt zo'n Oscar zelden voor je grootste prestaties.

Over een maand wordt Randy Newman 72, maar aan stoppen of het rustiger aan doen denkt hij nog lang niet. Hij zit klaar voor de soundtrack van het in 2017 te verschijnen ‘Toy Story 4’, begin volgend jaar verschijnt er een nieuwe plaat met eigen songs, en in het kader van een Europese tour slaat hij vanaf 13 oktober voor maar liefst vier shows zijn tenten op in België.

Jürgen Beckers

undefined

'Zeg mij dat ik een song moet schrijven over een Albanese voetdokter die naar Ierland gaat om een hond te kopen: I can do it'

Ik krijg Newman aan de lijn vanuit zijn hotel op Curaçao, waar hij vanavond voor het eerst speelt.

Randy Newman «Als artiesten het hebben over plaatsen waar ze nog nooit gespeeld hebben, dan gaat het meestal over landen als Oekraïne, Noord-Korea of Afghanistan, het is leuk dat het ook eens Curaçao kan zijn. Geen idee wat ik ervan moet verwachten, maar ik heb me laten vertellen dat er volk zal zijn uit alle windstreken. Mensen uit Zuid-Amerika, maar uiteraard ook veel toeristen: uit Noord-Amerika, Europa en al die landen waar toeristen zoal vandaan komen. Ik ga doen wat ik altijd doe als ik geen goed zicht heb op het publiek: de grapjes tot een absoluut minimum beperken and just keep playing. Ik heb de laatste tijd in nogal wat niet-Engelstalige landen gespeeld en gemerkt dat humor er toch wat moeilijker ligt dan muziek. Of ik ben gewoon niet grappig meer, dat kan ook (lacht).»

null Beeld

HUMO Zijn er landen waar uw populariteit opvallend groter is dan elders?

Newman «België en Nederland. Altijd al zo geweest, van in het prille begin. Daarna: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Ook altijd stabiel gebleven. Engeland veel minder. Ik ben er wel redelijk bekend, maar om de één of andere gekke reden kan ik alleen in Londen spelen. Speel ik in Birmingham of Manchester, dan is de zaal halfleeg.»

HUMO Na Curaçao is het tropische België aan de beurt, waar u maar liefst vier shows zult spelen en bijna een week zult verblijven. Mag ik u vragen wat u hier van plan bent te doen in uw vrije tijd?

Newman «Ik speel in Antwerpen, Brugge en Brussel, steden die ik vrij goed ken. Wat ik ga doen? The usual. Musea bezoeken, wat ronddolen. Verbazingwekkend wat je in Antwerpen allemaal kunt zien. Je wandelt de hoek om en staat oog in oog met een gebouw uit de 11de, 12de eeuw. De Grote Markt in Brussel: krijg ik nooit genoeg van.

»Omdat ik geen begenadigd danser ben, is het nachtleven niet aan mij besteed. De avonden vul ik met televisie kijken, al vele jaren één van mijn favoriete bezigheden. En wat dat betreft zit ik liever in België dan in pakweg Duitsland, omdat jullie tenminste niet de vervelende gewoonte hebben om alles te dubben. In Amsterdam duik ik uiteraard meteen de coffeeshops in. Grapje hoor, been there, done that. Ik zou het niet meer overleven, denk ik.»

HUMO Uw schoorsteenmantel staat vol met awards. Is er eentje die er voor u bovenuit steekt?

Newman (denkt na) «Ik wil niet ondankbaar klinken, maar je krijgt zo’n award zelden voor je grootste prestaties. De meeste awards heb ik gekregen voor mijn soundtrackwerk, en dan nog niet eens voor mijn beste songs. Niet voor ‘You’ve Got a Friend In Me’ of ‘When Somebody Loved Me’ uit de ‘Toy Story’-films (Newman bedoelt ‘When She Loved Me’, red.). Ook niet voor ‘James and the Giant Peach’, die andere Disneyfilm waarvoor ik naar mijn mening een paar erg sterke dingen heb geschreven. Ik heb die awards dus nooit als een ernstige graadmeter gezien. En toch deed het mij meer dan verwacht toen ik mijn eerste Oscar won (in 2002 voor ‘If I Didn’t Have You’ uit ‘Monsters Inc.’, red.). Verbazingwekkend veel, zelfs. Ik had mijn nonkels, die gelauwerde filmcomponisten waren, in de loop der jaren natuurlijk Oscars zien winnen en verliezen, terwijl ik al een hoop nominaties op zak had, maar nog nooit iets had gewonnen. Misschien was het dat. Maar ik vond het raar dat het mij iets deed, want… (denkt na) it’s not real. Een award is iets wat je zou moeten krijgen voor je beste werk, en dat is bij de Oscars niet het geval.»

