Raphael Bob-Waksberg: 'Wat in 'BoJack' naar de keel grijpt, zou je in een gewone serie ridicuul vinden'

Hoe vreemd het ook klinkt, één van de dramatisch interessantste, psychologisch diepgravendste, intelligentste én grappigste series op tv is een reeks over een misantropische, depressieve alcoholist met een paardenkop. En dan hebben we het niet over Frank Bomans, maar over de onnavolgbare BoJack Horseman. Het vijfde seizoen van de gelijknamige animatieserie werd zopas door Netflix gelost, en is nóg beter dan u – ja, ook ú daar, met die superkritische blik – had gehoopt.

– ‘BoJack’ is een mix van comedy en ernstig drama. Was het destijds moeilijk om Netflix te overtuigen, want zoiets was volstrekt nieuw?

Raphael Bob-Waksberg (schrijver) «Integendeel. Netflix vond het net interessant dat het nooit eerder was gedaan. Ik heb benadrukt dat het eerst een gewone animatiereeks zou lijken, maar dat ze geleidelijk aan een heel ander karakter zou aannemen. ‘BoJack’ was hetzelfde als andere animatiereeksen, maar tóch anders. Dat heeft hen over de streep getrokken, denk ik.»

– ‘BoJack’ had, los van dat paardenhoofd of die kattenkop, even goed gewerkt als liveactionserie. Waarom heb je voor animatie gekozen?

Bob-Waksberg «Omdat je oneindig veel meer mogelijkheden hebt. En omdat de vorm een zekere afstand creëert, laat die je toe om ernstiger en kwetsbaarder te zijn. Veel scenaristen vinden het bijvoorbeeld leuker om voor tienerseries te schrijven, omdat tieners gewoon zeggen wat ze denken. Grote emoties die bij volwassenen potsierlijk overkomen, kunnen bij hen wél. Zo gaat het ook bij fantasy, sciencefiction en animatie. Door de ongewone omgeving kunnen personages gevoelens uiten die in een realistische setting al snel melodramatisch overkomen. En we kunnen ons af en toe een zeer donkere toon permitteren, omdat we er geregeld een onnozele grap tussen gooien en omdat alles zich in een zeer silly wereld afspeelt. Scènes die in ‘BoJack’ naar de keel grijpen, zou je in een gewone serie wellicht compleet ridicuul vinden. En misschien in ‘BoJack’ ook wel (lacht).»

– Jullie schrikken er niet voor terug om ernstige thema’s als depressie, abortus of dementie aan te snijden.

Bob-Waksberg «Dat doen we niet om kijkers te choqueren, of om te tonen wat we durven. Ik vind die onderwerpen vooral interessant omdat ze niet vaak in tv-series aan bod komen. En we snijden zo’n gevoelig onderwerp alleen aan als we er iets relevants mee kunnen doen. We hoeven het ook niet altijd eens te zijn met wat de personages denken. We willen niet preken. Het idee is om mensen aan het denken te zetten en misschien zelfs hier en daar een discussie uit te lokken.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234