HUMO U hebt het gevoel dat u ’m hebt gekregen omwille van uw anciënniteit?

Newman «En omdat ik in een grote film zat, een film die Oscars móést winnen. Maar laat ik geen kniesoor zin, ik ben blij met mijn Oscars. Ik vind ook niet dat ik ze niet verdiend heb hoor, ik heb ze gekregen voor songs die ik in opdracht heb geschreven, en daar ben ik best goed in. Zeg mij dat ik een song moet schrijven over een Albanese voetdokter die naar Ierland gaat om een hond te kopen: I can do it.»

null Beeld

HUMO Ik hoor de song al.

Newman (zingt) «He’s go-ing to Dublin to bu-u-uy a dog. In 7/4, zevenkwartsmaat, dat swingt lekker (lacht). Nee, ik kan dat. Er zijn mensen die er hun neus voor ophalen, die vinden dat het ‘des duivels’ is, dat ík dat niet ben. Maar ik ben het wel. In mijn eigen songs heb ik het ook over andere mensen, maar door naar ze te luisteren, kom je ook te weten hoe ik over de dingen denk.»

HUMO Aan welke van uw songs zou ú een award toekennen?

Newman (denkt lang na) «Als je me de opdracht zou geven om een song over mezelf te schrijven, dan zou ‘My Country’ wellicht het resultaat zijn. Eén van mijn meest persoonlijke songs. En van dezelfde plaat (‘Bad Love’ uit 1999, red.): ‘The World Isn’t Fair’. Iets totaal anders (over een fictieve ontmoeting van Newman met Karl Marx, red.), maar: een goeie song. Van ‘Great Nations of Europe’ ben ik dan weer heel trots op het arrangement. Daar mag ik dus een arrangementsaward voor krijgen (lacht). En op ‘A Piece of the Pie’ ben ik ook heel trots, een song waarin ik een richting aangaf waarin de popmuziek volgens mij had kunnen gaan, maar nooit ís gegaan. Dissonante, vooruitstrevende dingen, gebaseerd op klassieke stukken uit de vorige eeuw. Kanye West doet het een beetje, in zijn muziek hoor ik een schuchtere poging. Maar neem zo’n stuk als ‘Ionisation’ van Edgar Varèse, dertien percussionisten die tekeer gaan. Why not rhyme along with that stuff? Ik zou het kunnen, maar ik kan toch niet gaan rappen? Misschien ook wel.»

HUMO Waarom doet u het niet gewoon? Ik wil het horen.

Newman «Ik ook. Misschien moet ik het echt gewoon doen. ’t Is geen slecht idee. Doe me eraan denken dat ik straks je naam noteer, om je te kunnen bedanken in de hoesteksten (lacht).»

null Beeld

HUMO Een wellicht nog moeilijkere vraag om af te sluiten: enkele van de grootsten aller tijden hebben uw songs gecoverd: Ray Charles, Etta James, Nina Simone. Heeft u een favoriet?

Newman «Doe Etta James maar. ‘God’s Song’. Omdat het zo moedig was van haar. Ze moet echt pissed off geweest zijn op God, om zoiets te doen. God zo in zijn hemd zetten, dat ik het doe tot daaraan toe – wat kan mij tenslotte die hele God schelen – maar zij, voor haar publiek. Haar publiek is er één van believers, en het kan niet anders dan dat ze een hoop mensen hard gekwetst heeft.

»Van Tom Jones’ versies van ‘Mama Told Me Not to Come’ en ‘You Can Leave Your Hat On’ heb ik dan weer meer moeite om te zeggen dat ik ze beter vind dan de mijne. Die van mij waren groezelig, sleazy, lowdown, die van hem veel te opgewekt, sexy en licht. Goed gedaan, daar niet van, maar, euh, het was niet wat ik bedoelde (lachje).»


Randy Newman-concerten in België: info en tickets »

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234